veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012
onderzoek sociale veiligheid OV verzoek stadsregio aan Rekenkamer Rotterdam jaarlijkse bijdrage stadsregio aan RET voor sociale veiligheid € 35 mln (exploitatie RET€ 480 mln) hoe effectief maatregelen verbetering (objectieve en subjectieve) sociale veiligheid? tegen welke kosten?
hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief a. niet alle doelen 2010 gerealiseerd wel minder geregistreerde incidenten (30% ipv 1%; maar per DRU alleen voor metro gerealiseerd) doelen voor bus allemaal gehaald reizigerswaardering veiligheid in voertuig niet voor tram (7,5 ipv 7,8) en metro (7,5 ipv 7,8) gehaald reizigerswaardering veiligheid op halte niet voor tram (7,3 ipv 7,4) en metro (7,1 ipv 7,7) gehaald zwartrijdpercentage net niet voor tram (4,26 ipv 4,0) gehaald
hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief b. inzet controleteams weinig kosteneffectief effect op veiligheidsgevoelens onwaarschijnlijk (obv andere studies) effect op incidenten contraproductief (registratie-effect: meer controleren betekent meer zien) preventieve werking niet aangetoond (niet structureel minder incidenten) kosten: € 14 mln (40% stadsregionale bijdrage), 275 fte
hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief c. inzet één conducteur per tram licht kosteneffectiever effect op veiligheidsgevoelens obv andere studies waarschijnlijk, alleen niet geleid tot gewenste stijging daarvan effect op incidenten obv andere studies waarschijnlijk, alleen niet geleid tot structurele daling daarvan kosten: € 14 mln (40% stadsregionale bijdrage), ongeveer 288 fte gerichtere (lijngebonden) inzet zal leiden tot goeddeels dezelfde veiligheidscijfers
hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief d. inzet camera’s metrostations redelijk kosteneffectief effect op veiligheidsgevoelens obv andere studies onwaarschijnlijk op incidenten preventieve werking (na plaatsing blijvend minder incidenten op stations) kosten: € 2,5 mln (7% stadsregionale bijdrage) voor live uitlezen (39 fte) voor preventieve werking live uitlezen niet per se noodzakelijk
hoofdconclusie: hoofdconclusie: beleid onvoldoende effectief e. inzet tourniquets metrostations sterk kosteneffectief effect op incidenten metro groot (40% minder) kosten: € 3,8 mln (uit exploitatie RET, niet uit bijdrage sociale veiligheid)
hoofdconclusie: wel effecten op zwartrijden conducteurs sterk effect op zwartrijden (in Haagse en A’damse tramlijnen zonder conducteurs, 2½ maal zo groot) maar zwartrijden zaak van exploitatie; relatie met sociale veiligheid niet aannemelijk baten tegengaan zwartrijden (max. € 5,7 mln) grotendeels naar exploitatie RET, klein deel verrekening met budget sociale veiligheid voor 2010 bijdrage sociale veiligheid max. € 5 mln lager gekund
hoofdconclusie: tekort bestuurlijke verantwoordelijkheid stadsregio formeel verantwoordelijk voor sociale veiligheid maar geen actueel beleid (laatste dateert van 2007) deels tegenstrijdige hoofddoelstellingen toezicht op en controle van verantwoordingen RET onvoldoende
aanbevelingen heroverweeg inzet controleteams, conducteurs en capaciteit voor uitlezen camera’s kosten controleurs uit exploitatie, niet budget sociale veiligheid formuleer actueel beleid richt toezicht op RET anders in Dagelijks Bestuur neemt alle aanbevelingen over