Is psychisch wel altijd fysiek? Symposion Oorzaak onbekend Rotterdam 2 Juni 2009 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

situationeel leiderschap
Sociale media: de pleuris breekt uit!
AFSCHEID VAN DE STEENGROEVE ENIGE OPMERKINGEN NAAR AANLEIDING VAN 45 JAAR ACADEMISCH ONDERWIJS.
Taghon Geert 2011.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Onzekerheid als fundament
Zelf aan de slag ? Trainershandleiding Oefeningen Casuïstiek
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
De relatie tussen logistiek en veiligheid
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Risico’s en gevaren van techniek
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
MENSEN EN CALAMITEITEN CHEMIEZONE-ARBOZONE 20 APRIL 2010.
Is psychisch wel altijd fysiek?
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Workshop Relationele en seksuele vorming
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Gedrag in organisaties, 10e editie
Is fysiek wel altijd psychisch? Herhalingscursus Kindergeneeskunde Texel 15 april
Kan men zichzelf ook uit de war brengen?
MENSEN EN CALAMITEITEN
Is psychisch wel altijd fysiek?
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Interpreteren van data
Opbrengsten van onderwijs
De kunst van het fouten maken
Huisbezoek. Gebod &Verwachting van de Heer Menselijke mogelijkheden, techniek of vervoer en gewoontes.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Waarom dit literatuuronderzoek?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Made by: BadBoysBroekhin
Weerstand kan je opvatten als feedback
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Voortekenen herkennen
Ontwikkeling en de basisschool
Omgaan met de gevolgen van trombose
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Keuzes maken.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Gezondheid en gezond gedrag
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
28ste Transmissiedag Infectieziekten Amersfoort, 20 maart 2018
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Is psychisch wel altijd fysiek? Symposion Oorzaak onbekend Rotterdam 2 Juni

- Ja, wacht effe, wacht effe. Dus jij hebt trek om te fleppen? - Ja. - En dan kruip-ie de lucht in... - Ja. - Maar voordat jij in de suikerpot hebt kennen roeren gaat-ie weer plat? - Precies! Ja. Dus duik ik maar weer in de leesportefeuille. Begrijp je? - Nee, maar dan zit jij waarschijnlijk in een poreuze cirkel. - Zou jij denken? - Ja, dat is waarschijnlijk psychisch. Dat is waarschijnlijk psychisch. - Wat heb mijn jongeheer nou met psychisch te maken? - Fysiek is altijd psychisch! Is psychisch wel altijd fysiek? Fysiek en psychisch

Waar gaan we het over hebben? Belgische schoolkinderen die ziek worden van Cola Mensen die onwel worden na alarm in dierenwinkel Scholieren die bij generale repetitie van musical massaal flauwvallen of onwel worden Mensen met het sick building syndrome Nigerianen die plots constateren dat hun jongeheer verdwenen is Palestijnse meisjes die zich vergiftigd weten door Israëli's Kinderen die massaal ziek worden na vaccinatie Bredanaren die massaal jeukende uitslag krijgen Deelnemertjes aan vossenjacht die onwel worden

Twee jaar onverklaarbaarheid in Nederland Per jaar dus ca 8 uitbraken Ca. 200 slachtoffers Waarvan ca. 40% kinderen Geen gevallen in Zeeland

MPI, MSI of Massahysterie

Een raadselachtige ziekte Mass psychogenic illness (MPI) is the collective occurrence or self-report of physical symptoms in the absence of an identifiable pathogen

Voorbeelden van MPI Dancing mania (1450) Hysterische besmetting in kloosters en scholen Sick building syndrome Allerlei scares –Voor insecten, ziekteverwekkers, chemische substanties, hekserij, geneesmiddelen, technische fenomenen (flikkerende schermen) Recente voorbeelden –Oncontroleerbare schokken bij 21 meisjes (Vientiane 1999) –57 onwel op vliegveld Mebourne (2005) –Maleisische meisjes in paniek door geesten (2008)

