Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Huren is heerlijk Wat een moderne woningbouwvereniging allemaal kan
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
ATN presentatie Forepark Agenda •Werking camerasysteem •Wat is Beveiliging? •Preventieve maatregelen •Alarmverificatie-eis •Cameratoezicht: van publiek.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
Ledenbijeenkomst stelselwijzigingen zorg Stand van zaken Lente akkoord – begroting 2013 Bestuurlijk akkoord ggz Hervormingsplannen zorg “Ieder.
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
Welkom 5 jaar samenwerken 2012: grensoverschrijdend.
Infectieuze afvalstoffen
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Taskforce huisvesting arbeidsmigranten Dordrecht Governancevraagstukken rond de nieuwe arbeidsmigranten.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Fietsparkeren in Delft
Pensioenregeling Stichting pensioenfonds Groothandel Vegro
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Taakinvulling door de rekenkamer
Betrouwbaarheidstypologie
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Camerabewaking/ Vidéosurveillance
Cameratoezicht binnen het
Woningmarktafspraken Voorlopige eerste conclusies Portefeuillehoudersoverleg Wonen 12 januari 2011.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Landelijke Toetsmatrix
Missie, visie, strategie & jaarplan
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Participatiewet.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Centraal Station ROTTERDAM Het Centraal Station is bijna afgebouwd, er is negen jaar aan gewerkt.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
STATISTISCH RAPPORT Laatste ontwikkelingen – Juli 2014.
Subsidiebeleid Barendrecht
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Velig reizen met de RET Rotterdam 23 september 2015
‘Minder Licht”?! Afrondende overwegingen lichtreductie in de praktijk Teus Koteris, NSVV Kernteam Outdoor Hoevelaken, 21 januari 2016.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Tussenstand Westelijke Dordtse Oever mei Inhoud presentatie Historie Westelijke Dordtse Oever (WDO): doelen, maatregelen, financiële afspraken anno.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Buurtpreventie Samen voor een veilige en leefbare buurt.
Effectief en evalueerbaar subsidiebeleid
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Wet en regelgeving Lokale spoorwegen
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012

onderzoek sociale veiligheid OV verzoek stadsregio aan Rekenkamer Rotterdam jaarlijkse bijdrage stadsregio aan RET voor sociale veiligheid € 35 mln (exploitatie RET€ 480 mln) hoe effectief maatregelen verbetering (objectieve en subjectieve) sociale veiligheid? tegen welke kosten?

hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief a. niet alle doelen 2010 gerealiseerd  wel minder geregistreerde incidenten (30% ipv 1%; maar per DRU alleen voor metro gerealiseerd)  doelen voor bus allemaal gehaald  reizigerswaardering veiligheid in voertuig niet voor tram (7,5 ipv 7,8) en metro (7,5 ipv 7,8) gehaald  reizigerswaardering veiligheid op halte niet voor tram (7,3 ipv 7,4) en metro (7,1 ipv 7,7) gehaald  zwartrijdpercentage net niet voor tram (4,26 ipv 4,0) gehaald

hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief b. inzet controleteams weinig kosteneffectief  effect op veiligheidsgevoelens onwaarschijnlijk (obv andere studies)  effect op incidenten contraproductief (registratie-effect: meer controleren betekent meer zien)  preventieve werking niet aangetoond (niet structureel minder incidenten)  kosten: € 14 mln (40% stadsregionale bijdrage), 275 fte

hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief c. inzet één conducteur per tram licht kosteneffectiever  effect op veiligheidsgevoelens obv andere studies waarschijnlijk, alleen niet geleid tot gewenste stijging daarvan  effect op incidenten obv andere studies waarschijnlijk, alleen niet geleid tot structurele daling daarvan  kosten: € 14 mln (40% stadsregionale bijdrage), ongeveer 288 fte  gerichtere (lijngebonden) inzet zal leiden tot goeddeels dezelfde veiligheidscijfers

hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief d. inzet camera’s metrostations redelijk kosteneffectief  effect op veiligheidsgevoelens obv andere studies onwaarschijnlijk  op incidenten preventieve werking (na plaatsing blijvend minder incidenten op stations)  kosten: € 2,5 mln (7% stadsregionale bijdrage) voor live uitlezen (39 fte)  voor preventieve werking live uitlezen niet per se noodzakelijk

hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief e. inzet tourniquets metrostations sterk kosteneffectief  effect op incidenten metro groot (40% minder)  kosten: € 3,8 mln (uit exploitatie RET, niet uit bijdrage sociale veiligheid)

hoofdconclusie: wel effecten op zwartrijden  conducteurs sterk effect op zwartrijden (in Haagse en A’damse tramlijnen zonder conducteurs, 2½ maal zo groot)  maar zwartrijden zaak van exploitatie; relatie met sociale veiligheid niet aannemelijk  baten tegengaan zwartrijden (max. € 5,7 mln) grotendeels naar exploitatie RET, klein deel verrekening met budget sociale veiligheid  voor 2010 bijdrage sociale veiligheid max. € 5 mln lager gekund

hoofdconclusie: tekort bestuurlijke verantwoordelijkheid  stadsregio formeel verantwoordelijk voor sociale veiligheid  maar geen actueel beleid (laatste dateert van 2007)  deels tegenstrijdige hoofddoelstellingen  toezicht op en controle van verantwoordingen RET onvoldoende

aanbevelingen  heroverweeg inzet controleteams, conducteurs en capaciteit voor uitlezen camera’s  kosten controleurs uit exploitatie, niet budget sociale veiligheid  formuleer actueel beleid  richt toezicht op RET anders in Dagelijks Bestuur neemt alle aanbevelingen over