Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Presentatie advies ‘Ruimte voor duurzame landbouw’ Den Haag, 20 maart 2013
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Plan van aanpak Klimaat Commissie Wonen 29 oktober 2008.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Maatschappelijk Aanbesteden
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
EER Economische Effect Rapportage
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Harmonisatieplannen kabinet
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Mobiliteit in Nederland onder de loep
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Draagvlak voor beleidsvisie Geluid Regiegroep Geluid (samenwerkingsverband van gemeenten, Provincie, GGD’s en KvK, ………) Noodzaak herijking aanpak Beleidsvisie.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Gezondheid & de Omgevingswet
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid -vervoerskosten Mobiliteit is een medeveroorzaker (15-25%): -uitstoot CO2 -congestie -volumegroei -autoafhankelijkheid Mobiliteit is de 1e veroorzaker (30-35%): -brandstofverbruik -congestie -volumegroei -autoafhankelijkheid omvang probleem en rol mobiliteit per crisis

Doelen van de Stadsregio in de regionale beleidsvisie % CO 2 reductie % minder geluid- gehinderden % meer OV-gebruik % meer fietsgebruik % filereductie Rijkswegen % filereductie A15 (haven) max 2025 Schone, stille en zuinige wagenparken % aandeel biobrandstoffen DUURZAAMHEID TECHNOLOGIE MO BILITEIT VERKEER

Let op: beleidsinspanning duurzame mobiliteit is fors

Samenvattend beeld van dit project Nu Later Duurzame mobiliteit Visie Doelen Focus Stap 2 (voorwerk): Vaststellen uitgangssituatie (kwantitatief / baseline) Stap 1 (voorwerk): Ontwikkelen bewustzijn (awareness) Stap 3 (samen): Uitwerken creatieve oplossingen (solutions) Stap 4 (samen): Ontwikkelen strategie (decide on priorities) Bron:

Afwegingskader voor duurzame mobiliteit Verkeershinder (VK) Emissies CO2 (E) Immissies NO2, fijnstof, geluid (I) Economische potenties (EP) Kwaliteit leefomgeving (LO) Kwaliteit natuurlijke omgeving (NO) Ontplooingsmogelijkheden, activiteitenruimte (A) MINIMALISERENMAXIMALISEREN

Welke niet? Geen maatregelen die al een plek hebben of onvoldoende aantoonbare invloed hebben op verduurzaming van mobiliteit Welke wel? Beoogd eindresultaat: aanvullende maatregelen BDU-regeling Alternatieve energieMobiliteitsmanagement RO en verkeer Sociale marketing …..

Sociale marketing: duurzaamheid is vooral gedrag! Raad V&W / VROMRaad: de noodzakelijke overgang naar een duurzame samenleving slaagt alleen als burgers en bedrijven gezamenlijk in beweging Komen. Het is aan de politiek om burgers die kansen te laten zien. (Maak ruimte voor vernieuwing, juli 2010) Gedragsverandering = (O + K + E) x M  O = Opties scheppen of wegnemen: Verandering in aanbod voorzieningen en infrastructuur. Aanbod beïnvloedt de vraag!  K = Kennis overbrengen. Voorlichten en informeren. Onbekend maakt onbemind.  E = Ervaring opdoen. Leren door te doen! Al doende vertrouwd raken met verandering.  M = Motivaties ontwikkelen. Prikkels voor gedrag zijn doorslaggevend. Echte motivatie breekt weerstand af.

Extern proces: samenwerking en interactie Concept eind 2010 gereed  Voortgang in ambtelijk en bestuurlijk regionaal overleg  Projectgroep Stadsregio met regionale vertegenwoordiging  Begeleiding door klankbordgroep met experts en belangenorg.  Gebruikersgroep ter toetsing van maatregelen  Directe afstemming (maandelijks) met projectleider Rotterdam Climate Initiative