Kenmerken van MPI Er is steeds een ‘triggering accident’, vaak geur (navragen!!) Treedt plotseling en acuut op na ‘sense making’ (navragen!!) Altijd meerdere gevallen tegelijk (nogal logisch!!) Treft voornamelijk vrouwen,>70% (checken met populatieratio) Treft relatief dikwijls jonge mensen Besmetting loopt via sociale netwerken (navragen!!) Vaak in groeperingen of organisaties met stress (navragen!!) Snel en spoorloos herstel, zeker na aftransport Symptomen: Hoofdpijn, duizeligheid, toevallen, flauwvallen, gapen Maagklachten, misselijkheid, braken, benauwdheid Huiduitslag, jeuk, pijn, allergische reacties, hoesten Moeheid, uitputting, depressie, dwanglachen, (dwang)voorstellingen NB: cursieve klachten berusten op (subjectieve) zelfrapportage

Model van uitbreiding van gedrag (Chaos model) A N T A L Be- Trok- kenen STERKTE STIMULUS

Processen bij MPI Modelling/ Nabijheid (plaats en sociaal) Response expectancy Suggestie Arousal Geruchtvorming/sense making Publiciteits effecten »Media kunnen, afhankelijk van benadering, vriend of vijand zijn. Geef ze iets positiefs om te doen! Civielrechtelijke aspecten »Men kan belang hebben bij verzuim (scholieren!), of bij mogelijke claim, men kan slachtofferrol willen benadrukken etc. Men kan zich afvragen of dit alles hysterie mag heten

© 2006 JP van de Sande RuG achtergronden MAATSCHAPPELIJK –Hoge mate van organisatie –Zeer geavanceerde techniek –Grote hoeveelheid hulpverleners –Verantwoordingscultuur –Riskless society (Wildavsky) PSYCHOLOGISCH –Psychosomatiek –Besmettelijkheid van gedrag en emoties –Stress achtige verschijnselen

CRISISMANAGEMENT

PROBLEEMOPLOSSEN voor crisismanagers

© 2006 JP van de Sande RuG Wat is waarheid? Twee visies Immanuel Kant: waarheid bestaat wel (das Ding an sich), maar we kunnen hem niet kennen Daarom zijn vele verschillende meningen over één zaak mogelijk Daarom is zorgvuldige toetsing van meningen nodig Wetenschap reduceert chaos maar lost niet op Thomas: Things that people believe to be real, are real in their consequences Waarheid is daarom een te abstract begrip Waarheid is eerder een waarde dan een feit Feiten kunnen dus meer of minder waar gevonden worden De verwachte consequenties spelen hierbij een grote rol 2 dimensies beinvloeden waarheids-gevoel sterk: Angsten en Wensen

© 2006 JP van de Sande RuG Hoe mensen informatie opvatten Er bestaat een groot verschil tussen opvattingen experts en opvattingen publiek –Door ongecyferdheid (60% maakt elementaire fouten, Johnson 2003) –Door ontbreken kennis en achtergrond kennis –Door grote belang van boodschapper-geloofwaardigheid –Door onbekend zijn van ranges en normen –Door ontbreken vertrouwen in methodologie –Door werking biases Actor observer bias Self serving bias Priming effecten (bijv Arsenicum of Kwik) Framing (waarden onder drempel niet geloofwaardig erboven wel. Johnson, 2008) Geheugen voor negatieve zaken zwak, attentie sterk

CRISIS Crisis: Ernstige verstoring van normale gang van zaken en organisatievormen Gevolg: Nieuwe normen en organisatievormen zijn nodig. Dit resulteert meestal in CHAOS. In crisis is richting nodig en elke richting is beter dan geen. In crisis werken de onder normale omstandigheden bedachte procedures niet goed meer: Flexibititeit is nodig In crisis zoeken mensen naar leiderschap: voorwaarde voor EEN richting Leider moet geschikt zijn voor identificatie Als leider als ‘een van ons’ en dus eerlijk wordt gezien, effectief tegen geruchten

