BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid
OV netwerkontwikkeling Bastian Jansen Bestuur Regio Utrecht
Kaderstellende beleidsproducten 1.OV ambitiedocument (2008) 2.Pakketstudie VERDER ( ) 3.Tramnet 2025 (2009) 4.Programma van Eisen Concessie (2010) 5.Regionale OV-visie (2010 – 2011) 6.Ambitiedocument “Utrecht Aantrekkelijk & Bereikbaar” (2011) 7.OV MIRT-onderzoek (2011)
Regionale OV visie Kaderstellend document voor integrale netwerkontwikkeling OV voor lange termijn (2040) en lobby (OV MIRT Onderzoek) in de stadsregio. Tevens kaderstellend document voor middellange termijn (2020), onder andere herprogrammering van infrastructurele OV projecten (blok 2) en het jaarlijkse vervoerplan (blok 3). Concept in AB BRU van 15 juni
Waarom dit dragende OV netwerk? Strategische Koers OV ambitiedocument: Keuzereiziger als primaire focus: snel, betrouwbaar, gemakkelijk, comfortabel Concurrentiekracht van het OV systeem benutten: afstanden >30 km, OV naar gebieden met stringent parkeerbeleid, relaties tussen grote woon- en werkkernen, relaties met voldoende potentie (vervoerwaarde) OV visie werkt deze koers uit Ontwikkelen en herprioriteren dragende netwerk(korte termijn) en richten nieuwe investeringen (lange termijn); doel rijtijden versnellen.
Waarom dit dragende OV netwerk? Dragende OV netwerk inclusief Randstadspoor bedient ruim 80% van de inwoners van het BRU gebied In het dragende netwerk zitten ruim 2x zoveel reizigers dan in de rest van het netwerk per dag De bezettingsgraad is voor het dragende netwerk 72% tegen 54% voor de rest van het netwerk Bronnen: VRU model, telcijfers 2008 (GVU) en 2009 (Connexxion)
Kansen verbindend netwerk Ontwikkellocaties tot 2030 > verbindend netwerk en binnenstedelijke opgave
Reacties vanuit gemeenten en AB Nieuwe lijnen, met name tangenten (vb A27 lijn vanuit Vianen) Regionale Ringlijn, met name in Zuidoost Utrecht (in aanvulling op Westtangent) Vragen over woon-werk bewegingen Vragen over ontsluiting nieuwe ontwikkelingen (vb Rijnenburg, Hoef en Haag)
Tangenten % OV-ritten altijd via OVT OV-stroomAbsoluutPercentage Altijd via CS ,8% Potentiele tangentmarkt (niet via CS) ,2% OVT (intercity’s en Utrecht Centrum) dominant als bestemming Tangentiële stromen zijn beperkt van omvang Wel potentie om te groeien, tot 50% per lijn
TOP 20 Interessante tangentiële relaties NrRelatieTotaal autoTotaal OVTotaalAandeel automaatregel 1Leidsche Rijn overig - Lage Weide/Wetering v.v ,6%deels Westtangent, maar ook veel diffuus verkeer 2Maarssen - Lage Weide/Wetering v.v ,4%deels Westtangent, maar ook lijn 37/38/39 3Overvecht noord, Zuilen - Lage Weide/Wetering v.v ,7%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 4Utrecht west - Lage Weide/Wetering v.v ,8%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 5Zeist - De Uithof v.v ,5%versterken lijn 71 en lijn 252 6Overvecht noord, Zuilen - Rijnsweerd v.v ,1%versterken lijn 10/30/32 7Bilthoven, Den Dolder - Rijnsweerd v.v ,3%versterken tangenten 284/272 8Kanaleneiland en Zuidoost - Lage Weide/Wetering v.v ,2%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 9Tuindorp/voordorp - Rijnsweerd v.v ,7%versterken lijn 10/30/32 10Tuindorp/voordorp - Lage Weide/Wetering v.v ,8%lijn 10 via station Leidsche Rijn Centrum 11IJsselstein, Nieuwegein zuid - De Uithof v.v ,5%versterken spitstangenten 283 en Wijk bij duurstede - Houten bedrijventerreinen v.v ,5%hier rijdt geen OV 13IJsselstein, Nieuwegein zuid - Lage Weide/Wetering v.v ,6%westtangent met overstap op stadscentrum 14Leidsche Rijn overig - Papendorp v.v ,9%deels Westtangent, maar ook lijn 24 en op termijn tramlijn Leidsche Rijn 15Houten - Plettenburg/Wiers v.v ,1%lijn 48 handhaven, niet via Het Klooster 16Kanaleneiland en Zuidoost - Papendorp v.v ,1%lijn 10 via Papendorp en station Leidsche Rijn Centrum 17Bilthoven, Den Dolder - De Uithof v.v ,3%versterken tangenten 284/272 18IJsselstein, Nieuwegein zuid - Galgenwaard/Rubenslaan v.v ,9%via Utrecht Centraal of halte Galgenwaard op Waterlinieweg 19Kanaleneiland en Zuidoost - Galgenwaard/Rubenslaan v.v ,5%via Utrecht Centraal of halte Galgenwaard op Waterlinieweg 20Nieuwegein - Lage Weide/Wetering v.v ,7%Westtangent
potentie tangenten tangentrelatie bestaand OV bestaand auto OV potentie OV nieuw Maarssen - Overvecht - Tuindorp - Rijnsweerd - Uithof Bilthoven - Uithof - Rijnsweerd idem incl Amersfoort/Baarn Zeist - Bunnik - Houten Nieuwegein - Papendorp - LRC - Lage Weide - Maarssen idem incl Houten Nieuwegein - Rijnenbrug - LRC Nieuwegein / Houten - Rijnsweerd - Uithof Nieuwegein - Rijnsweerd - Uithof Houten - Rijnsweerd - Uithof
Conclusie Snel, betrouwbaar, hoge frequenties is alleen mogelijk op ‘dikke’ lijnen Nieuwe tangenten zijn lang niet altijd levenvatbaar: OV is gericht op Utrecht CS en op De Uithof. Enkele tangenten hebben potentie, vooral op verbindingen met veel vervoersvraag en in combinatie met Randstadspoor Nieuwe ruimtelijke ontwikkeling is een kans voor nieuwe verbindingen