Ontwikkelingen in ongevallen onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Advertisements

Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
Risico? Gevaar? Bijna-ongeval? Ongeval?
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
REGISTRATIE Onderdeel 4
Klassieke AO Leseenheid1
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
Ongevallen en Opvolging
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Gezonde Relaties
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Economische organisatiecultuur
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Elke 7 seconden een nieuw getal
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Promoveren - zo doe je dat ! Kees Gelderman 22 april 2004.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Introductie OHSAS
W OR M Vallen van “steigers” W OR M Met welk type steiger gebeurde de meeste ongevallen? A Mobiele steiger B Vaste steiger.
Aenova Software Hans van der Last Algemeen Directeur Aenova Software
RailAlert Jaarrapport Veiligheidsdashboard Samenvatting 2012.
Zijn onze wegen klaar voor de toekomst?
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Preventie van Ongevallen
Toolboxmeeting Versie 1, februari 2005
Management Accounting Management Control
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Kennismanagement & Sociale media
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Boekhouding en administratie
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
Machineveiligheid: Conventionele draaibank
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 1 Veiligheid
Toolbox Veilig werken met de hoogwerker
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Sociaal / ethisch ondernemen
Toolbox brief 3 - Barriere Denken Geen Lekkages
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen in ongevallen onderzoek Paul Swuste Sectie Veiligheidskunde Technische Universiteit Delft

Onderwerpen Ongevallen Ongevalsmodellen Ontwikkeling

Heinrich’s driehoek ‘31 Salminen’s piramide ‘92 1 dodelijk, ernstig ongeval 30 lichte ongevallen 300 1e hulp en bijna ongevallen 88 dodelijke ongevallen 8.923 ernstige ongevallen 105.371 lichte ongevallen ? bijna ongevallen

Henri Riviere, Tour Eiffel, 1902

Veiligheidskunde Risicomanagement, veiligheidsmanagement systeem Organisatiecultuur Menselijke factor Managen van barrières Lerend vermogen van organisaties

Neveneffecten ISO gekte, certificeringsgolf Administratieve invulling van veiligheid SMS, terugkoppeling, effectief leren Beperkte rationaliteit: ‘met een hamer in je hand ben je geneigd de wereld als een spijker te zien’ (Maslow)

Zwitserse kaas model, Reason 1997

Schuld Verkeerde actie Ongeval Verkeerde beslissing Verkeerd ontwerp Afwijkingen Verkeerde actie Verkeerde actie Schuld

Vlinderdas model G O L E N V A R BARRIERES Centrale gebeurtenis Ontwerp Onderhoud Bedrijfsvoering Vlinderdas model O L N

Centrale gebeurtenis, 10.000 ongevallen, ’98-’03 Vallen van hoogtes Contact met bewegend deel van vaste machine Contact met vallende voorwerpen Geraakt door voertuig Verlies van controle in of op bewegende voertuigen Contact met gehesen, hangende, zwaaiende objecten Contact met object, dat vastgehouden, gebruikt of gedragen wordt Contact met handgereedschap Contact van bewegende persoon met object Contact met geladen objecten Emissie van schadelijke stoffen

Methode: falende barrières en verantwoordelijke personen Falende veiligheidsbarrières (werknemer, voorman, manager) onderdeel causale keten naar central event falende hardware barrières of menselijke barrières Falende management factoren (manager) falen heeft invloed op kwaliteit veiligheidsbarrière indirect effect op causale keten

Resultaten, instabiliteit last Central event falende barrières instabiliteit last (n=126) verkeerd aanhaken verkeerde locatie aanpikker bedieningsfout kraan weersomstandigheden communicatie beschadigd hijsgereedschap

Resultaten, instabiliteit last, falen hardware barrières (n = 42) Central event Hardware barrière falen % Instabiliteit last aanhaken (verkeerd hijsgereedschap) 51 falende veiligheidsklep haak 14 beschadigde hijsgereedschap 12 anders 23

Resultaten, instabiliteit last, falen menselijke barrières en externe condities (n = 84) Central event falen menselijke barrières, externe condities % Instabiliteit last aanhaken (verkeerd aanhaken) 23 verkeerde locatie aanpikker 25 bedieningsfout kraan 18 weersomstandigheden 17 communicatie 16

Resultaten: management factoren bij instabiliteit last % Werknemer, voorman, manager Motivatie (taakuitvoering) 30 Communicatie (intern), bijeenkomsten etc. 13 Manager Equipment (hardware for barriers, spares, stocks) 17 Plannen & procedures (checklists, instructies, regels, permits) 12 Competentie (selectie, training; juiste man op juiste plek) 7 Conflictbeheersing (veiligheid versus andere bedrijfsdoelen) 6 Beschikbaarheid (tijd, aantal mensen voor taak) 3 Onbekend 12

Conclusies statische ongevalsmodellen ongevalscenario’s energieniveau bepaalt consequenties falen van hardware, menselijk handelen, management factoren hoe is barrière falen te beheersen?

2004