Zet je zinnen op een boek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

BFB-bier-krat Q
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
UA– 9 mei 2014.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ketnet.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Info avond Toerisme en Ondernemen. vzw Toerisme Oost-Vlaanderen Missie: Uitbouw en instandhouding Oost-Vlaanderen en Oost-Vlaamse regio’s als kwaliteitsvolle.
Boekenbank vzw Annika Buysse Projectleider. Wat is Boekenbank?  Opgericht door Boek.be op 1 januari 2000  Oorspronkelijk doel:  Informatie leverbare.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
UA - 30 april Oprichting –Minister van Cultuur –Vzw –Sinds 2002 –Integratie in 2006 Missie Filosofie Focuspunt Jeugdliteratuur UA - 30 april.
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
Citymarketing Hilversum 2006
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
JAARVERSLAG BOEK.BE 2012 met een vooruitblik op 2013.
1 HOOP. Van dromen doelen maken Leuven, 9 september 2015 HOOP. Van dromen doelen maken.
Pitch Sell it Mobiele escape room Team 17.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Op weg naar nieuw cultuurbeleid
Informatieavond groep 7-8
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Presentatie werking ouderraad
Kinderzwerfboek wil kinderen laten lezen
Transcript van de presentatie:

Zet je zinnen op een boek Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke

Inhoud presentatie Algemeen Wat is Boek.be? Wat is collectieve boekpromotie? Het eigene van Boekpromotie Troeven & nadelen van ‘collectief’ De campagnes in Vlaanderen Jaarkalender Historiek Algemeen marketingprincipe Acties versus publiek Inhoud van de huidige Boek.be acties Toekomst … en omstreken

Wat is Boek.be? Sectorvereniging Uitgeverijen, importeurs en boekhandelaars 3 pijlers: Kenniscentrum IT-platformen Collectieve promotie

Wat is collectieve boekpromotie? Collectieve Boekpromotie in Vlaanderen Samenwerking tussen: Boekhandels Uitgeverijen Importeurs Promotie van: boeken boekhandels-verkoop boekbezit Doel: de Vlaamse boekenmarkt vergroten

Het eigene van Boekpromotie Grote aaibaarheidsfactor Bevordert geletterdheid Boeken en media Grote diversiteit aan onderwerpen   Dragers van unieke content  ‘Paradox of choice’ Een individuele, subjectieve bezigheid

Troeven van collectief Krachten en middelen bundelen Representatieve koepelorganisatie Goodwill van de media Wijdvertakt netwerk Slechts 1 adres: www.boek.be

Nadelen van collectief Traagheid: hele sector ‘meekrijgen’ Lang ontstaansproces Diplomatie & overtuigingskracht Evenwicht tussen autonomie en medezeggenschap Communicatie Gedifferentieerde ledengroep Gespecialiseerd /algemeen Groot / klein Ketens /onafhankelijken Online Traagheid: Als je in een gewoon bedrijf een nieuw initiaitef neemt, dan roep je een vergadering samen, je bespreekt een en ander en je schiet in gang Niet zo bij een vereniging als de onze! Lang ontstaansproces! Idee intern checken – nota – werkgroep – discussie over concept en uitwerking – aanbieding naar de uitgevers (doen ze mee?) – aanbieding naar de leden (doen ze mee?) Vergt allemaal veel diplomatie en overtuigingskracht We werken met het geld van onze leden, zij hebben dus medezeggingsschap. De kunst bestaat erin om rekening te houden met zoveel mogelijk meningen, maar uiteindelijk toch autonoom knopen door te hakken. ‘t Is noooit goed voor idereen. Door de betrokkenheid van onze leden is het belangrijk dat zij goed geinformeerd zijn en blijven in de verschillende fases van de actie. Hier kruipt zeer veel tijd in. Soms meer tijd dan er eigenlijk is… Gedifferentieerde ledengroep: Het is onze bedoeling om promotie te voeren voor zoveel mogelijk leden Maar de groep is zeer divers Gespec./alg: uitgevers en boekhandels die hun boeken aan bod willen zien komen in acties Grote en kleine uitgevers met grote en kleine budgetten om te participeren Grote en kleine boekhandels met winkelvloerruimten die andere mogelijkheden bieden Ketens en onafhankelijken: er zijn boekhandelsketens als SB, die een eigen collectief promotiesysteem hebben en die bovendien een zeer uitgesproken en omvangrijk communicatiebeleid voeren en alomtegenwoordig zijn in het straatbeeld, de media enz.. Boek.be moet met al deze zaken rekening houden: zoveel mogelijk leden bedienen, maar iedereen wil iets anders! → m.a.w. een onmogelijke opdracht!

