Hoofdstuk 13 Conflicthantering Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie? Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen Copyright © 2010 Pearson Education
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten Communicatieproblemen Onduidelijke organisatiestructuur Persoonlijke verschillen Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Organigram Copyright © 2010 Pearson Education
De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden Begrijp de verschillende stijlen van conflicthantering en ga na welke stijl je voorkeur heeft. Bepaal de doelstellingen, beoordeel de opties en ontwikkel een strijdplan om je belangrijkste doelstellingen te bereiken Copyright © 2010 Pearson Education
Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen? Copyright © 2010 Pearson Education
Handel de emotionele aspecten van het conflict af Behandel de ander met respect Laat de ander weten dat je hem begrijpt Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens Copyright © 2010 Pearson Education
Strategie voor conflicthantering Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg Copyright © 2010 Pearson Education
De verschillende stijlen voor conflicthantering Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten Copyright © 2010 Pearson Education
Stijlen van conflicthantering Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering Copyright © 2010 Pearson Education
Copyright © 2010 Pearson Education Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen. Copyright © 2010 Pearson Education
Onderhandelingsstrategieën Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen Copyright © 2010 Pearson Education
De onderhandelingsruimte Copyright © 2010 Pearson Education
Richtlijnen voor effectief onderhandelen Besteed aandacht aan de positie van de andere partij Zorg voor een concrete strategie Open met een positieve noot Stel problemen aan de kaak, geen personen Blijf rationeel en doelgericht Copyright © 2010 Pearson Education
Richtlijnen voor effectief onderhandelen Gebruik objectieve criteria Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod Benadruk win-winoplossingen Schep een klimaat van vertrouwen Sta open voor hulp van buitenaf Copyright © 2010 Pearson Education
Het stimuleren van conflicten Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen Haal buitenstaanders binnen Herstructureer de organisatie Wijs een advocaat van de duivel aan Copyright © 2010 Pearson Education
Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen? Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden Copyright © 2010 Pearson Education