Project Handreiking Evenementenveiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Opvang landelijk toegankelijk? Onderzoek regiobinding 29 oktober 2013 Vicky Gijs Christien Muusse.
Plaatje vrienden op een bank
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Sociale media: de pleuris breekt uit!
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Stichting Dijk van een Kust
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Risico’s en gevaren van techniek
Veranderingen in de zorg
De kracht van MySolution
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Visie Mensontwikkeling WSD
Nieuwe Wmo – Platform VO
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Paragraaf 3.4 Het inschatten van natuurlijke gevaren
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
III Procesdenken in de praktijk
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Participatie en een Klantenraad
Zorgcoöperatie Hoogeloon. Eigen regie voor comfortabeler leven “Bewustwording en lokale belangenbehartiging” VIB-evenement 28 november 2011 WillemII stadion.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Raadsleden & Veiligheid Axel Weggelaar Niek Verkaik
Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Samen werken aan een gezonde regio!
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Het werken met portfolio
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Uw gemeente & mensen met een beperking
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Risico’s uit de ondergrond – risico’s de ondergrond uit!
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
“Samenwerken is een keuze”
Participatie in de praktijk
Kennismanagement & Sociale media
Made by: BadBoysBroekhin
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Transcript van de presentatie:

Project Handreiking Evenementenveiligheid

Aanleiding

Onderdeel van het Eenduidige werkwijze.. Vanuit partners als … Portefeuillehouders Overleg Crisisbeheersing (neemt initiatief tot Handreiking naar aanleiding van recente ervaringen rond evenementen.

POC?

Wat verlangen we van onze partners? 25 x een andere regie? 25 x een andere werkwijze? 25 x een andere samenwerking?

Maar: doen we niet allemaal hetzelfde? We doen toch allemaal het zelfde? Procestaal. Maar: doen we niet allemaal hetzelfde? Alleen de couleur locale kan verschillen

Niet het wiel opnieuw uitvinden! Uitgangspunt project in Nederland is voldoende kennis aanwezig voor een veilig verloop van evenementen. Uitgangspunt van het project is dat. Om die kennis te ontsluiten is - in opdracht van het POC - gebruik gemaakt van de structuur van programmaraden & netwerken en strategische beleidsgroepen & expertgroepen (zie bijlage II). Niet het wiel opnieuw uitvinden!

Gebruik maken van bestaande kennis en ervaring! verwerven, verwerken en veredelen van bestaande handreikingen, evaluaties en onderzoek of andere good practices in het veld. De werkwijze van het projectteam is gericht op het verwerven, verwerken en veredelen van bestaande handreikingen, evaluaties en onderzoek of andere best practices in het veld om de voor evenementenveiligheid relevante informatieproducten te identificeren en vervolgens methodisch te beschrijven naar doel, minimale inhoud, actoren, hulpmiddelen en kwaliteitseisen. Na uitwerking vormen die zogenaamde ‘productbeschrijvingen’ de checklists.

Betrekken veld via verschillende wegen, o. a. via LinkedIn & via www Betrekken veld via verschillende wegen, o.a. via LinkedIn & via www.infopuntveiligheid.nl

Context Handreiking Op welke vragen wilt u een antwoord? Wat bedreigt het evenement en/of de regio en hoe erg is dat? Wat moeten we dan kunnen en wat hebben we daarvoor nodig? Wie doet dan wat en wie informeert wie?

Wat bedreigt de regio en hoe erg is dat? Het risicoprofiel

Alles begint bij het risicoprofiel! Toch?

Dan nog risico-inschatting, via… Simpele Excel-modellen Optelling en gemiddelde van risicovariabelen Gewogen Excel-modellen Idem, maar belangrijke krijgen hoger gewicht Mediatormodellen Causale relaties tussen enkele variabelen en mediërende invloed daarop van derde variabelen Interactieve modellen Causale relaties tussen alle variabelen en mediërende invloed tussen die variabelen

Risico-inschattingen: zeer complex Wat betekent dat voor de veiligheid? Deze situatie wordt anders, hoe dan? Scenariodenken Welke variabelen vormen de ‘vonk’, het ’lont’ of de ‘brandbare materie’?

