Over rekenen gesproken 3 juni 2010 Bijeenkomst steunpunt taalenrekenenvo Monica Wijers, Freudenthal Instituut
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? rekenen in kaart brengen Wat ga je inzetten? materialen, ook ict Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je reken- didactiek?
Rekenbeleid op uw school Op welke vragen wilt u hier een antwoord krijgen?
Vragen uit omschrijving Wat betekent de invoering van de referentieniveaus voor het rekenbeleid op uw school? Wat kunnen en kennen onze leerlingen in relatie tot het referentieniveau? Hoe weten we dat? Onderhoud en verdieping van het generieke deel. Vanaf 2013-2014 is er een aparte rekentoets bij het centraal examen. Hoe kunnen we ons hierop voorbereiden? Zijn de referentieniveaus voor rekenen een exclusief domein voor de sectie wiskunde? Of zijn er meer vakken betrokken? Gaan we rekenen invoeren als apart vak? Zo ja, in welke leerjaren?
Kaders Visie op Rekenen Doelgroep Wat betekent de invoering van de referentieniveaus voor het rekenbeleid op uw school? Kaders Visie op Rekenen Doelgroep
Kaders 2F of 3F Rekeneisen binnen de vakken Extra: 2S of 3S h/v Wiskunde Andere vakken
Handen en voeten aan de niveaus (aan de hand van opgaven) Intermezzo Handen en voeten aan de niveaus (aan de hand van opgaven) Bij belangstelling en tijd
Waar gaat het om bij rekenen? Basisvaardigheden Paraat hebben Functioneel gebruik Toepassen Geen tegenstelling, alleen absisvaardi Tafels tot 10 Rekenen tot 20 Splitsingen van 100 ‘Weetjes’ als 4 x 25……. …….
Brede visie in referentiekader Basis van paraat hebben is nodig Doel is functioneel gebruik, hierin vindt ook onderhoud plaats Verdieping voor wie meer kan Onderzoek wat de visie op rekenen is op uw school is. cijferen en/of gecijferdheid
Doelgroep Havo/vwo Vmbo Hogere citoscore (1S) Lagere citoscore (1F) Soms kleine achterstand Rekenen bij wiskunde t/m klas 3 (havo) (2S) t/m klas 6 (vwo) (2S) 1S –> 2S -> 3F Vmbo Lagere citoscore (1F) Vaak forse achterstand (DLE) Rekenen bij wiskunde t/m klas 2 1F -> 2F
Voorbeeld Zeker tien procent van alle Nederlanders heeft af en toe last van slapeloosheid. Twee derde hiervan bestaat uit vrouwen. Hoeveel (of: welk deel van de) vrouwen lijden aan slapeloosheid? 1F 1S 2F
bij binnenkomst tijdens vo periode Wat kunnen en kennen onze leerlingen in relatie tot het referentieniveau? Hoe weten we dat? bij binnenkomst tijdens vo periode
Wat is er nu al bekend? PPON Resultaten diagnostische toetsen Cito 1F is gesteld op wat nu 75% kan ambitie: dit naar 85% 1S gesteld op wat nu 50% kan ambitie: dit naar 65% Resultaten diagnostische toetsen Cito Eventueel meer informatie over 1F, 1S
Hoe komen ze binnen? Informatie van PO Basisschool uitnodigen Details cito-toets Details uit LVS Maar ook: Kennis van didactiek: hoe hebben ze leren rekenen? Hoe sluit je daarop aan: doorlopende leerlijn? Basisschool uitnodigen Verdiepen in doorgaande lijn
Doorlopende leerlijnen Bijvoorbeeld: Rekenlijn (Fi, SLO, KPC)
Instrumenten (2) Leerlingvolgsysteem op referentiekader Herhaalde toetsing Dossier Aansluiten bij groei van leerlingen Resultaten bijhouden door de jaren heen
Toetsing Entreetoets, citotoets, instaptoets, rekenexamen, toelatingstoets, rekenexamen2…….. Verzamel en gebruik (toets)resultaten voor ‘data-driven teaching’ Pas op voor: Teaching to the test
Vanaf 2013-2014 is er een aparte rekentoets bij het centraal examen. Hoe kunnen daarop voorbereiden?
Maatregelen Als apart vak: beslis voor wie en in welke jaren Als niet: maak plan wanneer wat aan bod komt Denk ook aan: Reken- en taal’corridor’ Onderbrengen bij andere vakken (perioderoosters) Workshops Verplicht of vrijwillig …
Differentieer Onderhouden door gebruik Systematische ondersteuning planmatig Systematische ondersteuning Gedifferentieerd op maat Interactief rijke rekenlessen Oefenen individueel ict Verdieping
Oefenen Klassikaal Individueel Productief Speels Gevarieerd www.fi.uu.nl/zoefi/ www.rekenweb.nl
Speciale groepen
Zijn de referentieniveaus voor rekenen een exclusief domein voor de sectie wiskunde?
Iedere docent een rekendocent?
Docenten Zijn vakvaardig Kunnen differentiëren op gebied van vakinhoud en didactiek Kunnen differentiëren Durven methodes los te laten waar nodig Geven ook les (en praten) ‘over’ rekenen Ondersteunen collega’s Herkennen en gebruiken aanknopingspunten voor rekenen in hun eigen vak Weten voldoende van de aanpak en didactiek van die rekenonderdelen Vinden rekenen ‘normaal’ Kunnen terugvallen op experts
Rekenen op de kaart zetten Meten Variatie Wat werkt? Rekenen op de kaart zetten Meten Variatie
Vragen? m.wijers@fi.uu.nl