Leiderschap en organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

situationeel leiderschap
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Verantwoordelijke Leni.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Nieuwe loopbaanvisies
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Functieprofiel en beoordeling
Leiderschap en zelfbedrog:
Competentieontwikkeling voor OR-leden
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Jobcoach Janick.
Vrouwen hebben ALTIJD het laatste woord
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
De praktijkles Htv 1 en 2.
Workshop “Beoordelen”
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Personeelsessie LOKO.
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
Wat na uw BUE? Van feedback via BUE naar concrete acties via UW INDIVIDUEEL ONTWIKKELINGSPLAN.
Workshop evalueren Dcp
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Onderzoeksvaardigheden 3
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Reflecteren.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Brainstorm woensdag 10 september 2014 Wat verwacht de moderne WaterScout? Alexander Haccou.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Functioneren en beoordelen
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Burgerschap Samenwerkend leren
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Groeien in ATEX volwassenheid
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Leiderschap en organisatie Platosessie 21-12-2010

“Hoe”: 12 vragen voor iedere leidinggevende Leiderschap “Wat” Leiderschap structureren geeft … organisatie en processen 4 “Rechten” van de Werknemer 3) Situationeel Leidinggeven 4) Feedback geven 5) Assertiviteit en bijsturen En ……. 12 vragen “Hoe”: 12 vragen voor iedere leidinggevende

De 4 rechten van onze medewerk(st)ers 1) WAT moet hij/zij doen? (functiebeschrijving en taakstelling) 2) HOE moet hij/zij het doen? (opleiding en coaching) 3) LAAT hem/haar doen! (ondersteunen, helpen, actief luisteren) 4) ZEG hoe hij/zij het gedaan heeft! (evaluatie- en functioneringsgesprekken)

Leiderschap Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: functiebeschrijving en taakstelling: Omschrijf (en/of krijg een akkoord over) de verantwoordelijkheden en taken van wat de medewerk(st)er moet doen (wat en hoeveel en wanneer) Expliciteer je verwachtingen duidelijk: wat voor jouw evident is (owv je ervaring), is het daarom nog niet voor jouw medewerk(st)er Geef eventueel aan wat de overlap/raakpunten met andere functies zijn: minimaliseren van wat “tussen de plooien” valt Op verantwoordelijkheidniveau of taakniveau (cfr situationeel leidinggeven)

Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: Leiderschap Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: Link met – en profiteer van vereisten van kwaliteitssyteem (ISO etc)! Basis voor: Opleidingsbehoeften!! Vacatureteksten Klassificatie

Functiebeschrijving voorbeeld: Meettechnieker

Recht 2: HOE moet hij/zij het doen: Opleiding en coaching Leiderschap Recht 2: HOE moet hij/zij het doen: Opleiding en coaching Technische en vakkennis Vaardigheden Training Persoonlijke Interpersoonlijke

Leiderschap Tekst

Leiderschap

Leiderschap Recht 3: LAAT hem/haar doen: Ondersteunen: Wie geen fouten maakt, doet meestal niks Maar een ezel stoot zich… Helpen: in woord en daad Actief luisteren: ingaan op de problematiek, goed willen begrijpen

Leiderschap Recht 4: ZEG hoe hij/zij het gedaan heeft: Evaluatiegesprekken Terugkijken Gehaald/niet gehaald/evaluatie Gebaseerd op functiebeschrijving Al dan niet aan loonsverhoging gekoppeld Functioneringsgesprekken: geen evaluatie, wel status opmaken en voorwaarden invullen, toekomstgericht

Leiderschap Voorbeeld van beoordelingsformulier:

Leiderschap Ervaringsuitwisseling in kleine groepjes: Situeer je bedrijf op de as: Uitgebreide – beperkte – geen functiebeschrijvingen. Wat bestaat er concreet aan functie-beschrijvingen? Wat doet jouw bedrijf/wat doe jij in je bedrijf rond: opleidingen en trainingen? In welke mate vinden deze plaats? Hoe bepaal je welke opleidingen en trainingen mogen gevolgd worden? Bestaat er in jouw bedrijf het proces van beoordelings- of functioneringsgesprekken? Indien ja, hoever sta je hierin, indien neen, waarom doe je het (nog) niet?

SITUATIONEEL LEIDINGGEVEN Hulpmiddelen/procedures Situatie/Omgeving

SITUATIONEEL LEIDINGGEVEN

Leiderschap

Leiderschap

Leiderschap

Leiderschap

Leiderschap

Leiderschap

Leiderschap

Leiderschap

Feedback geven

Assertiviteit en bijsturen

Leiderschap

12 vragen

12 vragen