Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Module 1: Algemeen Gedeelte Didactiek
Inhoud Inleiding: bouwstenen van het didactisch proces Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Inhoud Inleiding: bouwstenen van het didactisch proces Bouwsteen 1: de context (terrein, materiaal, …) Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars (spelers) Bouwsteen 3: doelen en inhouden (basics, teamtactics, …) Bouwsteen 4: procedures en methoden (organisatie, oefenstof) Bouwsteen 5: de initiator (trainer)
Inleiding: bouwstenen van het didactisch proces Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Inleiding: bouwstenen van het didactisch proces situering en uitgangspunten het didactisch leerproces bouwstenen van de didactiek doel van het didactisch model taak van de initiator hulpmiddelen
Inleiding: bouwstenen van het didactisch proces Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Inleiding: bouwstenen van het didactisch proces
Hulpmiddelen voor de initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Hulpmiddelen voor de initiator Wie? Wat? Waar? Welke? Hoe? Waarom?
Bouwsteen 1: de context De fysieke omgeving Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 1: de context De fysieke omgeving Waar zal de training doorgaan? Is er didactisch materiaal aanwezig? Is de ruimte een veilige leeromgeving? Is de ruimte een uitdagende leeromgeving? De sociale omgeving
Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars De spelers: een heterogeen publiek, dat vraagt om differentiatie!
Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Verscheidenheid Wie zijn de spelers? Wat zijn hun persoonlijke kenmerken? lichamelijk sociaal verstandelijk emotioneel Met welke intentie doen zij aan sport? Wat is het niveau van sportbeoefening? Op welke manieren nemen zij informatie op? vanuit de situatie of de omgeving vanuit de beweging vanuit de trainer (verbaal, visueel, directe hulp?) Hoe leren zij? Differentiatie
Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Fiches Het gepeste kind Personen met een handicap Het drukke kind Interculturele communicatie De senior
Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 3: Doelen en inhouden 1. Soorten doelstellingen 2. Formulering van doelstellingen 3. Soorten trainingsinhouden
Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Soorten doelstellingen korte of lange termijn doelstellingen bereikbaar of onbereikbaar motorisch, cognitief of sociaal controleerbaar of oncontroleerbaar 2. Formuleren van doelstellingen de gerichtheid het waarneembaar eindgedrag de soort situatie de minimale eis
Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 3: Doelen en inhouden 3. Soorten trainingsinhouden de gekozen leerinhouden moeten aan een aantal eisen voldoen zodat het nuttige en bruikbare leerervaringen kunnen zijn. Hou rekening met volgende aandachtspunten: de fase van het motorisch leerproces de betekenis van de opdrachten de opbouw van makkelijk naar moeilijk de verhouding tussen actie en rust de globale of analytische aanpak welke algemene trainingsinhouden onderscheiden we? opwarming (inleiding) wedstrijdvorm 1 – tussenvorm 1 – wedstrijdvorm 2 – tussenvorm 2 – wedstrijdvorm 3 (kern) cooling down (slot)
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 1. Didactische werkwijzen 2. Fiches
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 1. Didactische werkwijzen management opdrachtvormen groeperingsvormen instructievormen omgangsvormen correctievormen als vorm van feedback 2. Fiche: conflicten
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 1. Management tijdsmanagement de duur van de trainingsonderdelen de afwisseling in intensiteit de actieve leertijd de rustmomenten ruimtemanagement een optimaal gebruik van de ruimte en het materiaal werkregels, werkpatronen en afspraken opstellingsvormen de opstelling van de trainer de opstelling van de groep
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 2. Opdrachtvormen de opdrachtvorm geeft aan onder welke voorwaarden de opdracht wordt uitgevoerd. 3. Groeperingsvormen factoren die een rol spelen bij het groeperen zijn: de motorische vaardigheden van de sporters de lengte en het gewicht van de sporters het geslacht en de leeftijd van de sporters het aantal deelnemers en de hoeveelheid materiaal de relatie tussen de sporters onderling de beleving van de sporters
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 4. Instructievormen wat is “instructie”? waarop is de instructie gericht? wat is het doel van instructie? hoe geef je instructies?
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 5. Omgangsvormen = de manier waarop de initiator met de sporters omgaat open vs gesloten de vaardigheden van de initiator, de oefenstof zelf en de individuele verschillen tussen spelers zijn van belang bij de wijze van aanbreng van de oefenstof wanneer belonen, negeren, verbieden en straffen?
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 6. Correctievormen als vorm van feedback observeren corrigeren verschillende manieren om te corrigeren: in groep of individueel verandering van situatie afdalen voordoen helpen samen zoeken naar een oplossing positief corrigeren
Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden Fiche: conflicten wat zijn conflicten? hoe ontstaan ze? hoe ga je ermee om?
Bouwsteen 5: De initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 5: De initiator 1. Hoe breng ik mijn boodschap over? 2. Hoe zorg ik dat mijn boodschap effect heeft? 3. Hoe kijk ik terug op de training en mijn eigen inbreng?
Bouwsteen 5: de initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 5: de initiator Hoe breng ik mijn boodschap over? verbale communicatie geslaagde communicatie gestoorde communicatie de lichaamstaal de demonstratie de media
Bouwsteen 5: De initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 5: De initiator 2. Hoe zorg ik dat mijn boodschap effect heeft? motiveren en gemotiveerd zijn soorten motivatie intrinsiek extrinsiek hulpmiddelen ter bevordering van de motivatie voor de training tijdens de training na de training 3. Hoe kijk ik terug op de training en mijn eigen inbreng? de zelf-evaluatie (zie fiche logboek) de reflectie-vragen