All Hazard benadering: Indekken tegen ieder gevaar zonder zeker te zijn of dit op de juiste manier gebeurt

Om dit te kunnen beslissen heb ik advies nodig van partners, van wie ik verwacht dat zij zich nauwkeurig een beeld vormen van de aard van het evenement en dus maatwerk kunnen leveren.” Inzet (schaarse) capaciteit vanuit onbetrouwbare en niet valide risico-inschatting; inzet uit een meer moreel dan rationeel motief?

Evenement, een risicovolle situatie?

Is Sail een risico-evenement?

“Voordat je iets als evenement benoemt maak je een inschatting van de risico's die ermee zijn gemoeid. 100 schepen in het Spaarne op weg naar Sail is gewoon going concern.”

Hoe gaan we om met spontane ‘evenementen’, zoals Facebook-borrel of Flashmob?

Evenement als ramp- en crisistype: Een voorzienbare of onvoorzienbare gebeurtenis, die toegankelijk is voor een verzameling mensen, plaatsheeft binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaalde omgeving en die kan leiden tot risico’s voor het leven of de gezondheid van (veel) personen, het milieu, (grote) materiële of vitale belangen van de samenleving en maatregelen of voorzieningen vergt van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken. Hoe ga je dit type bijeenkomsten,  waarbij er wel een oproep maar geen organisator is, reguleren als gemeente?”

Wat moeten we dan kunnen en wat hebben we daarvoor nodig? Capaciteit! Staat toch in: Beleidsplan? Crisisplan? Rampenbestrijdingsplannen?

Capaciteit is het vermogen.. om bepaalde prestaties te behalen, binnen een bepaalde omgeving, binnen een bepaalde tijd en continueren daarvan over een bepaalde periode.

Relatie risico en capaciteit?

Anticipatie Anticipatiekracht: Risico’s vermijden Inschatten van wat komt er op ons af: treintunnel? Wildavsky Scenario Oa. overschot bussen Dam: hekken? ME, etcet. Anticipatiekracht: Risico’s vermijden

Slagkracht: Risico’s reduceren

Improvisatiekracht: Risico’s overdragen

Veerkracht: Risico’s dragen Soms weet je niet wat er op je afkomt Overstromingen, hutje weer opbouwen Dam: crisiscommunicatie v. spreker; terug naar gewenste; snel afvoeren slachtoffers en Koninklijke familie; Veerkracht: Risico’s dragen

Veerkracht strategie: Onbekende risico’s zijn fact of life en passen in de vitale samenleving

Legitimiteit van beleid en strategie… Naast veiligheid ook nog andere belangen!

En als dan het dan toch misgaat….

P = VxRxM² Wet van Pleuris 1.0 P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid

Verwijtbaarheid Is er een persoon of instantie die de schuld kan krijgen? Hebben verantwoordelijken draagvlak? Houdt men nog steeds dingen achter?

“Een dag die zo feestelijk begon, is geëindigd in een drama “Een dag die zo feestelijk begon, is geëindigd in een drama. Mijn gedachten gaan uit naar….”

Relevantie Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken of ontwikkelingen? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan?

Aanslag tijdens Koninginnedag 2009: Koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn

Mediageniekheid Symbolische plaatjes met impact over de gevolgen (slachtoffers of schade)? Is er überhaupt informatie te krijgen (foto’s, interviews, toegang terrein)? Worden de media door andere hypes gedomineerd?

“En daar gaat een auto tegen het monument. Er liggen mensen op de grond.”

Facebook, Twitter, YouTube, Hyves, Flickr, Qik, MySpace zorgen voor Pleuris 2.0

P=VxRx(SMxM)² Wet van Pleuris 2.0 P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie SM= sociale mediageniekheid M= mediageniekheid

Wie doet wat en wie informeert wie, binnen het netwerk?

