OV-lijnennet en –exploitatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Blok 2 OV-investeringen 2020
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Ombouw Amstelveenlijn
Subsidiebeleid Barendrecht
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Gemeente Nijmegen 1 Klankbordgroep openbaar vervoer Lent, Visveld en Laauwik.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Dekkingsplan 2017 Brandweer ZHZ
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Regionale Energie Strategie (RES)
Transcript van de presentatie:

OV-lijnennet en –exploitatie periode 2012-2015 15 februari 2011 Hennie Heesmans, teammanager OV- Exploitatie

Presentatie Wat is een concessie? OV-exploitatie Concessiebeheer Uitvoeringsplan Ov-chipkaart OV-Terminal Monitoring/ klachtenafhandeling

1. Wat is een concessie? (1) Een concessie is het recht om met uitsluiting van anderen openbaar vervoer te verrichten in het concessiegebied. Ontwikkelfunctie BRU Strategische beleidskeuzes bij BRU. Tactisch keuzes worden gemaakt bij het jaarlijkse uitvoeringsplan. Operationeel bij vervoerder. Het DB BRU is volgens artikel 20 van de wet Personenvervoer 2000 bevoegd tot het verlenen, wijzigen of intrekken van concessies voor openbaar vervoer.

Wat is een concessie? (2) Kerncijfers OV (2009): Totaal aantal instappers per werkdag 185.000 Opbrengsten kaartverkoop per jaar € 59 mln. Subsidie voor vervoerders € 45 mln. Kostendekking 57%

2. Exploitatie (1) De vervoerder krijgt jaarlijks een exploitatiesubsidie. De opbrengstverantwoordelijkheid ligt bij de vervoerder. De exploitatiesubsidie is een netto resultaat (kosten-opbrengsten) van ontwikkelingen in de exploitatie.

Exploitatie (2) Kosten OV Kostenontwikkeling OV Mate van Invloed BRU Factoren Variabelen Kosten OV Kostenontwikkeling OV Marktontwikkelingen (Index loon, brandstof, marktsector) Geen Productieontwikkeling Dienstregelingsuren (Aantal lijnen, rijafstand, rijtijden, freq, bedieningstijden) Direct Snelheid (doorstroming, vrije banen) Weinig, Indirect Opbrengsten OV Tariefontwikkeling Index prijs Tariefhoogte (tot 2012 bepaald door V&W) Studenten OV kaart Vervoeromvang OV Aantal reizigers

Exploitatie (3) Omstandigheden die van invloed zijn op de exploitatie van het openbaar vervoer Werkzaamheden op bustrajecten in de regio Landelijke ontwikkelingen Milieu-eisen/afspraken binnen gemeenten Werkzaamheden trambaan/materieel

3. Concessiebeheer (1) Kwaliteit/Uitvoering OV bewaken Wat is concessiebeheer ? Kwaliteit/Uitvoering OV bewaken Toetsen aan eisen bestek Toetsen aan aanbieding vervoerder Krijgen we waarvoor we betalen? (verantwoording subsidie) Bussen, tram en regiotaxi

Concessiebeheer (2) Hoe beheer je de concessie ? Maandelijks concessieoverleg Drie maandelijks functioneringsgesprek (CXX) Maandelijkse managementrapportage door vervoerder Onderzoeken (OV scouts, Klantenbarometer OV) Onderzoeken geïnitieerd door BRU Verklaring accountant (jaarlijks) Monitoring + beleid en visie leiden tot aanpassing jaarlijks uitvoeringsplan

4. OV-uitvoeringsplan (1) Het uitvoeringsplan wordt opgesteld door de vervoerder en vastgesteld door het DB van BRU: AB stelt jaarlijks financieel kader vast Samenstellen uitvoeringsplan door vervoerder onder regie BRU DB stelt jaarlijkse uitgangspunten vast in april Vervoerder legt plan ter inspraak voor aan gemeenten en ROCOV. DB stelt uitvoeringsplan eind augustus vast Uitvoeringsplan = vervoerplan + marketingplan Het uitvoeringsplan omvat de volgende deelplannen: Dienstregelingplan/kwantiteiten Vlootplan Tarievenplan Communicatie- en promotieplan Sociaal veiligheidsplan Plan bijzondere omstandigheden (waaronder calamiteiten, uitval tram, sneeuwval).

