BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Eindwerk zesde jaar.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Studieloopbaancoaching
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BSN nederland De Action Learning MBA
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Projectweek.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Al doende leren training docenten
Resultaten BPV-evaluatie
BSN nederland De Action Learning MBA
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Studieloopbaancoaching
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Mijn visie op onderwijs
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Cijferloos lesgeven bij talen
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

BUSINESS SCHOOL NEDERLAND Action Learning Business School

Start up Young Professionals MBA 2008-2 6 okt ‘08 Kennismaken Studieprogramma en VAL Studiemateriaal en -ondersteuning Leerstijlen en leercyclus Reflectie/Logboek Afstuderen Subsets en subsetbijeenkomsten Presentatie subsets DINER

Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten hun organisaties de set adviser Action Learning en Virtual Action Learning studiemateriaal en werkwijze

Doel eerste start-up-dag En ….. Alle subsetafspraken maken Eerste huiswerkopdrachten Afsluiting met diner

Kennismaken Structuur Interview in tweetal, 10 minuten pp Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten

Kennismaken Inhoud: Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor ( beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d ) Geef twee argumenten voor deze vergelijking Vertel een prestatie / succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden Waar sta je over twee jaar in het leven…. ( kennis, vaardigheden, procesgang ) Hoe zie je de weg naar het beschreven doel Vader / moeder / single / kinderen / hobby in combinatie met je doel….. Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA

Structuur bijeenkomsten ALP of Advies Start up Vaar- dig- heden CC 1 CC 2 CC 3 3 weken 3 weken

Evaluatie elke Core Coursedag Business School Nederland Elke lesdag wordt electronisch geëvalueerd ( reflectie ! ) via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren ( altijd doen )

Voorafgaand en tussendoor m Snel lezen: (Schouten en Nelissen) 17 november; 09.30-17.30 uur Nog niet aangemeld?: mail naar abentum@bsn.eu voor data Veranderkunde( alle sets ) 11 november; 09.30 – 16.30 uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 10 november; 09.30 – 12.30 uur alle volgende subsetbijeenkomsten plan je met je subset vandaag! O A ALP uitleg (RFC) 13 januari 2009; 19.00 – 22.00 uur m O M

En verder Studiemateriaal, bibliotheek, studentensite Action learning / AL-workshop / alpen / voorstel en pva / Alp-intervisie / inleveren Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML / Intervisie fase 3 ( 3 x ) Set Adviser MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium Rondleiding BSN gebouw!

Studiestructuur: papieren begeleiders Programma Studiegids Studiewijzer Studiewijzer VAL (Virtual Action Learning)

Opbouw studiemateriaal Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. Instrumenten: Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie: Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

Producten fase 2

ALP’en en Leerarrangementen: OM → concept Alp + definitief Alp MM → Alp HRM → Leerarrangement Advies & Implementatie (Virtual Action Learning) IM → Alp òf LA-PEP* FM → Leerarrangement A & I (VAL) SM → Alp Int Management → Alp gemaakt door de hele subset n.a.v. studiereis * LA-PEP = Leerarrangement Persoonlijk Effectiviteitspaper Indien je een major volgt: je schrijft LA-PEP voor IM + LA-PEP voor een keuzevak (bijv. Sales, Zorg, etc.) + je dissertation is gericht op het keuzevak

ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! ) Is het waarschijnlijk dat je het knelpunt kan opgelossen (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld ) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden voorstel wordt wel / niet goedgekeurd door docent en is bijlage in de ALP. voorstel is huiswerk 3e CC

ALP: beoordeling Wat? Hoe? (punten) Stijl, structuur en presentatie 20 Plan van Aanpak 10 Onderzoek en analyse 25 Genereren en beoordelen alternatieven 15 Relectie 10 Implementatie 20 Totale score 100

ALP-Inhoud Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Reflectie Implementatie

ALP-inleverprocedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar: - set adviser mzuil@bsn.eu - administratie nvoorhout@bsn.eu ALP( concept en definitief ) digitaal sturen naar: - info@requestforcomment.nl (RFC ter beoordeling) - nvoorhout@bsn.eu (= registratie door administratie Business School) Code voorblad: Achternaam160464MM Beoordeling RFC gaat direct naar student en administratie Business School