Het netwerk?

Wie doet wat?

Netcentrisch werken Informatie is het coördinerend mechanisme binnen het netwerk; wie informeert wie?

Uitwerking van de handreiking: Symboliek of Realisme?

U wilt er in de praktijk wat aan hebben? Tja.. dan moeten we eerst ‘processen ordenen’

Procesordening? Erg hè, die plaatjes In het model zijn niet de termen strategisch, tactisch en operationeel gebruikt, omdat deze sturingniveaus binnen organisaties verschillen in hiërarchie. Zo kent defensie als hiërarchie: strategisch, operationeel en tactisch. Om die reden worden in het model neutrale termen gebruikt: Richten, we weten welke bestuurlijke en operationele prestaties we willen behalen Inrichten, we zijn voorbereid er klaar voor Verrichten, we doen het; de intake en inzet van: Uitvoerend werk Ondersteunend werk Verbeterwerk Het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren zijn generieke bedrijfsprocessen. Het ‘uitvoerend werk’ heeft betrekking op de primaire- c.q. kernprocessen van de organisatie en is in het model abstract weergegeven. Vanuit het perspectief van de veiligheidsregio betreffen dit (unieke) producten en diensten op het terrein van de bevolkingszorg, brandweerzorg, geneeskundige zorg en politiezorg. In de kolom ‘verrichten uitvoerend werk’ kunnen dan ook, tegen de achtergrond van het referentiekader regionaal crisisplan 2009, de volgende kernprocessen worden weergegeven: Bevolkingszorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Communicatie Publieke zorg Omgevingszorg Brandweerzorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Brand- en Emissiebestrijding Redding/Technische Hulpverlening Ontsmetting Geneeskundige zorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: (Spoedeisende) Medische hulpverlening Publieke gezondheidszorg[1] Politiezorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Ordehandhaving (Nood)Hulpverlening Strafrechtelijke handhaving rechtsorde In het model zijn niet de termen strategisch, tactisch en operationeel gebruikt, omdat deze sturingniveaus binnen organisaties verschillen in hiërarchie. Zo kent defensie als hiërarchie: strategisch, operationeel en tactisch. Om die reden worden in het model neutrale termen gebruikt: Richten, we weten welke bestuurlijke en operationele prestaties we willen behalen Inrichten, we zijn voorbereid er klaar voor Verrichten, we doen het; de intake en inzet van: Uitvoerend werk Ondersteunend werk Verbeterwerk Het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren zijn generieke bedrijfsprocessen. Het ‘uitvoerend werk’ heeft betrekking op de primaire- c.q. kernprocessen van de organisatie en is in het model abstract weergegeven. Vanuit het perspectief van de veiligheidsregio betreffen dit (unieke) producten en diensten op het terrein van de bevolkingszorg, brandweerzorg, geneeskundige zorg en politiezorg. In de kolom ‘verrichten uitvoerend werk’ kunnen dan ook, tegen de achtergrond van het referentiekader regionaal crisisplan 2009, de volgende kernprocessen worden weergegeven: Bevolkingszorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Communicatie Publieke zorg Omgevingszorg Brandweerzorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Brand- en Emissiebestrijding Redding/Technische Hulpverlening Ontsmetting Geneeskundige zorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: (Spoedeisende) Medische hulpverlening Publieke gezondheidszorg[1] Politiezorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Ordehandhaving (Nood)Hulpverlening Strafrechtelijke handhaving rechtsorde In het model zijn niet de termen strategisch, tactisch en operationeel gebruikt, omdat deze sturingniveaus binnen organisaties verschillen in hiërarchie. Zo kent defensie als hiërarchie: strategisch, operationeel en tactisch. Om die reden worden in het model neutrale termen gebruikt: Richten, we weten welke bestuurlijke en operationele prestaties we willen behalen Inrichten, we zijn voorbereid er klaar voor Verrichten, we doen het; de intake en inzet van: Uitvoerend werk Ondersteunend werk Verbeterwerk Het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren zijn generieke bedrijfsprocessen. Het ‘uitvoerend werk’ heeft betrekking op de primaire- c.q. kernprocessen van de organisatie en is in het model abstract weergegeven. Vanuit het perspectief van de veiligheidsregio betreffen dit (unieke) producten en diensten op het terrein van de bevolkingszorg, brandweerzorg, geneeskundige zorg en politiezorg. In de kolom ‘verrichten uitvoerend werk’ kunnen dan ook, tegen de achtergrond van het referentiekader regionaal crisisplan 2009, de volgende kernprocessen worden weergegeven: Bevolkingszorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Communicatie Publieke zorg Omgevingszorg Brandweerzorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Brand- en Emissiebestrijding Redding/Technische Hulpverlening Ontsmetting Geneeskundige zorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: (Spoedeisende) Medische hulpverlening Publieke gezondheidszorg[1] Politiezorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Ordehandhaving (Nood)Hulpverlening Strafrechtelijke handhaving rechtsorde Procesordening? Erg hè, die plaatjes [1] Waaronder begrepen de Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (PSHOR) [1] Waaronder begrepen de Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (PSHOR) [1] Waaronder begrepen de Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (PSHOR) Van ‘wie doet wat?’, naar ‘wie informeert wie?’