Korte historiek 1929: °VBVB: “gemeenschappelijke werking voor stelselmatige propaganda” 1932: eerste Boekenbeurs + Boek in Vlaanderen 1960: eerste Jeugdboekenprijzen 1969: Debuutprijs 1997: Zomer van het Spannende Boek 2000: Onderzoek motivatieproces aankoop boeken

Algemene marketingstrategie De juiste boeken (segmentatie boekgenres) via het juiste kanaal (samenwerking met verschillende media) op het juiste moment (verspreid over het jaar) bij de juiste mensen (doelgroepenwerking) d.m.v. (publieks)campagnes

Acties versus publiek 3 soorten campagnes: Evenementen: breed en gelaagd publiek ook non-users Boekenprijzen: light users motiveren Maandcampagnes: heavy users bedienen

Aanpak per actie (1) Afbakening productsegment Concrete boekenlijst per actie I.s.m. uitgeverijen, boekhandel, jury, media Media Structureel partnership (audiovisueel, in print en online) Free publicity Partnerships

Aanpak per actie (2) Promotie POS POS-materiaal (point of sale: affiches, stickers, etc.) bij deelnemende boekhandels (150 à 200 outlets per actie) en bibliotheken Traffic generators: kortingsbonnen, product plus, auteursontmoetingen, … Promotie online www.boek.be, Boekenbrief, sociale media Ook e-boeken! Timing!

Overlegorganen Promotiecommissie Boekenbeurscommissie Werkgroepen Representatieve vertegenwoordiging van marketingmensen uit boekhandel, uitgeverij en importbedrijf (u/b/i) Bewaking strategie lange en korte termijn (jaarplan) / brainstorming Boekenbeurscommissie Representatieve vertegenwoordiging van standhouders Bewaking strategie korte en lange termijn / brainstorming Werkgroepen Verantwoordelijken u/b/i van de respectievelijke fondsen De stem uit het veld m.b.t. uitwerking acties Boek.be promotie, communicatie, IT en events Structureel: weekoverleg Dagelijks bijsturen In overleg met directie

Boekenprijzen januari maart april mei oktober Herman de Coninckprijs Boekenleeuw & Boekenpauw Best Vormgegeven Boeken Beste Boekenjuf of –meester Gouden Boekenuil Debuutprijs

Herman de Coninckprijs Januari Doel: collectieve promotie poëzie Link: Gedichtendag Aanpak: Juryprijs - Publieksprijs - Beste Debuut Feestelijke uitreiking Gratis Gedichtenposter (23.000 ex.) Partners: Provincie Antwerpen, Radio 1, Canvas, De Standaard Evaluatie:

Herman de Coninckprijs

Boekenleeuw en Boekenpauw Maart Doel: promotie jeugdliteratuur Link: Jeugdboekenweek Aanpak: Juryprijzen beste en mooiste kinder- en jeugdboeken Bekendmaking via persco Promotiemateriaal Evaluatie:

Boekenleeuw en Boekenpauw

Best Vormgegeven Boeken april Criteria: symbiose tussen vorm en inhoud > design, vormgeving, … Jury van deskundigen Ter bevordering van de kwaliteitsvolle boekproductie

Beste Boekenjuf of -meester april

Gouden Boekenuil mei Meest prestigieuze prijs Vlaanderen en Nederland Vakjury en lezersjury Uitreiking op 5 mei 2012

Debuutprijs Oktober Focus op nieuw literair talent (romans) Feestelijke uitreiking op de Boekenbeurs Boekhandel & bibs: POS materiaal Free publicity!

