Veiliger Lossen Autogas (LPG) bij tankstations

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Advertisements

Startconferentie 25 maart 2010
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Themaweek Water Sectie Techniek.
VEILIGE OPSLAG VAN NITRAAT-HOUDENDE MESTSTOFFEN
BATTERYSPRAY.COM KenmerkenVoordelenMotievenBaten Batteryspray is bijzonder gebruiksvriendelijk, mobiel, draadloos en overal inzetbaar  Direct gebruiksklaar.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Toekomst Bluswaterbeleid
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid 2012
VGM - Les 8: Specifieke risicovelden 1
Verbinden risicobeheersing en incidentbestrijding
Albert Zwerver senior inspecteur VROM-Inspectie Ministerie van
VOORAFGAANDE CONTROLES
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Toolbox Smart Grids – for local energy Versie: 11 januari 2012 bron: open innovatie in het kader van Brainport.
Flashover Training.
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Scheikunde 3HV H5 chemische reacties SV
Vergiftiging In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Behandeling van slachtoffers met een vergiftiging Vergiftigingen via het spijsverteringskanaal.
Gevaarlijke stoffen!! risico’s, vergiftiging, soorten, voorkomen, etikettering, gevarendiamant.
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Relais.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
De vereniging Milieu Platform Zorgsector (MPZ) biedt u de gevaarlijke stoffen applicatie zoals ontwikkeld in samenwerking met een groep ziekenhuizen. De.
Agrarisch UVO Noord-Brabant Rob Segers Bureau Handhaving Juridische Zaken en Beleid 6 oktober 2011.
6.4 liever geen warmte transport : isoleren
Temperatuur en volume: uitzetten of krimpen
Uitzetten en krimpen Faseovergang
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
‘Van drinkwater, naar tankwagens’ Bluswater in Zuidoost Drenthe.
VERVOER VAN VOORWERPEN IN BEDRIJFSWAGENS. RISICO’S  Van de weg raken, uit de bocht vliegen;  Geraakt worden door rondvliegende losse delen;  Niet op.
De VNG Vrijwilligerspolis
H 4. Brand en explosie.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Herziening handreiking buisleidingincidenten
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Vicon 3D wikkelen – De nieuwe dimensie in wikkeltechniek
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Schoner werken bij brand - een landelijke uitleg, een landelijke film.
Niet urgente LPG sanering Ervaringen uit de praktijk door Robbert van 't Veer.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuur-bedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
1 ACCEDE BV The Cairbag® Company De “Steigerbag” Potentie tot: veilig en kostenbesparend werken-op-hoogte in opslagtanks 7 september 2016, KI< Terneuzen.
Eerst water de rest komt later
Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid 2012
Brandveiligheid is een belangrijk thema in de zorg
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
VCA Basisveiligheid Hoofdstuk 4 Brand en explosie
Her-implementatie HAK ABB
Eerst water de rest komt later
Tankslag Leopoldsburg
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
VGM - Les 8: Specifieke risicovelden 1
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Brandstoffen verbranden
Kunststoffen – nylon (PA)
Brandstoffen verbranden
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Asbest en keramisch materiaal
Actualiseren voorzorgsmaatregelen
Transcript van de presentatie:

Veiliger Lossen Autogas (LPG) bij tankstations Veiliger Lossen Autogas (LPG) bij tankstations ! Moment van de BLEVE uitgesteld door hittewerende bekleding op de tankwagen en door verbeterde vulslangen oktober 2010

Doelstelling presentatie De regionale en gemeentelijke Brandweer kan: De Autogas-tankwagens die zijn voorzien van de hittewerende bekleding herkennen. Aangeven welke repressieve maatregelen zij kunnen toepassen bij een dreigende BLEVE: “niet” voorzien van hittewerende bekleding “wel” voorzien van hittewerende bekleding

Aanleiding De overheid wil geen gevaarlijke stoffen zoals ammoniak, chloor en LPG in woongebieden. Daarom zijn de chloortrein van Delfzijl naar Rotterdam en het ammoniak-transport per spoor van Geleen naar IJmuiden gestopt. Autogas (LPG) vormt in die zin een dilemma; het is een schonere brandstof dan Benzine en Diesel, maar kent grotere risico’s. Daarom heeft de overheid in 2005 een convenant gesloten met de branche (Vereniging Vloeibaar Gas) wat neerkomt op o.a. het veiliger lossen van Autogas (LPG) op tankstations.

Grootste risico Autogas (LPG) wordt in Nederland bij vrijwel alle tankstations opgeslagen in ondergrondse tanks. Hierdoor is bij brand geen aanstraling mogelijk waardoor de kans op een BLEVE uitblijft. Alleen wanneer er brand uitbreekt op het moment dat er een Autogas-tankwagen staat te lossen kan dit leiden tot een BLEVE-scenario.

