Verzelfstandiging Stadsschouwburg Amsterdam Gemeenteraad Utrecht 11 december 2008
Invalshoek vanuit de praktijk van een kunstinstelling Voor- en nadelen Ervaringen Speciale aandacht voor governance / toezicht
Stadsschouwburg Amsterdam Oudste theater in Nederland 1634 Een v.d. oudste gemeentelijke instellingen (18e eeuw) Gemeentesubsidie nu ca € 6 miljoen Ca 60 fte 2005 verzelfstandigd Bouw tweede zaal; geen extra exploitatiesubsidie
Officiële redenen verzelfstandiging Theater moet weg onder politieke verantwoordelijkheid / geen kerntaak Bedrijfsvoering, ondernemerschap ‘vrijheid’ voor de instelling
Echte voordelen in de praktijk Arbeidsvoorwaarden op maat Geen onzinnige verantwoording meer Geeft mogelijkheden tot nieuwe start / cultuuromslag Meer financiële vrijheid
Nadelen ‘Uit het oog, uit het hart’, minder prioriteit, gelijken onder anderen Gemeente heeft geen directe verantwoordelijkheid meer
Voorwaarden Overdracht met schone lei (CM, Vredenburg?) Neem de tijd voor fatsoenlijke overdracht Wees zuiver over motieven (lange termijn)
Toezichtsmodel SSBA Stichting naar Commissarissenmodel Directeur = Bestuur Benoeming RvT door B&W op voordracht RvT en overeenkomstig profiel 1e RvT op voordracht directeur Verplicht advertentie Toezicht op algemene gang van zaken, begroting, jaarrekening, accountant, beleidsplan, arbeidsvoorwaarden, rechtelijke procedures, continuiteitsbeslissingen
Praktijk Verantwoordelijkheid (‘macht’) directeur formeel groter en verankerd RvT vergaderd 4 x p / j Zwaargewichten Nu eerder advies dan strak toezicht; coaching Hulp bij sponsoring, onderhandelingen Als het dreigt mis te gaan toezicht strakker en meer toegerust
Wanneer RvT cruciaal Ruzie in top Financiële problemen Benoeming en ontslag
Toezicht / invloed gemeente veranderd? Was die er? Subsidie-instrument is machtig Minder invloed op details, gelijk op hoofdlijnen Minder grip op financiën Minder contact, minder informele beïnvloeding
Aanbevelingen Cie Cultural Governance 1.Onderscheid toezicht en support 2.Taakafbakening toezichthouder en directie 3.Aandacht voor werkgeversrol 4.Aandacht voor samenstelling 5.Transparantie / verantwoording