Weest gerust… Dat gaan we nu niet uitleggen! In het model zijn niet de termen strategisch, tactisch en operationeel gebruikt, omdat deze sturingniveaus binnen organisaties verschillen in hiërarchie. Zo kent defensie als hiërarchie: strategisch, operationeel en tactisch. Om die reden worden in het model neutrale termen gebruikt: Richten, we weten welke bestuurlijke en operationele prestaties we willen behalen Inrichten, we zijn voorbereid er klaar voor Verrichten, we doen het; de intake en inzet van: Uitvoerend werk Ondersteunend werk Verbeterwerk Het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren zijn generieke bedrijfsprocessen. Het ‘uitvoerend werk’ heeft betrekking op de primaire- c.q. kernprocessen van de organisatie en is in het model abstract weergegeven. Vanuit het perspectief van de veiligheidsregio betreffen dit (unieke) producten en diensten op het terrein van de bevolkingszorg, brandweerzorg, geneeskundige zorg en politiezorg. In de kolom ‘verrichten uitvoerend werk’ kunnen dan ook, tegen de achtergrond van het referentiekader regionaal crisisplan 2009, de volgende kernprocessen worden weergegeven: Bevolkingszorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Communicatie Publieke zorg Omgevingszorg Brandweerzorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Brand- en Emissiebestrijding Redding/Technische Hulpverlening Ontsmetting Geneeskundige zorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: (Spoedeisende) Medische hulpverlening Publieke gezondheidszorg[1] Politiezorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Ordehandhaving (Nood)Hulpverlening Strafrechtelijke handhaving rechtsorde In het model zijn niet de termen strategisch, tactisch en operationeel gebruikt, omdat deze sturingniveaus binnen organisaties verschillen in hiërarchie. Zo kent defensie als hiërarchie: strategisch, operationeel en tactisch. Om die reden worden in het model neutrale termen gebruikt: Richten, we weten welke bestuurlijke en operationele prestaties we willen behalen Inrichten, we zijn voorbereid er klaar voor Verrichten, we doen het; de intake en inzet van: Uitvoerend werk Ondersteunend werk Verbeterwerk Het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren zijn generieke bedrijfsprocessen. Het ‘uitvoerend werk’ heeft betrekking op de primaire- c.q. kernprocessen van de organisatie en is in het model abstract weergegeven. Vanuit het perspectief van de veiligheidsregio betreffen dit (unieke) producten en diensten op het terrein van de bevolkingszorg, brandweerzorg, geneeskundige zorg en politiezorg. In de kolom ‘verrichten uitvoerend werk’ kunnen dan ook, tegen de achtergrond van het referentiekader regionaal crisisplan 2009, de volgende kernprocessen worden weergegeven: Bevolkingszorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Communicatie Publieke zorg Omgevingszorg Brandweerzorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Brand- en Emissiebestrijding Redding/Technische Hulpverlening Ontsmetting Geneeskundige zorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: (Spoedeisende) Medische hulpverlening Publieke gezondheidszorg[1] Politiezorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Ordehandhaving (Nood)Hulpverlening Strafrechtelijke handhaving rechtsorde In het model zijn niet de termen strategisch, tactisch en operationeel gebruikt, omdat deze sturingniveaus binnen organisaties verschillen in hiërarchie. Zo kent defensie als hiërarchie: strategisch, operationeel en tactisch. Om die reden worden in het model neutrale termen gebruikt: Richten, we weten welke bestuurlijke en operationele prestaties we willen behalen Inrichten, we zijn voorbereid er klaar voor Verrichten, we doen het; de intake en inzet van: Uitvoerend werk Ondersteunend werk Verbeterwerk Het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren zijn generieke bedrijfsprocessen. Het ‘uitvoerend werk’ heeft betrekking op de primaire- c.q. kernprocessen van de organisatie en is in het model abstract weergegeven. Vanuit het perspectief van de veiligheidsregio betreffen dit (unieke) producten en diensten op het terrein van de bevolkingszorg, brandweerzorg, geneeskundige zorg en politiezorg. In de kolom ‘verrichten uitvoerend werk’ kunnen dan ook, tegen de achtergrond van het referentiekader regionaal crisisplan 2009, de volgende kernprocessen worden weergegeven: Bevolkingszorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Communicatie Publieke zorg Omgevingszorg Brandweerzorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Brand- en Emissiebestrijding Redding/Technische Hulpverlening Ontsmetting Geneeskundige zorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: (Spoedeisende) Medische hulpverlening Publieke gezondheidszorg[1] Politiezorg, het richten, inrichten, ondersteunen en verbeteren van: Ordehandhaving (Nood)Hulpverlening Strafrechtelijke handhaving rechtsorde Weest gerust… [1] Waaronder begrepen de Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (PSHOR) [1] Waaronder begrepen de Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (PSHOR) [1] Waaronder begrepen de Psychosociale Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (PSHOR) Dat gaan we nu niet uitleggen! Van ‘wie doet wat?’, naar ‘wie informeert wie?’