Hittewerende bekleding De hittewerende bekleding die is ontwikkeld door de VVG en door TNO getest, is in staat om het BLEVE-scenario uit te stellen tot minimaal 75 minuten na het ontstaan van brand! (buitenommanteling kan mogelijk verdwenen zijn maar daarmee kan de bescherming nog intact zijn) De bekleding is zo uitgevoerd dat het mogelijk blijft om de halfjaarlijkse inspecties van de tank uit te kunnen voeren. Daarom is gekozen voor een z.g. jacket van isolerende dekens dat op z’n plaats wordt gehouden door een RVS harnas en is afgewerkt met een kunststof cocon welke om de primaire tank sluit en op z’n plaats wordt gehouden door RVS-banden.

Hittewerende bekleding Dekens op z’n plaats gehouden door RVS harnas Kunststof cocon op z’n plaats gehouden met stalen banden. 2 x deken, insulcloth insulcon te steenbergen

Wanneer een feit Alle Autogas (LPG)-tankwagens, die in Nederland tankstations bevoorraden, zullen uiterlijk eind december 2010 voorzien dienen te zijn van hittewerende bekleding. Deze nieuwe regelgeving wordt opgenomen in het Besluit LPG-tankstations milieubeheer. Deze bekleding is officieel goedgekeurd door het ministerie en RIVM. VROM, wordt nieuwe naam: Infrastructuur & Milieu

Op dit moment rijden diverse maatschappijen met hittewerend bekleding uitgevoerde Autogas (LPG)-Tankwagens… Oktober 2010: reeds 22 van de 26 operationeel

Hoe herken je tankwagens voor onder druk vloeibaar gemaakte gassen? Tankwagens zijn voorzien van het oranje bord met: bijv. GEVI-nr.: 23 UN-nr.: 1965 Vaak (maar niet altijd) is er een zonnedak aangebracht 23 1965

Hoe herken je een Autogas (LPG)-tankwagen die is voorzien van de hittewerende bekleding? Tankwagens zijn voorzien van het oranje bord + een wit bord met het opschrift BR. (aangebracht op de achterzijde en beide zijkanten van de oplegger) Tankwagens met de hittewerende bekleding hebben GEEN zonnedak. Tankwagens hebben diverse extra uiterlijke kenmerken waarop in de volgende dia’s wordt ingegaan. 23 1965 BR

Hoe herken je een Autogas (LPG)-tankwagen die is voorzien van de hittewerende bekleding? Met de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) en diverse overheidsinstanties is afgesproken dat een Autogas (LPG)-tankwagen die is uitgerust met de hittewerende bekleding een nieuw bord zal gaan voeren: De letters BR staan voor: BLEVE RESISTANT (ezelsbruggetje: BRandweer!) Deze borden worden aan de achterzijde en beide zijkanten van de Autogas (LPG)-tank geplaatst. Dit nieuwe bord zal eind december 2010 zijn aangebracht. BR

BR

BR

BR

BR

Hoe herken je een Autogas (LPG)-tankwagen die is voorzien van de hittewerende bekleding? Zijn de Zadels, de overdrukventielen en de manometer ingepakt?! Dan is de Autogas (LPG)-tankwagen voorzien van hittewerende bekleding!

Hoe herken je een Autogas (LPG)-tankwagen die is voorzien van de hittewerende bekleding? De Autogas (LPG)-tankwagen is voorzien van segmenten over de tank, gemarkeerd door RVS-banden. BR BR

Ga de uiterlijke kenmerken nog eens na…

Hoe te handelen bij een dreigende BLEVE? 1 Als er GEEN hittewerende bekleding aanwezig is, of als het hitteschild beschadigd is, dan kan een BLEVE optreden na 15 minuten na ontstaan van een brand als de tankwagen volledig wordt aangestraald. Nodige repressie: 2 x straatwaterkanon 1) om te bereiken dat de tankwagen gekoeld kan worden met minimaal 10 liter / m2 / minuut. 1) NIET met grote kracht direct op de bekleding spuiten i.v.m. beschadiging Eenheden om de brand te bestrijden! Er moet dus altijd gekeken worden of er een BLEVE dreigt. Bij dreiging van een BLEVE en onvoldoende water, is het zaak dat de eenheden zichzelf in veiligheid brengen. Van een gecoördineerde ontruiming zal geen sprake kunnen zijn…. Dat is een moeilijke opgave….

Hoe te handelen bij een dreigende BLEVE? 2 Bij een Autogas (LPG)-tankwagen waarbij de isolerende mantel flink is beschadigd, wordt gehandeld als bij een niet beklede Autogas (LPG)-Tankwagen. BLEVE-scenario mogelijk na 15 minuten.

Hoe te handelen bij een dreigende BLEVE? 3 Bij een beklede Autogas (LPG)-tankwagen is er voldoende tijd om een ontruiming uit te voeren; Om een blussing in gang te zetten; Een aangestraalde tankwagen te ‘koelen’. Het ‘koelen’ voorkomt verdere warmte opname door de tank; Als de isolatie in tact is en geen waarneembare oorzaken van beschadigingen te zien zijn, treedt het BLEVE-scenario pas op na 75 minuten! Zonder de polyester beplating is de werking niet aangetast