Uitvoeringsplan (2) Uitvoeringsplan 2012 bijzonder vanwege: Nieuwe dienstregeling met nieuwe vervoerder op basis van nieuwe concessie. Eerste OV- uitvoeringsplan op basis van nieuwe jaarcyclus met bestuurlijke vaststelling (DB) Bezuinigingstaakstelling verwerken in OV- uitvoeringsplan (-4 miljoen + prijsverhoging). Consultatieversie uitgangspunten ligt nu bij verschillende partijen voor en in AB van 23 maart 2011

Uitvoeringsplan (3) Beleidsmatige vertaling naar 2012 en gevolgen voor OV-aanbod Groeiambitie overeind houden. Bereikbaarheidsopgave naar de economische kerngebieden centraal stellen. De ontsluitingsfunctie in stedelijk gebied overeind houden. De kleine kernenbediening minimaliseren tot beleidskader OV- ambitiedocument.

Uitvoeringplan (4) OV in BRU-regio positioneren door kernwaarden snel, betrouwbaar, gemakkelijk en comfortabel. Nieuwe merknaam en huisstijl ‘U-OV’. OV-aanbod helder presenteren/informeren aan reizigers. Doorvoeren OV-chipkaart

5. OV-chipkaart (1) Verantwoordelijkheden vervoersautoriteiten (stadsregio en provincie) Contractuele verplichting BRU met Rijk voor invoering OV chipkaart in onze regio. Regionaal bestuur verantwoordelijk op regionaal niveau. Contractuele verplichting met concessiehouder(s) voor realisatie OV chipkaart systeem in ons gebied. Bepalen regionaal tariefbeleid op basis van landelijke afspraken.

OV- chipkaart (2) Handhaven bestaande abonnementen in 2011 conform landelijke afspraken. In 2011 landelijke producten goedkeuren en ontwikkelen van nieuwe chipkaart producten. Invoeren dalkorting met bijbehorend kilometertarief voorjaar 2011. Communicatie/promotie van chipkaart voorjaar 2011. Streefdatum afschaffen NVB per juli 2011 (afhankelijk van proces en standpunt ministerie).

OV- chipkaart (3) Veiligheid van de OV- chipkaart en standpunt ministerie en Tweede Kamer. Standpunt kan leiden tot vertraging afschaffing strippenkaart. Vertraging kan leiden tot oplopen kosten en claims vervoerder. Regionaal advies consumentenplatform (ROCOV).

6. OV-Terminal (1) OV-Terminal wordt gerealiseerd in opdracht van Rijk en gemeente. BRU is OV autoriteit. BRU stelt hoge eisen aan functionaliteit en kwaliteit van OV-Terminal en omgeving. OV-Terminal betreft hal, sporen, bus/tramstations en toeleidende routes. Inpassing ontwerp in stationsgebied in verbouwing is een zorg (fasering!).

OV-Terminal (2) Realiseren van ontwerpeisen zoals beschreven in programma van eisen OV-Terminal. Minimaliseren van kwaliteitsverlies door verbouwing OV-Terminal en ontwikkeling stationsgebied. Niveau van betrokkenheid: ambtelijk, ambtelijk directie (escalatie) bestuurlijk (in wording). Nauwe relatie met project Uithoftram.

7. Monitoring/ klachtenafhandeling Vervoerder informeert BRU over de uitvoering van het OV door middel van managementrapportages. Rapportages worden door BRU gebruikt voor verantwoording van verleende subsidies, opstellen beleid, vervoerkundige analyses en regievoering. Klachtenafhandeling: Bewonersklachten over infrastructuur (haltes en wegen) via wijkbureau gemeente. Reizigersklachten worden afgehandeld door vervoerder.