Maandcampagnes maart april mei juni augustus Boekenbeesten Literaire Lente Doe mei maar een Doeboek Zomer van het Spannende Boek De Andere Strip

Boekenbeesten bij de boekhandel Maart Wie zijn de Boekenbeesten? Eenvoudig classificatiesysteem voor boeken Sluit aan bij de leefwereld van kinderen Ieder jaar een ander geschenk bij de boekhandel Link: Jeugdboekenweek Dwarrel Fantom Griddle Knussel Axi Famil Giechel Histor Speur

Boekenbeesten bij de boekhandel

Literaire Lente bij de boekhandel april Romans van het voorjaar Lanceerprijzen Auteurstournee Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Online wedstrijd

Literaire Lente bij de boekhandel Auteursprogramma in de boekhandels Proeven van boeken

Doe mei maar een doeboek Mei Focus op huis-, wellness, kook- en tuinboeken Voorjaar: tijd om handen uit de mouwen te steken Partnership: Libelle, Radio 2 Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Online wedstrijd

Zomer van het Spannende Boek Juni - Augustus Focus op thrillers, detectives, misdaad Zomervakantie: ontspannen met spanning Partnership: Humo Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Free publicity

Zomer van het Spannende Boek

De Andere Strip augustus – september Doel: promotie van de ‘andere’ of ‘betere’ strip voor volwassenen Partnership: Humo Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Campagnes

Boekenbeurs November Grootste tijdelijke boekpromotie in Europa Missie: Jaarlijkse daguitstap voor Vlaming die van boeken houdt en die geniet van de feestelijke gezelligheid en van wat er op het evenement ‘te beleven’ valt Evenwicht tussen cultuur en commercie Informeren, verkoop, cultureel event, amusementswaarde ‘Beleving’: Signeersessies, demonstraties, happenings Themadagen, mediadagen, doelgroepspecials Aanbod voor kinderen in schoolverband Structurele mediapartnerships: radio, TV, Knack 20-tal samenwerkingen: inhoudelijk, promotioneel Free publicity → nawerking boekhandel

Boekenbeurs

Specifiek voor 2011 Optimaliseren online promotiekanalen Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Gouden Boekenuil Lang zullen we lezen

www.boek.be

www.boek.be Referentiesite: Vlaamse Google voor boeken Promotiesite: collectieve campagnes andere genres op jaarbasis Infosite Boekennieuws, Top 10 & 100, Pas verschenen… Community opinie van de lezer boekenplank

Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Deel 1: Hoe zit het met het koop-, lees- en leengedrag in Vlaanderen? Hoe vaak lees je? Hoeveel boeken leen je? Hoeveel mensen kopen/lenen hoeveel boeken? Waarom lees je? Welke betekenis ken je aan boeken toe? … Deel 2: Hoe verloopt het aanschafproces van boeken (kopen & lenen)? Hoe kom je tot de beslissing om een boek te kopen/lenen? Hoe gebeurt het aanschafproces? Spelen kortingsbonnen een rol? Koop je eerder voor jezelf of als cadeau? Welke soort boeken koop je? Hoe ervaar je promotionele acties? Via welke kanalen kunnen we je het best bereiken? Onderzoek

Lang zullen we lezen (werktitel) Uitgangspunt Hoe is het gesteld met het aanbod? Onderzoek naar kwaliteit en kwantiteit van de boeken in klasbibliotheken (basisonderwijs) Wat kunnen we hieraan doen? Website voor leerkrachten, leerlingen en ouders Gezamenlijk project Canon, Locus en Boek.be. Partners: o.a. VCOV

Omstreken Wallonië www.fureurdelire.be Nederland www.cpnb.nl Frankrijk www.centrenationaldulivre.fr Duitsland www.boersenverein.de Engeland www.bookseller.org.uk

Vragen? Contact: Geertrui Schoeters 03/287 66 78 geertrui@boek.be www.boek.be