Veel belangrijker: wat levert die ordening op? Wie heeft welke rol bij (intake) evenementenvergunning, risicoprofiel, risicobeleid, (integraal) operationeel advies, evenementenkalender en andere relevante ‘informatie- producten’ binnen het systeem. Welke (minimale) inhoud, kwaliteitseisen en hulpmiddelen stellen wij daaraan binnen de veiligheidsregio?

Het project levert checklists op voor de vakvolwassen werker in dit systeem! Op basis van ‘productbeschrijving’: Doel van het ‘informatieproduct’ Minimale inhoud daarvan Actoren (procesrollen daarbij) Relevante hulpmiddelen daarbij Kwaliteitseisen aan ‘informatieproduct’.

Wat er nog meer gebeurt! Kortom: vooral een enorme belangstelling! Project ‘Slim geregeld, goed verbonden’ Project NCTb, ‘nationale evenementen’ Project(en) ‘evenementenkalender’ Project ‘netcentrisch werken’ Regionale en lokale initiatieven Private initiatieven (VVEM) Aanbevelingen C2000 Aanbevelingen Fenomeenonderzoek COT, Beke en PA Overige aanbevelingen uit evaluaties Onderzoek IOOV en IGZ Inrichting Platform Evenementenveiligheid Et cetera Kortom: vooral een enorme belangstelling!

Voor meer informatie: herman.van.hijum@politieacademie.nl

Meestal zijn evenementen één groot feest! En vergeet niet: Meestal zijn evenementen één groot feest! (Zelfs wanneer de beste [weer] geen kampioen is geworden) 