VWO-bèta op de Amersfoortse Berg Woudschoten 2010 Yvonne Dortmans & Mario Laheij
Programma workshop Voorstellen/ verwachtingen organisatie – materiaal – uitvoering – samenwerking Onderbouwprogramma VWO-bèta Informatie – tips – uitwisseling Aan de slag inzage projecten, beleidsplan, tools Vragen
Onderwerpen workshop Organisatie Materiaal Uitvoering Faciliteren Urenverantwoording Lessentabel Materiaal Projectonderwerpen Opbouw van project Beleidsplan Uitvoering Begeleiding Beoordeling
Doel VWO-bèta Samenhang in bètavakken Praktische vaardigheden ontplooien Verwondering stimuleren Doorlopende leerlijn bèta vanaf brugklas Profilering VWO
Lesprogramma VWO-bèta Natuurscheikunde vanaf klas 1 Projectmatig onderwijs in natuurwetenschappen 8 onderwerpen per jaar 2 blokuren (= 200 minuten) per week
Jaarprogramma’s VWO-bèta Water Weer Kleur Kleding Communicatie Ruimtevaart Symmetrie Veldwerk 2 VWO-bèta Voeding Recycling Forensisch onderzoek Transport Wiskunde en kunst Tijd Sport Energie 3 VWO-bèta Bodem Warmte en temperatuur Analysemethoden Medicijnen Licht Ruimte Elektriciteit Katalyse
Projectlessen 2 blokuren (200 minuten) per week Elk onderwerp duurt 8 blokuren Inleiding Deelproject: keuze uit ‘kant en klare’ onderwerpen Keuzeproject: keuze uit 6 vrije onderwerpen Slot: presentatie
Beoordeling Vak natuurscheikunde: Proefwerk cijfer rapport Project Rubrics methode (en becijfering) voor waarnemen, samenwerken, logboek en presenteren Per project één cijfer rapport
Voorbeelden uit projecten
Project WATER (1v)
Project KLEUR (1v)
Project KLEUR (1v) project LICHT (3v)
Project TRANSPORT (2v) project LICHT (3v)
Project TRANSPORT (2v)
Invoering
Onderwijs vernieuwing Niets gaat vanzelf stel een team samen Katalysator wie heeft de leiding Juiste beginstoffen leveren energie én een product bètaonderwijs
Onderwijsvernieuwing
Succesfactoren Enthousiaste docenten Doelgericht werken Relaties: tussen schoolleider en bètacoördinator binnen projectteam (BIO/NA/SK/bètacoördinator) binnen verschillende secties
Aan de slag! Ter inzage: Actie A4: je ideeën ordenen 1VWO: project water & project kleur 2VWO: project transport 3VWO: project medicijnen beleidsplan bèta 2007 en 2010 Actie A4: je ideeën ordenen Optioneel: uitwisselen materiaal
Tips
Condities VWO-bèta Kleine groepen versus duodocentschap Inzetbaarheid TOA Docentenhandleiding / antwoordboek Roostering Projectles leidt niet tot hoger lesaantal Docentkeuze voor projectlessen
Urenverantwoording VWO bèta Project leidt níet tot hoger lessenaantal In de brugklas 1 uur minder Nederlands, Frans, Engels, wiskunde Geen Latijn in 2/3 VWO-bèta Geen handvaardigheid in 3VWO-bèta
Condities lesgeven Mentor geeft projectles, natuurscheikunde of wiskunde Projectles wordt verzorgd door docent en TOA Faciliteiten bij projecten: - speciaal practicumlokaal - aangrenzend vaklokaal met 16 computers
Ervaringen docenten Wat gaat goed? Wat kan beter? VWO-bèta en NLT zijn verankerd in school. Enthousiaste vakgroep bèta Wat kan beter? Buitenschoolactiviteiten, borgen van kwaliteit, update van projecten, docentenhandleidingen, mismatch verwachting leerlingen, L-woord
Doorlopende leerlijn bèta naar NLT Evident voor VWO-bèta leerlingen: Bekend met projectmatig werken Gewend aan samenwerking Gewend aan beoordeling door presentatie Ervaringen van VWO-bèta gebruiken voor reguliere VWO leerlingen tijdens NLT lessen
Mail naar: y.dortmans@amersfoortseberg.nl Vragen – tips - opmerkingen? Mail naar: y.dortmans@amersfoortseberg.nl