HRM en FM : Virtual Action Learning (VAL) Leren via Virtual Learning community Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School Zeer gerichte voorbereiding Variatie in leerproducties Studietempo bevorderend E-learning is instrument van HRM Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met leren van de techniek

Virtual Action Learning

Wat doe je op de VAL? Expliciet leerdoelen HRM ( later FM ) formuleren 3 Leerarrangementen schrijven (LA ) voor zowel HRM als FM 1 LA per CC-dag maken voor visie, instrumenten en integratie passend bij eigen leerdoelen LAC (= concept ) Let op goede verdeling over de subset Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief ) Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer Deadlines! Vraagt agendamanagement Alp HRM en FM vervallen

Oriëntatie op fase 3 Na Strategisch Management volgt een informatiebijeenkomst over de fase 3. Datum wordt nog bekend gemaakt

Majors MVO: 6 – 7 oktober 2008 Zorg: 17 – 18 november 2008 Leiderschap: 2 – 3 maart 2009 Veranderkunde: 16 – 17 maart 2009 Fin. Dienstverlening: 6 – 7 april 2009 Majors te volgen aan eind tweede fase / begin derde fase Afsluiten met een Leerarrangement. Dan ook CC SM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP IM. Dissertation in dat onderdeel schrijven.

Producties / bijeenkomsten derde fase Organisatieanalyse Foto van de Structuur, Cultuur, HRM gerelateerd aan de strategie Dissertation, bestaat uit: Literatuuronderzoek en Master’s project Evaluatie Management Leerervaringen (EML): Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA-tijd In derde fase intervisiebijeenkomsten in onderling overleg met set. Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat ) Dissertation e.v inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

Producten fase 3

MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium Onderzoeksbureau. Doet online onderzoek en verwerking is prima Opgeven via Business School, 3 onderzoeken voor 950 euro Management Updates De Vraagbaak Via Business School, betaalt abonnement De Vraagbaak schrijft student aan. Info over wachtwoord / gebruikersnaam www.devraagbaak.nl

Rol set adviser 1 Praktische zaken, proces begeleider en beoordelaar Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen Voorlichter studieaangelegenheden Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen Bespreking voortgang studie

Rol set adviser 2 Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase Beoordelaar OV, OA, EML Adviseur proposal OA, Dissertation en EML Adviseur / coordinator internal-external Voorzitter examen: Viva Voce

Rol set adviser 3 Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak Lage drempel Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student NB: Wisseling na 2 1/2 jaar en geen proposal

Structuur VAL HRM: activiteiten Start up site open Advies HRM A HRM-1 M A HRM-2 M A HRM-3 M 1e Sub- set Op www.citowoz.nl/vlc4 inloggen Onder Leden wachtwoord en gegevens invullen Snuffelen op de VLC Leerdoelen opstellen Keuze LA voor HRM Visie Afstemmen keuze LA’s binnen subset

Structuur VAL HRM: activiteiten Start up Advies HRM A HRM-1 M A HRM-2 M A HRM-3 M Instru- menten Inte- gratie 1e Sub- set Visie Gekozen LAC maken en plaatsen in Portfolio Verbetersuggesties geven en ontvangen Verbetersuggesties Waarderen LAD maken LAD’s waarderen

Structuur VAL HRM: activiteiten Start up A HRM-1 M A HRM-2 M A HRM-3 M 1e Sub- set 3 weken 3 weken beste LAD aanpassen, naar RFC sturen + in je Portfolio plaatsen RFC beoordeelt 4/7e van je cijfer; 3/7e cijfer wordt door setleden bepaald

VAL Expliciet leerdoelen HRM ( later FM ) formuleren Geen Alpen HRM en FM maar Leerarrangementen 3 LA’s schrijven (LA Visie + Instrumenten + Integratie): voor elke lesdag maken, passend bij eigen leerdoelen LAC (= concept ) Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC Gekregen verbetersuggesties van anderen waarderen Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief ) Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer Deadlines! Vraagt agendamanagement

VAL Per vak (HRM en FM) wordt uiteindelijk het LA Advies en implementatie door RFC beoordeeld Dit LA ‘Advies en implementatie’ bestaat uit (Leer)Doelen, Advies (= LAD + implementatieplan ), en Reflectie Deadline inleveren Site wordt a afloop HRM gesloten en start geheel nieuw bij FM Je schrijft een ALP HRM / FM, indien LAD’s niet binnen deadlines ingeleverd zijn en/of geen voldoende verbetersuggesties zijn gegeven

VAL Inloggen www.citowoz.nl/vlc4 Gebruikersnaam = meestal 1e 4 letters van je achternaam Wachtwoord = HRM Als eerste onder Leden: e-mailadres en persoonlijke- en organisatiegegevens invullen PLUS wachtwoord veranderen. Snuffel overal. Je kunt niets “verprutsen” Via PLATFORM: Geen vraag is te dom!

