Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
situationeel leiderschap
Implementatie van de UNCO-MOB
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Welkom bij Leefstijl.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
TOTALE COMMUNICATIE.
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Doelstellingen Formuleren
“De Speeltuinmethode”
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Onderzoeksvaardigheden
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Pass’t Montessorionderwijs ?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Voortgangsgesprek fase 1
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Werkoverleg en Medezeggenschap
Visie & Strategie.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wjk.
Begeleiden en Coachen week 5
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
ihXSLFIzzU&feature=youtu.be Periodisering!
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gelijke kansen op school: het kan!
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Gepersonaliseerd leren
Didactiek Lesformulier.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Didactiek Lesformulier.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek Najaar 2008

Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Inhoud Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces Bouwsteen 1: De context Bouwsteen 2: De sportbeoefenaars Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Bouwsteen 4: Procedures en methoden Bouwsteen 5: De initiator Najaar 2008

Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces Situering en uitgangspunten Het didactisch leerproces Bouwstenen van de didactiek Doel van het didactisch model Taak van de initiator Hulpmiddelen Najaar 2008

Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Inleiding: Bouwstenen van het didactisch proces Najaar 2008

Hulpmiddelen voor de initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Hulpmiddelen voor de initiator Naam: Voornaam: Datum: Locatie: LESTHEMA: Doelgroep: Leerdoelen:   Activiteiten en leerinhouden Organisatie en management Inleiding Kern Slot Reflectie en evaluatie Wie? Wat? Waar? Welke Hoe? Waarom? Najaar 2008

Bouwsteen 1: de context De fysieke omgeving Waar zal de les doorgaan? Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 1: de context De fysieke omgeving Waar zal de les doorgaan? Is er didactisch materiaal aanwezig Is de ruimte een veilige leeromgeving Is de ruimte een uitdagende leeromgeving De sociale omgeving Najaar 2008

Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars De sportbeoefenaars: Een heterogeen publiek, dat vraagt om differentiatie! Najaar 2008

Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Verscheidenheid Wie zijn de sportbeoefenaars? Wat zijn hun persoonlijke kenmerken? Lichamelijk Sociaal Verstandelijk Emotioneel Met welke intentie doen zij aan sport? Wat is het niveau van sportbeoefening? Op welke manieren nemen zij informatie op Vanuit de situatie of de omgeving Vanuit de beweging Vanuit de lesgever (verbaal, visueel, directe hulp?) Hoe leren zij? Differentiatie Fiches Najaar 2008

Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 2: de sportbeoefenaars Het gepeste kind Fiches Personen met een handicap Het drukke kind Interculturele communicatie De senior Najaar 2008

Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 3: Doelen en inhouden 1. Soorten doelstellingen 2. Formulering van doelstellingen 3. Soorten lesinhouden Najaar 2008

Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 3: Doelen en inhouden 1. Soorten doelstellingen Korte of lange termijn doelstellingen Bereikbaar of onbereikbaar Motorisch, cognitief of sociaal Controleerbaar of oncontroleerbaar 2. Formuleren van doelstellingen De gerichtheid Het waarneembaar eindgedrag De soort situatie De minimale eis Najaar 2008

Bouwsteen 3: Doelen en inhouden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 3: Doelen en inhouden 3. Soorten lesinhouden De gekozen leerinhouden moeten aan een aantal eisen voldoen zodat het nuttige en bruikbare leerervaringen kunnen zijn. Hou rekening met volgende aandachtspunten: De fase van het motorisch leerproces De betekenis van de opdrachten De opbouw van makkelijk naar moeilijk De verhouding tussen actie en rust De globale of analytische aanpak Welke algemene lesinhouden onderscheiden we in een les of training? Inleiding Kern (leerkern vs belevingskern, haltemomenten) Slot Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 1. Didactische werkwijzen 2. Fiches Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 1. Didactische werkwijzen 1. Management 2. Opdrachtvormen 3. Groeperingsvormen 4. Instructievormen 5. Omgangsvormen 6. Correctievormen als vorm van feedback Fiche: conflicten Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 1. Management Tijdsmanagement De duur van de lesdelen De afwisseling in intensiteit De actieve leertijd De rustmomenten Ruimtemanagement Een optimaal gebruik van de ruimte en het materiaal Werkregels, werkpatronen en afspraken Opstellingsvormen De opstelling van de lesgever De opstelling van de groep Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 2. Opdrachtvormen De opdrachtvorm geeft aan onder welke voorwaarden de opdracht wordt uitgevoerd. 3. Groeperingsvormen Factoren die een rol spelen bij het groeperen zijn: De motorische vaardigheden van de sporters De lengte en het gewicht van de sporters Het geslacht en de leeftijd van de sporters Het aantal deelnemers en de hoeveelheid materiaal De relatie tussen de sporters onderling De beleving van de sporters Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 4. Instructievormen Wat is “instructie”? Waarop is de instructie gericht? Wat is het doel van instructie? Hoe geef je instructies? Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 5. Omgangsvormen = de manier waarop de initiator met de sporters omgaat Open vs gesloten De vaardigheden van de initiator, de oefenstof zelf en de individuele verschillen tussen sporters zijn van belang bij de wijze van aanbreng van de oefenstof Wanneer belonen, negeren, verbieden en straffen?? Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden 6. Correctievormen als vorm van feedback Observeren corrigeren Verschillende manieren om te corrigeren: In groep of individueel Verandering van situatie Afdalen Voordoen Helpen Samen zoeken naar een oplossing Positief corrigeren Najaar 2008

Bouwsteen 4: Procedures en methoden Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 4: Procedures en methoden Fiche: conflicten Wat zijn conflicten? Hoe ontstaan ze? Hoe ga je ermee om? Najaar 2008

Bouwsteen 5: De initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 5: De initiator 1. Hoe breng ik mijn boodschap over? 2. Hoe zorg ik dat mijn boodschap effect heeft? 3. Hoe kijk ik terug op het lesgebeuren en mijn eigen inbreng Najaar 2008

Bouwsteen 5: De initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 5: De initiator 1. Hoe breng ik mijn boodschap over? Verbale communicatie Geslaagde communicatie Gestoorde communicatie De lichaamstaal De demonstratie De media Najaar 2008

Bouwsteen 5: De initiator Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Bouwsteen 5: De initiator 2. Hoe zorg ik dat mijn boodschap effect heeft? Motiveren en gemotiveerd zijn Soorten motivatie Intrinsiek Extrinsiek Hulpmiddelen ter bevordering van de motivatie Voor de les Tijdens de les Na de les 3. Hoe kijk ik terug op het lesgebeuren en mijn eigen inbreng? De zelf-evaluatie De reflectie-vragen Najaar 2008

Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek Einde Najaar 2008