Zet je zinnen op een boek Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke
Inhoud presentatie Algemeen Wat is Boek.be? Wat is collectieve boekpromotie? Het eigene van Boekpromotie Troeven & nadelen van ‘collectief’ De campagnes in Vlaanderen Jaarkalender Historiek Algemeen marketingprincipe Acties versus publiek Inhoud van de huidige Boek.be acties Toekomst … en omstreken
Wat is Boek.be? Sectorvereniging Uitgeverijen, importeurs en boekhandelaars 3 pijlers: Kenniscentrum IT-platformen Collectieve promotie
Wat is collectieve boekpromotie? Collectieve Boekpromotie in Vlaanderen Samenwerking tussen: Boekhandels Uitgeverijen Importeurs Promotie van: boeken boekhandels-verkoop boekbezit Doel: de Vlaamse boekenmarkt vergroten
Het eigene van Boekpromotie Grote aaibaarheidsfactor Bevordert geletterdheid Boeken en media Grote diversiteit aan onderwerpen Dragers van unieke content ‘Paradox of choice’ Een individuele, subjectieve bezigheid
Troeven van collectief Krachten en middelen bundelen Representatieve koepelorganisatie Goodwill van de media Wijdvertakt netwerk Slechts 1 adres: www.boek.be
Nadelen van collectief Traagheid: hele sector ‘meekrijgen’ Lang ontstaansproces Diplomatie & overtuigingskracht Evenwicht tussen autonomie en medezeggenschap Communicatie Gedifferentieerde ledengroep Gespecialiseerd /algemeen Groot / klein Ketens /onafhankelijken Online Traagheid: Als je in een gewoon bedrijf een nieuw initiaitef neemt, dan roep je een vergadering samen, je bespreekt een en ander en je schiet in gang Niet zo bij een vereniging als de onze! Lang ontstaansproces! Idee intern checken – nota – werkgroep – discussie over concept en uitwerking – aanbieding naar de uitgevers (doen ze mee?) – aanbieding naar de leden (doen ze mee?) Vergt allemaal veel diplomatie en overtuigingskracht We werken met het geld van onze leden, zij hebben dus medezeggingsschap. De kunst bestaat erin om rekening te houden met zoveel mogelijk meningen, maar uiteindelijk toch autonoom knopen door te hakken. ‘t Is noooit goed voor idereen. Door de betrokkenheid van onze leden is het belangrijk dat zij goed geinformeerd zijn en blijven in de verschillende fases van de actie. Hier kruipt zeer veel tijd in. Soms meer tijd dan er eigenlijk is… Gedifferentieerde ledengroep: Het is onze bedoeling om promotie te voeren voor zoveel mogelijk leden Maar de groep is zeer divers Gespec./alg: uitgevers en boekhandels die hun boeken aan bod willen zien komen in acties Grote en kleine uitgevers met grote en kleine budgetten om te participeren Grote en kleine boekhandels met winkelvloerruimten die andere mogelijkheden bieden Ketens en onafhankelijken: er zijn boekhandelsketens als SB, die een eigen collectief promotiesysteem hebben en die bovendien een zeer uitgesproken en omvangrijk communicatiebeleid voeren en alomtegenwoordig zijn in het straatbeeld, de media enz.. Boek.be moet met al deze zaken rekening houden: zoveel mogelijk leden bedienen, maar iedereen wil iets anders! → m.a.w. een onmogelijke opdracht!
Korte historiek 1929: °VBVB: “gemeenschappelijke werking voor stelselmatige propaganda” 1932: eerste Boekenbeurs + Boek in Vlaanderen 1960: eerste Jeugdboekenprijzen 1969: Debuutprijs 1997: Zomer van het Spannende Boek 2000: Onderzoek motivatieproces aankoop boeken
Algemene marketingstrategie De juiste boeken (segmentatie boekgenres) via het juiste kanaal (samenwerking met verschillende media) op het juiste moment (verspreid over het jaar) bij de juiste mensen (doelgroepenwerking) d.m.v. (publieks)campagnes
Acties versus publiek 3 soorten campagnes: Evenementen: breed en gelaagd publiek ook non-users Boekenprijzen: light users motiveren Maandcampagnes: heavy users bedienen
Aanpak per actie (1) Afbakening productsegment Concrete boekenlijst per actie I.s.m. uitgeverijen, boekhandel, jury, media Media Structureel partnership (audiovisueel, in print en online) Free publicity Partnerships
Aanpak per actie (2) Promotie POS POS-materiaal (point of sale: affiches, stickers, etc.) bij deelnemende boekhandels (150 à 200 outlets per actie) en bibliotheken Traffic generators: kortingsbonnen, product plus, auteursontmoetingen, … Promotie online www.boek.be, Boekenbrief, sociale media Ook e-boeken! Timing!
