Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De kracht van CTB ICT Bouw BV
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
eCompetence Framework (e-CF)
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Information Management
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Inleiding Regionale Stuurgroep
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Flexibilisering en EVC
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
AD Technische Bedrijfskunde
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
De opleiding mechatronica
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Ondernemen(d) in het onderwijs
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Instroom klas 3 vmbo.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Logistiek Manager Door: Floris Fürstenberg.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Welkom bij Engineering! Rudie van den Heuvel. Engineering Elektrotechniek Embedded Systems Engineering Industrieel Product Ontwerpen Technische Bedrijfskunde.
Competentieprofiel CMD
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Hogeschool Informatica
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Terugkoppeling herijkingswensen
aantrekkingskracht van informatica
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Business IT en management (Bedrijfskundige informatica)
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004 HOE ICT IS CMD? Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004

Wie zijn wij? Albert Sikkema Miranda Valkenburg hoofd afdeling Communication & Multimedia Design, Noordelijke Hogeschool Leeuwarden tot 2001 lid van het HBO-I als hoofd opleiding Informatica (voorheen HIO) Miranda Valkenburg hoofd Communicatie van de HBO-I stichting coördinator propedeuse ICT Media Design (opleidingsvariant van Bedrijfskundige Informatica), Fontys Hogeschool Informatica in Eindhoven

Wat gaan we doen? CMD: waarom, wat en waar BaMa en de brede bachelors HBO-I en de bachelor of ICT Competenties en profielen Discussie a.d.h.v. stellingen

Waarom CMD? In 2000 croho-nummer voor CMD Aanleiding: de explosieve groei van internet + de groeiende vraag naar toepassingen van digitale media Om toepassingen voor nieuwe media en internet te bedenken en te maken zijn creatieve, inhoudelijke en organisatorische kennis en vaardigheden nodig CMD leidt studenten op die deze nieuwe toepassingen leren ontwikkelen, ontwerpen en invoeren

CMD = multidisciplinair Ontwerp en ict CMD’ers ontwikkelen nieuwe (producten voor nieuwe) media CMD’ers werken visueel en doelgroepgericht binnen het ict-domein CMD’ers kijken naar de impact van ict op de samenleving en naar de invloed van ict op hoe mensen communiceren Marketing Voorbeeld: een website is een must. Wie niet op het web te vinden is, bestaat niet. Internet heeft geleid tot nieuwe businessmodellen. Management en organisatie Voorbeeld: ict en internet maken het eenvoudig om financiële diensten aan te bieden. Bedrijven verleggen hun markt of breiden hun aanbod uit. Ondernemerschap

CMD = een succes 2001: eerste hbo-opleiding CMD Nu: 6 croho-geregistreerde CMD-opleidingen CMD is populaire opleiding: in korte tijd groot marktaandeel Ook CMD-achtige opleidingsvarianten trekken veel studenten Dalende instroom hbo ict-opleidingen

Overzicht CMD-opleidingen Hogeschool Afdeling Haagse Hogeschool Sector Informatica Noordelijke Hogeschool Leeuwarden Instituut Techniek in samenwerking met het instituut Educatie & Communicatie Avans Hogeschool Breda Academie voor ICT en Management in samenwerking met de Academie voor Kunst en Vormgeving/ St. Joost Hogeschool Zuyd Faculteit Techniek. Euregionale samenwerking Katholieke Hogeschool te Genk, Fachhochschule te Aken en Hogeschool Zuyd te Heerlen Hogeschool Rotterdam Willem de Kooning Academie Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media

Brede bachelors Sinds 2002 bachelor-masterstructuur (BaMa) in het hoger onderwijs in Nederland Februari 2003: HBO-raad adviseert beperkt aantal bachelorgraden: Reden: transparantie Consequentie: verschillende opleidingen leiden op tot eenzelfde bachelorgraad Gevolg: BaMa leidt tot verbreding inhoud van de opleidingen 2002/2003: discussie over vorming brede bacheloropleidingen in de diverse sectoren hbo De ict-opleidingen zijn over diverse sectoren verdeeld 2003: position paper HBO-I > streven naar brede Bachelor of ICT

Bachelor of ICT De HBO-I stichting vertegenwoordigt de hbo ict-opleidingen in Nederland (BI, I, TI, IDM) Het HBO-I beschrijft het profiel van de brede Bachelor of ICT Het HBO-I wil vertegenwoordiger zijn van alle opleidingen die opleiden tot Bachelor of ICT Huidige opleidingen blijven herkenbaar binnen het profiel van de brede Bachelor of ICT

Competenties Bachelor of ICT Analyseren van processen en informatiestromen in hun onderlinge samenhang en de context van de omgeving Adviseren m.b.t. de herinrichting van processen en/of informatiestromen en voor een nieuw te ontwikkelen of aan te schaffen ict-systeem Ontwerpen van een ict-systeem op basis van analyse en specificaties Realiseren van een ict-systeem op basis van een functioneel en technisch ontwerp Beheren, invoeren, testen en onderhouden van ict-systemen

Profiel ict-opleidingen binnen de brede Bachelor of ICT BI: bedrijfsprocessen optimaliseren met behulp van ict I: ict-systemen ontwerpen, bouwen en implementeren TI: ict-systemen ontwerpen, bouwen en implementeren t.b.v. product- en productieautomatisering IDM: documentaire informatie verwerven, beheren, toegankelijk maken en beschikbaar stellen CMD: concepten ontwikkelen en ict-systemen ontwerpen en realiseren t.b.v. de communicatie tussen mensen, organisaties en bedrijven

Bachelor of CMD? Een deel van de CMD-opleidingen leidt op tot Bachelor of ICT, een ander deel tot Bachelor of Communication

Competenties Bachelor of Communication Oriënteren op en analyseren van onderwerpen en communicatieprocessen ten behoeve van respectievelijk de inhoud en werking van communicatieve producten Ontwikkelen en produceren van doelgroepgerichte communicatieproducten Beheersen en toepassen van communicatiecodes en communicatievormen, rekening houdend met regels en conventies Ontwikkelen en realiseren van een communicatieproces of –product Communiceren in een of meer vreemde talen

Bachelor of CMD? Een deel van de CMD-opleidingen leidt op tot Bachelor of ICT, een ander deel tot Bachelor of Communication Keuze is vaak ingegeven door de organisatie Het clusteroverleg CMD herkent zich onvoldoende in beide profielen en streeft naar een eigen bachelortitel: Bachelor of Multimedia CMD formuleert een eigen landelijk beroepsprofiel

CMD in Leeuwarden (1) CMD NHL kent aantal belangrijke beroepsrollen: interaction designer multimedia developer multimedia consultant content manager Daarnaast flankerende competenties op gebied van arbeidsorganisatie en persoonlijke en professionele ontwikkeling

CMD in Leeuwarden (2) Communicatie (boodschap) is leidend Ict is afgeleide activiteit CMD-opleidingen zijn jong > daardoor gemakkelijk vernieuwend onderwijs in te voeren In Leeuwarden competentiegericht en vraaggestuurd onderwijs met veel aandacht voor ondernemerschap in brede zin > beroep is modern en vraagt dat ook.

DISCUSSIE HOE ICT IS CMD?

Stelling 1 Opleidingen die de titel Bachelor of ICT verstrekken, moeten lid zijn van het HBO-I en zich houden aan het door het HBO-I vastgestelde beroepsprofiel.

Stelling 2 Communicatie & Multimedia Design is een ict-opleiding.

Stelling 3 Het hbo zou moeten kiezen voor een algemene titel Bachelor zonder toevoegingen, omdat deze leiden tot verkokering.