Enkele conclusies 1.Crisis geeft chaos en onvoorspelbaarheid. Communicatie gaat minder goed. Rationele vs. emotionele informatieverwerking (Petty & Caccioppo) 2.In crisis is neiging tot monocausaal denken groot 3.Uitvoerenden met publieks taak zullen geen goede waarnemers zijn (hoge spanning & hoge cognitieve belasting) 4.Inzet ervaren observatoren is daarom aan te raden (Zijn alle GAGS dat?) 5.Door veranderingen in toestand bij te houden (sitrap) wordt aanpassing aan ontwikkelingen mogelijk. 6.Te strakke voorbereiding maakt deze aanpassingen moeilijk (cf WTC ramp New York) 7.Maak dus uitvoerenden zoveel mogelijk autonoom 8.En tenslotte:

Dit is Eigenlijk nog lang niet het einde

© 2006 JP van de Sande RuG ONZEKERHEID –De normale vormen van organisatie en de gebruikelijke normen en regels gelden minder sterk –Men is op zoek naar leiding, informatie, een vijand, sensatie etc. INTERACTIE –Co-presence en directe onderlinge beinvloeding –Massa bestaat uit vele kleine groepjes: is niet zichtbaar GROOTTE & TIJD –Groep heeft beperkte duur en een redelijke, maar onbepaalde omvang –Al vanaf 10 personen; Meestal is het na eén nachtje slapen over Definitie van MASSA GEDRAG

© 2006 JP van de Sande RuG De wet van Pleuris P = VRM² P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid Voor de deskundigen en het crisismanagement gelden allerlei wetten, waaronder:

© 2006 JP van de Sande RuG INDEXEN VOOR VERWIJTBAARHEID Is er een persoon of instantie die de schuld kan krijgen? Bezit deze ook formele verantwoordelijkheid? Is deze verantwoordelijkheid juridisch te onderbouwen? Hebben verantwoordelijken een persoonlijk belang? Hebben verantwoordelijken Idiosyncratisch crediet (draagvlak) Is er door verantwoordelijken in het verborgene gehandeld? Houdt men nog steeds dingen achter? Was gebeurtenis voorzienbaar? Is zoiets al eens eerder gebeurd? Is er achteraf een betere oplossing denkbaar?

© 2006 JP van de Sande RuG INDEXEN VOOR RELEVANTIE Sluit gebeurtenis aan op belangrijke ontwikkelingen? Tast de gebeurtenis de belangen van mensen aan? Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken? Toont de gebeurtenis inherente fouten in organisatie? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? Wat zijn kosten die met gebeurtenis samenhangen? Hoe groot is geografische en psychologische afstand?

© 2006 JP van de Sande RuG INDEXEN VOOR MEDIAGENIEKHEID Hebben de verantwoordelijken een hoge positie? Hebben de verantwoordelijken eerder fouten gemaakt? Ernst van gevolgen: hoeveel slachtoffers en schade? Zijn er saillante details die beklijven kunnen? Mogelijkheden tot identificatie? Mooie plaatjes met symboolfunctie? Is het probleem op begrijpelijke wijze uit te leggen? Is er überhaupt informatie te krijgen (foto’s, interviews, toegang terrein) Worden de media door andere hypes gedomineerd?

vredesorganisatie en oorlogsorganisatie Opleidingen lang Selectie op bestuurlijke capaciteiten Carrière gebaseerd op foutvermijding Doelen langere termijn Democratische instelling en leiderschap Zorg voor correcte procedures Sancties voor relatief kleine afwijkingen Rivaliteit tussen diensten Professionalisering Preparatie Opleidingen kort Selectie op inspiratie en enthousiasme Carrière gebaseerd op prestaties Doelen korte termijn Autoritaire instelling en leiderschap “Cutting the red tape” Polarisatie in sancties Overkoepelend doel reduceert rivaliteit Improvisatie Veerkracht

© 2006 JP van de Sande RuG

© 2006 JP van de Sande RuG