Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Hoger onderwijs in Almere Frans Vos Rogier van der Wal Leertraject New Towns 6 juni 2011.
WELKOM Juf Leonie Juf Geanique.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
16 ● ● ● ● ● ● ● ● Welkom Informatieavond groep 8.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Andere schooltijden Informeren.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Groep Colruyt en ‘participatie’
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
W E L K O M “ LEIDINGGEVEN DOE JE NIET ALLEEN! ” Leadership is not a one man show.
Introductie Loopbaanbudget
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Ouderavond Havo 3 Welkom!
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
ERASMUS PROJECT Sint-Hendrik 8 december PROJECT PARTNERS 1. ENGELAND 2. SPANJE 3. ITALIË 4. POLEN 5. ROEMENIË 6. GRIEKENLAND 7. BELGIË.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Fa waka!? Informatieavond 14 maart. Vlnr: Rik (Penningmeester), Stijn (Voorzitter), Amber (Onderwijs), Lotte (Secretatis/Perikles), Nicole (Acquisitie),
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Welkom en korte introductie aanwezigen
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Het advies is leidend, het VO plaatst.
Het project Begeleiding Startende Leraren
Van startbekwaam naar …..
Professionele excellentie en Honours
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Ouderavond VWO3 Profielkeuze
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Mijn visie op onderwijs
In gesprek over werkdruk
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Themabijeenkomst 14 november 2016
Workshop “De veranderende professionaliteit”
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
<Naam bijeenkomst>
Family & Community Inge Quirijn Robert Carolien Aart
Transcript van de presentatie:

Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010

Professionele Ruimte gaat voor mij over: …………

1.Stel je voor aan je buurman /buurvrouw en vertel kort waar professionele ruimte voor jou over gaat 2.Idem, in viertallen 3.Individueel: vul aan: “professionele ruimte gaat voor mij over………………..” Professionele Ruimte gaat voor mij over: …………

Verandering …………. “The future is created one room at a time, one gathering at a time. Each gathering needs to become an example of the future we want to create. The small group is where transformation takes place.” (Peter Block: Community, the structure of belonging.)

Aktieplan leerkracht: professionele ruimte: dialoog binnen Windesheim Interviews met docenten en leidinggevenden Dialoog binnen de Schools tijdens koffietafels, soepmomenten, ontmoetingsmomenten, e.d. Wat betekent professionele ruimte binnen Windesheim: gespreksnotitie 1 Wat betekent professionele ruimte binnen Windesheim: gespreksnotitie 2 Open bijeenkomst(en) voor docenten en leidinggevenden, cmr, vakorganisaties, externen Professionele ruimte binnen Windesheim: wat betekent dit voor het handelen van docenten en leidinggevenden? Terugkoppeling naar sociale partners Januari/ Februari 2010 November/ December 2009 Maart 2010 April 2010

Professionele ruimte binnen Windesheim Ruimte voor vakinhoudelijke gesprekken met collega’s Bezig zijn met eigen lessen (vorm&inhoud) Invloed uitoefenen op aan-onderwijs-gerelateerde beslissingen en besluitprocessen Ruimte voor samenwerken met collega’s in kleine teams Professionele cultuur: aanspreken en laten aanspreken (inclusief waardering uitspreken) Werken vanuit persoonlijke inspiratie én gedeelde missie Samenwerken met deskundige leiders Constructief, proactief en zelfkritisch een bijdrage leveren Professionele ruimte gaat voor docenten van Windesheim over: ………………………………

Professionele Ruimte gaat voor mij over: …………