Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde 19-03-2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Loopbaanontwikkeling
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Rookmelders ophangen in seniorenwoningen
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Les 7: het voorbereiden van een les
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Peer review online: wat werkt?
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Media en creativiteit Identiteit
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Workshop Onderzoeksontwerp
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Zelf materiaal ontwikkelen
Al doende leren training docenten
Proeven doen natuurkunde.
Transdisciplinaire projecten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
 .
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop Fondsen werven
Wat is digitale didaktiek?
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Return to Sender.
Activeren van voorkennis
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Lancering Traject
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Evaluatie Cursus.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
DOSIS SOLA FACIT VENEMUM
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
SMART – leerdoelen opstellen
Transcript van de presentatie:

Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde

Inhoud Waarom Lichtsnelheid experiment Demonstratie Ervaringen Criteria/randvoorwaarden

Afstudeeronderzoek, ‘proof of concept’ Middelbare schoolleerlingen duidelijke doelgroep ThinkQuest prijs Weinig vergelijkbare projecten Achtergronden

Waarom Dure apparatuur, reistijd verkorten Gevaarlijke stoffen Geconditioneerde omgeving Inzicht in laboratoriumwerk/ denkwijze wetenschappers

Inhoud Waarom Lichtsnelheid experiment Demonstratie Ervaringen Criteria/randvoorwaarden

Opzet Internet Explorer/ Netscape LabView 5.1 Met Internet Toolkit CGI-programma’s

De opstelling Voorkennis: brekingsindex, golflengte, faseverschil, licht als golfverschijnsel

Gebruik in klas Zelfstandig uit te voeren Als (voorbereiding op) praktische opdracht –Theorie, opstelling en meetmethode bestuderen –Data verzamelen –Data verwerken –Verslaglegging

Inhoud Waarom Lichtsnelheid experiment Demonstratie Ervaringen Criteria/randvoorwaarden

Demonstratie

Inhoud Waarom Lichtsnelheid experiment Demonstratie Ervaringen Criteria/randvoorwaarden

Ervaringen leerlingen Veel leerlingen vinden het leuk, maar… - ‘Ik heb liever eigenhandige metingen waar je bij bent.’ - ‘Te veel werk voor een simpele proef’ - ‘Ik vond het erg leuk en goed opgezet, maar misschien is het een goed idee om internet wat sneller te laten lopen.’ Lichtsnelheid experiment

Wat anders Site interactiever, tussentijdse feedback Duidelijker leerdoel Open experiment (minder receptmatig) ‘Leuker’ experiment Technische verbeteringen

Hoe verder Inventarisatie andere experimenten Essentiele ingredienten Randvoorwaarden Nieuw experiment Evaluatie

Inhoud Waarom Lichtsnelheid experiment Demonstratie Ervaringen Criteria/randvoorwaarden

Essentiele ingredienten Webcam Interactie Begeleidend materiaal Aandacht voor werkwijze Reserveersysteem

Randvoorwaarden Duidelijke reden (internet geen hindernis) Open opzet Mechanische veranderingen Voorstelbare veranderingen Moet passen in onderwijsprogramma Moet aansprekend zijn voor leerlingen