VAL Leerdoelen HRM (in 4 uur) vaststellen (inzicht in leerdoelen geven) Tijdens de subsetbijeenkomst ( mogelijkheid ): Leerarrangementen Visie verdelen per subset

VAL opdrachten Waar staat de handleiding en wat staat er in over LAD’s beoordelen? Wat voor informatie vind je bij het Leerarrangement LA-02: Visie? Welke info vind je bij “Programma”?

Action Learning Workshop Workshop over Action Learning door Wil Uylenbroek. Een AL workshop voor leidinggevenden om hen te informeren, wat AL inhoudt. Datum: ? november 2008 Noteer op het formulier wie in jouw organisatie aangeschreven kan worden door Business School Nederland (formulier terug!)

Action Learning Leren is onderdeel van het werk Leren impliceert doen en wordt versterkt door het nemen van risico‘ s Leren is een zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces Leren veronderstelt formulering van de juiste (leer)vragen Leren doe je van en met elkaar Leren impliceert zelfreflectie en feedback

Action Learning betekent dus dat je tijdens studie werkt aan echte problemen risico’s durft te nemen ondersteuning vanuit organisatie moet krijgen actief bijdraagt aan de lessen van elkaar wilt en durft te leren verantwoording neemt voor je eigen leerproces telkens je afvraagt hoe het gaat en of je er iets aan wilt veranderen (Reflection in action)

Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen De 4 leerstijlen vormen samen de leercyclus van Kolb: Ervaren, evalueren, concluderen, plannen

Leerstadia

Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van de EML (evaluatie management leerervaringen) Wat wil je leren, leerdoelen Wat heb je geleerd Heb je geleerd wat je wilde leren Hoe was dat proces ( hobbels ) Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

Subsets Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed……… Door set adviser gemaakte indeling in groepjes van 4, 5, of 6 personen, verdeeld naar branche, profit / nonprofit, functie, geografie of aangegeven voorkeur. Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.

Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig ) Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken Vertaalslag eigen organisaties maken Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s) Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 7x )!

Individuele presentatie binnen de subset : In subsets: Individuele presentatie binnen de subset : Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid, Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Aktuele thema’s Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Knelpunten

In subsets: Max 30 minuten per persoon in subset Groepspresentatie per subset Vragen stellen / discussie na presentatie

Kijk ook naar: Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden Uitdagingen voor organisatie, jij als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP’en Wat haal en breng je bij BSN

Gebruik je tijd ook om: 7 subsetdata af te spreken (je hebt min. 3 uur de tijd nodig per subsetbijeenkomst) te snacken rond 5 uur!!! En, bedenk met je subset: Motto, visie, groepsspecialiteit, yell, gemeenschappelijke hobby, etc >> presentatie van 2 à 3 minuten voor hele set

Huiswerk voor 12 november Lezen: artikel “What is IMC’s philosophy?” artikel “AL, een moderne visie op Management Development” Lezen: boek over leerstijlen Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) Op subsetbijeenkomst: Formuleren vragen/casuïstiek op format subsetbijeenkomsten (zie studentensite). Mailen naar docenten, set adviser(s) en set.

Huiswerk voor VAL: begin februari 2009 > Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz > Leerdoelen HRM schrijven > Leerarrangementen Visie verdelen op subsetbijeenkomst

Websites 1 www.bsn.eu Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten www.citowoz.nl/vlc4 EBSCO via studentensite www.devraagbaak.nl

Websites 2 www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM) www.managementsite.net www.requestforcomment.nl (modellen / gratis inschrijven) www.managementboek.nl scholargoogle.nl

Afronden Wat neem je mee van deze dag? Vandaag mondeling > Evaluatie dag: verwachting voldaan? Verschillen?

Bij vragen Mirjam Zuil, set adviser Business School Nederland Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 – 579030 GSM: 06 – 51820689 E-mail: mzuil@bsn.eu