Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Ondernemen in de praktijk
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
MVO en intern management
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
College 4 Bedrijfscodes.
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
4. Online strategie Internet scorecard
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Naar een optimaal HR - beleid
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Duurzaamheid MVO en 3 P’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Welkom Havo 5..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
SHEQ SHQ.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
Human Resources Accounting
De toekomst van de maatschappelijke stage
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
De wijkverpleegkundige Spil in de eerstelijnszorg
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen College 1

Uitgangspunt Uitgangspunt Verantwoordelijkheid nemen voor elk van de drie P’s komt elk van de drie P’s ten goede.

Kernbegrip : Verantwoordelijkheid Organisatie = Verzameling individuen Individuele verantwoordelijkheid Organisatie = Eenheid van handelen Verantwoordelijkheid organisatie Kernvraag: Hoe organiseer je beide verantwoordelijkheden?

Netwerk van stakeholders en verantwoordelijkheden Organisatie - verantwoordelijkheid voor al haar interne en externe stakeholders. Werknemers - verantwoordelijkheid voor elkaar, organisatie en externe stakeholders. Tekst gesplitst van afbeelding om geen overvolle dia te krijgen.

Netwerk van stakeholders en verantwoordelijk-heden

Kernvraag: Hoe organiseer je beide verantwoordelijkheden? Afgeleide vragen Afgeleide vragen (1): Hoe versterk je eigen verantwoordelijkheid werknemers? Welke verantwoordelijkheid voor elke externe stakeholder? Welk beleid/welke acties om die verantwoordelijkheden uit te dragen? Vragen over twee dia’s verspreid om geen overvolle dia te krijgen.

Hoe ga je om met tegenstrijdige belangen van stakeholders? Kernvraag Afgeleide vragen Hoe ga je om met tegenstrijdige belangen van stakeholders? Verantwoordelijkheid versus kosten, continuïteit en rendement? Hoe meet je dat?

Waarom is MVO nieuw en legitiem? Omdat elk bedrijf de plicht heeft goed met milieu, samenleving en mensen om te gaan (geen schade toebrengen) Omdat voor het eerst het directe zakelijke verband uitgewerkt is tussen zorg voor milieu, mens en ... het financieel rendement van de organisatie. Vraag als kop van dia in plaats van ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’. Niet in dia opgenomen: Oude wijn in nieuwe zakken? Die verantwoordelijkheid had elk bedrijf toch altijd al?

MVO zichtbaar aanwezig in alle bedrijfsprocessen MVO in: People Planet Profit People Planet Profit De drie onderdelen zijn gesplitst.

People Zorg voor werknemers MVO in: People Planet Profit Zorg voor werknemers (salaris, arbeidsomstandigheden, ontplooiing, enz.) Samenleving (kinderarbeid, mensenrechten, fraude, klantenwelzijn, prijsstelling, enz.)

Planet Milieu (schone producten en productieprocessen) MVO in: People Profit Milieu (schone producten en productieprocessen)

Profit Winst Langetermijnrendement MVO in: People Planet Profit Winst Langetermijnrendement Bijdragen aan maatschappelijke behoeften De wereld ‘beter’ maken

Risico’s MVO Organisaties willen:  Meer verantwoordelijkheid  Meer openheid Organisaties riskeren:  Grotere kwetsbaarheid  Snellere, hardere kritiek als er iets misgaat Risico’s des te groter bij ‘window dressing MVO’ Toegevoegd: ‘Organisaties willen’ en ‘Organisaties riskeren’ om meer duidelijkheid te creëren.

Voordelen MVO Kwaliteitsverbetering en rendementsverhoging; Vergroting van motivatie en zingeving; Ruimte geven aan eigen verantwoordelijkheid; Beter imago en klantenbinding; Stimuleren van integriteit en risicobeheersing.

Optimalisering vertrouwen MVO Optimaliseren Optimalisering vertrouwen Rationele analyse vertrouwensrelaties Rationele analyse verantwoordelijkheden Rationele analyse dilemma’s

Optimalisering vertrouwen Optimaliseren Optimalisering bedrijfsprocessen Optimalisering rendement Economisch rendement Sociaal-maatschappelijk rendement

MVO als zakelijke competentie Marketing en PR Interne motivatie en commitment Strategisch management Corporate Citizenship Punten over twee dia’s verdeeld om geen overvolle dia te krijgen.

MVO als zakelijke competentie Zorg en integrale verantwoordelijkheid Zingeving Kwaliteit en performance

MVO en zingeving Verantwoordelijkheden hebben, krijgen en geven Trots zijn Iets betekenen voor anderen Iets betekenen voor omgeving, wereld Een goed mens zijn Houden van Jezelf kunnen zijn Jezelf kunnen ontplooien

MVO en kwaliteit- en prestatieverbetering (1) EFQM-model moet nog opnieuw gemaakt worden – deze afbeelding is te onduidelijk. EFQM-model

Kwaliteit- en prestatie-verbetering Bedrijfsresultaat wordt voor 35% bepaald door MVO-prestaties in: Leiderschap Processen Strategie HRM Relaties met klanten Samenleving Kwaliteit- en prestatie-verbetering Tekst op aparte dia.