Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Optimaliseren van het assortiment
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Marketing introductie
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Het maken van een PR/Marketingplan
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Facility management en inkoop
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Business Marketing Management
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
[Productnaam] Marketingplan
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?
Indeling van hoofdstuk 4
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
[Productnaam] Marketingplan
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën

Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Product Deel 5 Deel 6 Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Principes van marketing – Hoofdstuk 12 Leerdoelen Uitleggen hoe bedrijven op ideeën voor nieuwe producten komen en deze ontwikkelen. De stappen in het productontwikkelingsproces aangeven en omschrijven alsmede de belangrijke overwegingen in het management van dit proces. De fasen van de levenscyclus van een product beschrijven. Uitleggen hoe de marketingstrategie in de loop van de levenscyclus van een product verandert. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Principes van marketing – Hoofdstuk 12 Inleiding Waarom nieuwe producten? PLC: producten komen in de neergangsfase BCG-matrix: producten / SBU’s worden dogs Positief rendement en continuïteit Principes van marketing – Hoofdstuk 12

De ontwikkeling van nieuwe producten Innovaties Ballenbakreiniger Risico en rendement van innovatie Hoge kosten Lange ontwikkeltijd  inkorten Risico’s verminderen door te leren innoveren Wat bepaalt het succes van nieuwe producten? Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Wat bepaalt het succes van nieuwe producten? uniek en superieur, hoge kwaliteit, nieuwe functies Hoe nieuw is nieuw? ‘new to the world’, verbetering, herpositionering Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Strategie voor nieuwe producten Interne bronnen o.a. brainstormsessie Externe bronnen Klanten Concurrenten Distributeurs, leveranciers en anderen Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Ideeën screenen Vragen: Is het product werkelijk nuttig voor de gebruikers? Is het product goed voor ons bedrijf? Is het goed te verenigen met de doelstellingen en strategieën? Zijn mensen, vaardigheden en middelen aanwezig om het te doen slagen? Levert het product een hogere waarde voor de klant dan concurrerende producten? Is het product gemakkelijk te adverteren en te distribueren? Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Ontwikkeling en testen van het concept: zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van het gekozen idee tekening, animatie, model dit voorleggen aan een groep afnemers uit de doelmarkt Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Ontwikkelen van een marketingstrategie Doelmarkt, positionering en doelstellingen betreffende verkoop, marktaandeel en winst Prijs, distributiekanalen (verdelers, internet) Afzet, winstdoelstelling en marketingmix op lange termijn Bedrijfseconomische analyse Productontwikkeling Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Testmarketing Volledige marketingmix testen Bij consumentengoederen- en diensten Een stad, een aantal winkels of een ‘laboratorium’ Bij zakelijke goederen- en diensten Gebruikstests bij (potentiële) klanten Vakbeurzen, toonzalen bij distributeurs Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het proces voor de ontwikkeling van nieuwe producten Commercialisering Grote investeringen vereist Productie Distributie Adverteren / PR Denk ook aan het prijsbeleid Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Het management van nieuwe productontwikkeling Klantgerichte ontwikkeling van nieuwe producten Teamaanpak van ontwikkeling van nieuwe producten Systematische ontwikkeling van nieuwe producten Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Productlevenscyclusstrategieën Na de introductie doorloopt een product een aantal fasen. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Productlevenscyclusstrategieën Het PLC-concept kan is ook van toepassing op stijl, mode en rages. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Productlevenscyclusstrategieën Introductiefase Promotie Hoog Laag Rapid- skimming strategy Slow- skimming strategy Hoog Prijs Rapid- penetration strategy Slow- penetration strategy Laag Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Productlevenscyclusstrategieën Groeifase Early adopters en early majority Nieuwe functies en verbeteringen onder druk van toetredende concurrenten Toename van het aantal distributiekanalen Prijzen stabiel of licht dalend Handhaven van promotie-uitgaven; inhoud van ‘awareness’ naar ‘preference’ Winst op korte termijn of dominant marktaandeel op lange termijn Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Productlevenscyclusstrategieën Volwassenheidsfase Marktontwikkeling Productontwikkeling Marketingmix aanpassen Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Productlevenscyclusstrategieën Neergangsfase Handhaven? Uitmelken? Afstoten Zie tabel 12.3 voor een totaaloverzicht van strategieën. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Vragen n.a.v. de leerdoelen Leg uit hoe bedrijven op ideeën voor nieuwe producten komen en deze ontwikkelen. a) Noem en omschrijf de stappen in het productontwikkelingsproces b) Geef de belangrijke overwegingen in het management van het productontwikkelingsproces. Beschrijf de fasen van de levenscyclus van een product. Leg uit hoe de marketingstrategie in de loop van de levenscyclus van een product verandert. Principes van marketing – Hoofdstuk 12