Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008
Waasland = 11 gemeenten tussen Antwerpen, Gent, Brussel en Hulst begrensd door Scheldeland, Antwerpen, Meetjesland en Zeeland
doel van toeristisch-recreatieve regiowerking: creëren van marktconform aanbod creëren van voldoende schaalgrootte netwerkvorming schakel tussen Vlaams, provinciaal en lokaal niveau
taken van de regiocoördinatie: een geïntegreerde strategische planning en uitwerking van het toeristisch beleid een verbetering van de overlegstructuren een vernieuwing en verbreding van het toeristisch-recreatief aanbod het voeren van een gerichte, efficiënte promotie
resultaten strategisch planningsproces Waasland: definiëring van de productmarktcombinaties definiëring van de merkpropositie ‘Waasland’ bevestiging van de unique selling points opmaak van een actieplan
het actieplan: noodzakelijk dat de partners, zowel privaat als publiek en zowel provinciaal als lokaal, zich achter het merk ‘Waasland’ scharen en met de merkpropositie rekening houden in hun productontwikkeling en promotie definiëring van hefboomprojecten definiëring van acties aandachtspunten: toegankelijkheid, duurzaamheid, kwaliteit
voorbeelden: strategisch plan = nieuw, dus nog geen toegepaste voorbeelden voorbeelden van ondernemers die inspeelden op toerisme: fruitbedrijf Berckelaer (Sint-Gillis-Waas) restaurants (Waasland) Camping Fort Bedmar (Sint-Niklaas)
Regiocoördinatie Waasland Liesbeth Fiems (assistent-regiocoördinator) Sara Van Cotthem (regiocoördinator) Grote Markt Sint-Niklaas T F