VWO-bèta op de Amersfoortse Berg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Van idee tot digitaal materiaal
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
VTB Technasium Vakcollege
havo vwo Maaswaal College
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Workshop contentstrategie
Projectweek.
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
Informatieavond HAVO 4. Begeleiding op school A. Weijenberg en A. Greven (na 5 november) Profielcoördinator NG/NT VWO ( ) Docent Engels Profielcoördinator.
Informatieavond HAVO 4 C&M.
Informatieavond HAVO 4 E&M.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Hoofdlijn Communicatie
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
Welkom VOORLICHTING ADVIES EN KEUZE HAVO/VWO Februari 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
GRAAF HUYN COLLEGE.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
ZijActief Koningslust
OUDERINFORMATIEAVOND
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
De nieuwe onderbouw.
Transcript van de presentatie:

VWO-bèta op de Amersfoortse Berg Woudschoten 2010 Yvonne Dortmans & Mario Laheij

Programma workshop Voorstellen/ verwachtingen organisatie – materiaal – uitvoering – samenwerking Onderbouwprogramma VWO-bèta Informatie – tips – uitwisseling Aan de slag inzage projecten, beleidsplan, tools Vragen

Onderwerpen workshop Organisatie Materiaal Uitvoering Faciliteren Urenverantwoording Lessentabel Materiaal Projectonderwerpen Opbouw van project Beleidsplan Uitvoering Begeleiding Beoordeling

Doel VWO-bèta Samenhang in bètavakken Praktische vaardigheden ontplooien Verwondering stimuleren Doorlopende leerlijn bèta vanaf brugklas Profilering VWO

Lesprogramma VWO-bèta Natuurscheikunde vanaf klas 1 Projectmatig onderwijs in natuurwetenschappen 8 onderwerpen per jaar 2 blokuren (= 200 minuten) per week

Jaarprogramma’s VWO-bèta Water Weer Kleur Kleding Communicatie Ruimtevaart Symmetrie Veldwerk 2 VWO-bèta Voeding Recycling Forensisch onderzoek Transport Wiskunde en kunst Tijd Sport Energie 3 VWO-bèta Bodem Warmte en temperatuur Analysemethoden Medicijnen Licht Ruimte Elektriciteit Katalyse

Projectlessen 2 blokuren (200 minuten) per week Elk onderwerp duurt 8 blokuren Inleiding Deelproject: keuze uit ‘kant en klare’ onderwerpen Keuzeproject: keuze uit 6 vrije onderwerpen Slot: presentatie

Beoordeling Vak natuurscheikunde: Proefwerk  cijfer  rapport Project Rubrics methode (en becijfering) voor waarnemen, samenwerken, logboek en presenteren Per project één cijfer  rapport

Voorbeelden uit projecten

Project WATER (1v)

Project KLEUR (1v)

Project KLEUR (1v) project LICHT (3v)

Project TRANSPORT (2v) project LICHT (3v)

Project TRANSPORT (2v)

Invoering

Onderwijs vernieuwing Niets gaat vanzelf stel een team samen Katalysator wie heeft de leiding Juiste beginstoffen leveren energie én een product bètaonderwijs

Onderwijsvernieuwing

Succesfactoren Enthousiaste docenten Doelgericht werken Relaties: tussen schoolleider en bètacoördinator binnen projectteam (BIO/NA/SK/bètacoördinator) binnen verschillende secties

Aan de slag! Ter inzage: Actie A4: je ideeën ordenen 1VWO: project water & project kleur 2VWO: project transport 3VWO: project medicijnen beleidsplan bèta 2007 en 2010 Actie A4: je ideeën ordenen Optioneel: uitwisselen materiaal

Tips

Condities VWO-bèta Kleine groepen versus duodocentschap Inzetbaarheid TOA Docentenhandleiding / antwoordboek Roostering Projectles leidt niet tot hoger lesaantal Docentkeuze voor projectlessen

Urenverantwoording VWO bèta Project leidt níet tot hoger lessenaantal In de brugklas 1 uur minder Nederlands, Frans, Engels, wiskunde Geen Latijn in 2/3 VWO-bèta Geen handvaardigheid in 3VWO-bèta

Condities lesgeven Mentor geeft projectles, natuurscheikunde of wiskunde Projectles wordt verzorgd door docent en TOA Faciliteiten bij projecten: - speciaal practicumlokaal - aangrenzend vaklokaal met 16 computers

Ervaringen docenten Wat gaat goed? Wat kan beter? VWO-bèta en NLT zijn verankerd in school. Enthousiaste vakgroep bèta Wat kan beter? Buitenschoolactiviteiten, borgen van kwaliteit, update van projecten, docentenhandleidingen, mismatch verwachting leerlingen, L-woord

Doorlopende leerlijn bèta naar NLT Evident voor VWO-bèta leerlingen: Bekend met projectmatig werken Gewend aan samenwerking Gewend aan beoordeling door presentatie Ervaringen van VWO-bèta gebruiken voor reguliere VWO leerlingen tijdens NLT lessen

Mail naar: y.dortmans@amersfoortseberg.nl Vragen – tips - opmerkingen? Mail naar: y.dortmans@amersfoortseberg.nl