Over rekenen gesproken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Kandinsky College Malderburchtstraat
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Over rekentoetsen gesproken…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Rekenen en Rekenproblemen
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Cursus rekendidactiek
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Rekenen en Rekenproblemen
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Willem de Zwijger Schoonhoven
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Rekenbeleid
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
NU ENGELS.
Werken met de Stercollecties
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Over rekenen gesproken 3 juni 2010 Bijeenkomst steunpunt taalenrekenenvo Monica Wijers, Freudenthal Instituut

Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? rekenen in kaart brengen Wat ga je inzetten? materialen, ook ict Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je reken- didactiek?

Rekenbeleid op uw school Op welke vragen wilt u hier een antwoord krijgen?

Vragen uit omschrijving Wat betekent de invoering van de referentieniveaus voor het rekenbeleid op uw school? Wat kunnen en kennen onze leerlingen in relatie tot het referentieniveau? Hoe weten we dat? Onderhoud en verdieping van het generieke deel. Vanaf 2013-2014 is er een aparte rekentoets bij het centraal examen. Hoe kunnen we ons hierop voorbereiden? Zijn de referentieniveaus voor rekenen een exclusief domein voor de sectie wiskunde? Of zijn er meer vakken betrokken? Gaan we rekenen invoeren als apart vak? Zo ja, in welke leerjaren?

Kaders Visie op Rekenen Doelgroep Wat betekent de invoering van de referentieniveaus voor het rekenbeleid op uw school? Kaders Visie op Rekenen Doelgroep

Kaders 2F of 3F Rekeneisen binnen de vakken Extra: 2S of 3S h/v Wiskunde Andere vakken

Handen en voeten aan de niveaus (aan de hand van opgaven) Intermezzo Handen en voeten aan de niveaus (aan de hand van opgaven) Bij belangstelling en tijd

Waar gaat het om bij rekenen? Basisvaardigheden Paraat hebben Functioneel gebruik Toepassen Geen tegenstelling, alleen absisvaardi Tafels tot 10 Rekenen tot 20 Splitsingen van 100 ‘Weetjes’ als 4 x 25……. …….

Brede visie in referentiekader Basis van paraat hebben is nodig Doel is functioneel gebruik, hierin vindt ook onderhoud plaats Verdieping voor wie meer kan Onderzoek wat de visie op rekenen is op uw school is. cijferen en/of gecijferdheid

Doelgroep Havo/vwo Vmbo Hogere citoscore (1S) Lagere citoscore (1F) Soms kleine achterstand Rekenen bij wiskunde t/m klas 3 (havo) (2S) t/m klas 6 (vwo) (2S) 1S –> 2S -> 3F Vmbo Lagere citoscore (1F) Vaak forse achterstand (DLE) Rekenen bij wiskunde t/m klas 2 1F -> 2F

Voorbeeld Zeker tien procent van alle Nederlanders heeft af en toe last van slapeloosheid. Twee derde hiervan bestaat uit vrouwen. Hoeveel (of: welk deel van de) vrouwen lijden aan slapeloosheid? 1F 1S 2F

bij binnenkomst tijdens vo periode Wat kunnen en kennen onze leerlingen in relatie tot het referentieniveau? Hoe weten we dat? bij binnenkomst tijdens vo periode

Wat is er nu al bekend? PPON Resultaten diagnostische toetsen Cito 1F is gesteld op wat nu 75% kan ambitie: dit naar 85% 1S gesteld op wat nu 50% kan ambitie: dit naar 65% Resultaten diagnostische toetsen Cito Eventueel meer informatie over 1F, 1S

Hoe komen ze binnen? Informatie van PO Basisschool uitnodigen Details cito-toets Details uit LVS Maar ook: Kennis van didactiek: hoe hebben ze leren rekenen? Hoe sluit je daarop aan: doorlopende leerlijn? Basisschool uitnodigen Verdiepen in doorgaande lijn

Doorlopende leerlijnen Bijvoorbeeld: Rekenlijn (Fi, SLO, KPC)

Instrumenten (2) Leerlingvolgsysteem op referentiekader Herhaalde toetsing Dossier Aansluiten bij groei van leerlingen Resultaten bijhouden door de jaren heen

Toetsing Entreetoets, citotoets, instaptoets, rekenexamen, toelatingstoets, rekenexamen2…….. Verzamel en gebruik (toets)resultaten voor ‘data-driven teaching’ Pas op voor: Teaching to the test

Vanaf 2013-2014 is er een aparte rekentoets bij het centraal examen. Hoe kunnen daarop voorbereiden?

Maatregelen Als apart vak: beslis voor wie en in welke jaren Als niet: maak plan wanneer wat aan bod komt Denk ook aan: Reken- en taal’corridor’ Onderbrengen bij andere vakken (perioderoosters) Workshops Verplicht of vrijwillig …

Differentieer Onderhouden door gebruik Systematische ondersteuning planmatig Systematische ondersteuning Gedifferentieerd op maat Interactief rijke rekenlessen Oefenen individueel ict Verdieping

Oefenen Klassikaal Individueel Productief Speels Gevarieerd www.fi.uu.nl/zoefi/ www.rekenweb.nl

Speciale groepen

Zijn de referentieniveaus voor rekenen een exclusief domein voor de sectie wiskunde?

Iedere docent een rekendocent?

Docenten Zijn vakvaardig Kunnen differentiëren op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) ‘over’ rekenen Ondersteunen collega’s Herkennen en gebruiken aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Weten voldoende van de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts

Rekenen op de kaart zetten Meten Variatie Wat werkt? Rekenen op de kaart zetten Meten Variatie

Vragen? m.wijers@fi.uu.nl