BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arbeidsmarkt West-Brabant
Advertisements

BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Riolering Hoograven fase III
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Blok 2 OV-investeringen 2020
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Gebieden als Powerpoint shapes
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
bevolkingskrimp en beleid
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Verbeterd Ontwerp OV-netwerk 2030 Versie 16 sept.2009 Denk en doe mee
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Raadsinformatieavond 3 december Regionaal Tramnetwerk.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Samen Sterk in het Buitengebied Verkenning regio Midden en West Rob Segers Provincie Noord-Brabant 3 december Samen Sterk in het Buitengebied.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Spoorzone, ambitie-niveau
Migratie in Nederland Migratie.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Organisatie Programmabureau VERDER en het UVVB
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
Ombouw Amstelveenlijn
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Collectief vervoer: samenwerken Guy Hermans Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Transcript van de presentatie:

BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid

OV netwerkontwikkeling Bastian Jansen Bestuur Regio Utrecht

Kaderstellende beleidsproducten 1.OV ambitiedocument (2008) 2.Pakketstudie VERDER ( ) 3.Tramnet 2025 (2009) 4.Programma van Eisen Concessie (2010) 5.Regionale OV-visie (2010 – 2011) 6.Ambitiedocument “Utrecht Aantrekkelijk & Bereikbaar” (2011) 7.OV MIRT-onderzoek (2011)

Regionale OV visie  Kaderstellend document voor integrale netwerkontwikkeling OV voor lange termijn (2040) en lobby (OV MIRT Onderzoek) in de stadsregio.  Tevens kaderstellend document voor middellange termijn (2020), onder andere herprogrammering van infrastructurele OV projecten (blok 2) en het jaarlijkse vervoerplan (blok 3).  Concept in AB BRU van 15 juni

Waarom dit dragende OV netwerk?  Strategische Koers OV ambitiedocument:  Keuzereiziger als primaire focus: snel, betrouwbaar, gemakkelijk, comfortabel  Concurrentiekracht van het OV systeem benutten: afstanden >30 km, OV naar gebieden met stringent parkeerbeleid, relaties tussen grote woon- en werkkernen, relaties met voldoende potentie (vervoerwaarde)  OV visie werkt deze koers uit  Ontwikkelen en herprioriteren dragende netwerk(korte termijn) en richten nieuwe investeringen (lange termijn); doel rijtijden versnellen.

Waarom dit dragende OV netwerk?  Dragende OV netwerk inclusief Randstadspoor bedient ruim 80% van de inwoners van het BRU gebied  In het dragende netwerk zitten ruim 2x zoveel reizigers dan in de rest van het netwerk per dag  De bezettingsgraad is voor het dragende netwerk 72% tegen 54% voor de rest van het netwerk Bronnen: VRU model, telcijfers 2008 (GVU) en 2009 (Connexxion)

Kansen verbindend netwerk Ontwikkellocaties tot 2030 > verbindend netwerk en binnenstedelijke opgave

Reacties vanuit gemeenten en AB  Nieuwe lijnen, met name tangenten (vb A27 lijn vanuit Vianen)  Regionale Ringlijn, met name in Zuidoost Utrecht (in aanvulling op Westtangent)  Vragen over woon-werk bewegingen  Vragen over ontsluiting nieuwe ontwikkelingen (vb Rijnenburg, Hoef en Haag)

Tangenten % OV-ritten altijd via OVT OV-stroomAbsoluutPercentage Altijd via CS ,8% Potentiele tangentmarkt (niet via CS) ,2%  OVT (intercity’s en Utrecht Centrum) dominant als bestemming  Tangentiële stromen zijn beperkt van omvang  Wel potentie om te groeien, tot 50% per lijn

TOP 20 Interessante tangentiële relaties NrRelatieTotaal autoTotaal OVTotaalAandeel automaatregel 1Leidsche Rijn overig - Lage Weide/Wetering v.v ,6%deels Westtangent, maar ook veel diffuus verkeer 2Maarssen - Lage Weide/Wetering v.v ,4%deels Westtangent, maar ook lijn 37/38/39 3Overvecht noord, Zuilen - Lage Weide/Wetering v.v ,7%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 4Utrecht west - Lage Weide/Wetering v.v ,8%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 5Zeist - De Uithof v.v ,5%versterken lijn 71 en lijn 252 6Overvecht noord, Zuilen - Rijnsweerd v.v ,1%versterken lijn 10/30/32 7Bilthoven, Den Dolder - Rijnsweerd v.v ,3%versterken tangenten 284/272 8Kanaleneiland en Zuidoost - Lage Weide/Wetering v.v ,2%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 9Tuindorp/voordorp - Rijnsweerd v.v ,7%versterken lijn 10/30/32 10Tuindorp/voordorp - Lage Weide/Wetering v.v ,8%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 11IJsselstein, Nieuwegein zuid - De Uithof v.v ,5%versterken spitstangenten 283 en Wijk bij duurstede - Houten bedrijventerreinen v.v ,5%hier rijdt geen OV 13IJsselstein, Nieuwegein zuid - Lage Weide/Wetering v.v ,6%westtangent met overstap op stadscentrum 14Leidsche Rijn overig - Papendorp v.v ,9%deels Westtangent, maar ook lijn 24 en op termijn tramlijn Leidsche Rijn 15Houten - Plettenburg/Wiers v.v ,1%lijn 48 handhaven, niet via Het Klooster 16Kanaleneiland en Zuidoost - Papendorp v.v ,1%lijn 10 via Papendorp en station Leidsche Rijn Centrum 17Bilthoven, Den Dolder - De Uithof v.v ,3%versterken tangenten 284/272 18IJsselstein, Nieuwegein zuid - Galgenwaard/Rubenslaan v.v ,9%via Utrecht Centraal of halte Galgenwaard op Waterlinieweg 19Kanaleneiland en Zuidoost - Galgenwaard/Rubenslaan v.v ,5%via Utrecht Centraal of halte Galgenwaard op Waterlinieweg 20Nieuwegein - Lage Weide/Wetering v.v ,7%Westtangent

potentie tangenten tangentrelatie bestaand OV bestaand auto OV potentie OV nieuw Maarssen - Overvecht - Tuindorp - Rijnsweerd - Uithof Bilthoven - Uithof - Rijnsweerd idem incl Amersfoort/Baarn Zeist - Bunnik - Houten Nieuwegein - Papendorp - LRC - Lage Weide - Maarssen idem incl Houten Nieuwegein - Rijnenbrug - LRC Nieuwegein / Houten - Rijnsweerd - Uithof Nieuwegein - Rijnsweerd - Uithof Houten - Rijnsweerd - Uithof

Conclusie  Snel, betrouwbaar, hoge frequenties is alleen mogelijk op ‘dikke’ lijnen  Nieuwe tangenten zijn lang niet altijd levenvatbaar: OV is gericht op Utrecht CS en op De Uithof.  Enkele tangenten hebben potentie, vooral op verbindingen met veel vervoersvraag en in combinatie met Randstadspoor  Nieuwe ruimtelijke ontwikkeling is een kans voor nieuwe verbindingen