Overlegorganen Promotiecommissie Boekenbeurscommissie Werkgroepen Representatieve vertegenwoordiging van marketingmensen uit boekhandel, uitgeverij en importbedrijf (u/b/i) Bewaking strategie lange en korte termijn (jaarplan) / brainstorming Boekenbeurscommissie Representatieve vertegenwoordiging van standhouders Bewaking strategie korte en lange termijn / brainstorming Werkgroepen Verantwoordelijken u/b/i van de respectievelijke fondsen De stem uit het veld m.b.t. uitwerking acties Boek.be promotie, communicatie, IT en events Structureel: weekoverleg Dagelijks bijsturen In overleg met directie
Boekenprijzen januari maart april mei oktober Herman de Coninckprijs Boekenleeuw & Boekenpauw Best Vormgegeven Boeken Beste Boekenjuf of –meester Gouden Boekenuil Debuutprijs
Herman de Coninckprijs Januari Doel: collectieve promotie poëzie Link: Gedichtendag Aanpak: Juryprijs - Publieksprijs - Beste Debuut Feestelijke uitreiking Gratis Gedichtenposter (23.000 ex.) Partners: Provincie Antwerpen, Radio 1, Canvas, De Standaard Evaluatie:
Herman de Coninckprijs
Boekenleeuw en Boekenpauw Maart Doel: promotie jeugdliteratuur Link: Jeugdboekenweek Aanpak: Juryprijzen beste en mooiste kinder- en jeugdboeken Bekendmaking via persco Promotiemateriaal Evaluatie:
Boekenleeuw en Boekenpauw
Best Vormgegeven Boeken april Criteria: symbiose tussen vorm en inhoud > design, vormgeving, … Jury van deskundigen Ter bevordering van de kwaliteitsvolle boekproductie
Beste Boekenjuf of -meester april
Gouden Boekenuil mei Meest prestigieuze prijs Vlaanderen en Nederland Vakjury en lezersjury Uitreiking op 5 mei 2012
Debuutprijs Oktober Focus op nieuw literair talent (romans) Feestelijke uitreiking op de Boekenbeurs Boekhandel & bibs: POS materiaal Free publicity!
Maandcampagnes maart april mei juni augustus Boekenbeesten Literaire Lente Doe mei maar een Doeboek Zomer van het Spannende Boek De Andere Strip
Boekenbeesten bij de boekhandel Maart Wie zijn de Boekenbeesten? Eenvoudig classificatiesysteem voor boeken Sluit aan bij de leefwereld van kinderen Ieder jaar een ander geschenk bij de boekhandel Link: Jeugdboekenweek Dwarrel Fantom Griddle Knussel Axi Famil Giechel Histor Speur
Boekenbeesten bij de boekhandel
Literaire Lente bij de boekhandel april Romans van het voorjaar Lanceerprijzen Auteurstournee Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Online wedstrijd
Literaire Lente bij de boekhandel Auteursprogramma in de boekhandels Proeven van boeken
Doe mei maar een doeboek Mei Focus op huis-, wellness, kook- en tuinboeken Voorjaar: tijd om handen uit de mouwen te steken Partnership: Libelle, Radio 2 Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Online wedstrijd
Zomer van het Spannende Boek Juni - Augustus Focus op thrillers, detectives, misdaad Zomervakantie: ontspannen met spanning Partnership: Humo Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Free publicity
Zomer van het Spannende Boek
De Andere Strip augustus – september Doel: promotie van de ‘andere’ of ‘betere’ strip voor volwassenen Partnership: Humo Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Campagnes
Boekenbeurs November Grootste tijdelijke boekpromotie in Europa Missie: Jaarlijkse daguitstap voor Vlaming die van boeken houdt en die geniet van de feestelijke gezelligheid en van wat er op het evenement ‘te beleven’ valt Evenwicht tussen cultuur en commercie Informeren, verkoop, cultureel event, amusementswaarde ‘Beleving’: Signeersessies, demonstraties, happenings Themadagen, mediadagen, doelgroepspecials Aanbod voor kinderen in schoolverband Structurele mediapartnerships: radio, TV, Knack 20-tal samenwerkingen: inhoudelijk, promotioneel Free publicity → nawerking boekhandel
Boekenbeurs
Specifiek voor 2011 Optimaliseren online promotiekanalen Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Gouden Boekenuil Lang zullen we lezen
www.boek.be
www.boek.be Referentiesite: Vlaamse Google voor boeken Promotiesite: collectieve campagnes andere genres op jaarbasis Infosite Boekennieuws, Top 10 & 100, Pas verschenen… Community opinie van de lezer boekenplank
Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Deel 1: Hoe zit het met het koop-, lees- en leengedrag in Vlaanderen? Hoe vaak lees je? Hoeveel boeken leen je? Hoeveel mensen kopen/lenen hoeveel boeken? Waarom lees je? Welke betekenis ken je aan boeken toe? … Deel 2: Hoe verloopt het aanschafproces van boeken (kopen & lenen)? Hoe kom je tot de beslissing om een boek te kopen/lenen? Hoe gebeurt het aanschafproces? Spelen kortingsbonnen een rol? Koop je eerder voor jezelf of als cadeau? Welke soort boeken koop je? Hoe ervaar je promotionele acties? Via welke kanalen kunnen we je het best bereiken? Onderzoek
Lang zullen we lezen (werktitel) Uitgangspunt Hoe is het gesteld met het aanbod? Onderzoek naar kwaliteit en kwantiteit van de boeken in klasbibliotheken (basisonderwijs) Wat kunnen we hieraan doen? Website voor leerkrachten, leerlingen en ouders Gezamenlijk project Canon, Locus en Boek.be. Partners: o.a. VCOV
Omstreken Wallonië www.fureurdelire.be Nederland www.cpnb.nl Frankrijk www.centrenationaldulivre.fr Duitsland www.boersenverein.de Engeland www.bookseller.org.uk
Vragen? Contact: Geertrui Schoeters 03/287 66 78 geertrui@boek.be www.boek.be