Leiderschap en organisatie Platosessie 21-12-2010
“Hoe”: 12 vragen voor iedere leidinggevende Leiderschap “Wat” Leiderschap structureren geeft … organisatie en processen 4 “Rechten” van de Werknemer 3) Situationeel Leidinggeven 4) Feedback geven 5) Assertiviteit en bijsturen En ……. 12 vragen “Hoe”: 12 vragen voor iedere leidinggevende
De 4 rechten van onze medewerk(st)ers 1) WAT moet hij/zij doen? (functiebeschrijving en taakstelling) 2) HOE moet hij/zij het doen? (opleiding en coaching) 3) LAAT hem/haar doen! (ondersteunen, helpen, actief luisteren) 4) ZEG hoe hij/zij het gedaan heeft! (evaluatie- en functioneringsgesprekken)
Leiderschap Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: functiebeschrijving en taakstelling: Omschrijf (en/of krijg een akkoord over) de verantwoordelijkheden en taken van wat de medewerk(st)er moet doen (wat en hoeveel en wanneer) Expliciteer je verwachtingen duidelijk: wat voor jouw evident is (owv je ervaring), is het daarom nog niet voor jouw medewerk(st)er Geef eventueel aan wat de overlap/raakpunten met andere functies zijn: minimaliseren van wat “tussen de plooien” valt Op verantwoordelijkheidniveau of taakniveau (cfr situationeel leidinggeven)
Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: Leiderschap Recht 1: WAT moet de medewerk(st)er doen: Link met – en profiteer van vereisten van kwaliteitssyteem (ISO etc)! Basis voor: Opleidingsbehoeften!! Vacatureteksten Klassificatie
Functiebeschrijving voorbeeld: Meettechnieker
Recht 2: HOE moet hij/zij het doen: Opleiding en coaching Leiderschap Recht 2: HOE moet hij/zij het doen: Opleiding en coaching Technische en vakkennis Vaardigheden Training Persoonlijke Interpersoonlijke
Leiderschap Tekst
Leiderschap
Leiderschap Recht 3: LAAT hem/haar doen: Ondersteunen: Wie geen fouten maakt, doet meestal niks Maar een ezel stoot zich… Helpen: in woord en daad Actief luisteren: ingaan op de problematiek, goed willen begrijpen
Leiderschap Recht 4: ZEG hoe hij/zij het gedaan heeft: Evaluatiegesprekken Terugkijken Gehaald/niet gehaald/evaluatie Gebaseerd op functiebeschrijving Al dan niet aan loonsverhoging gekoppeld Functioneringsgesprekken: geen evaluatie, wel status opmaken en voorwaarden invullen, toekomstgericht
Leiderschap Voorbeeld van beoordelingsformulier:
Leiderschap Ervaringsuitwisseling in kleine groepjes: Situeer je bedrijf op de as: Uitgebreide – beperkte – geen functiebeschrijvingen. Wat bestaat er concreet aan functie-beschrijvingen? Wat doet jouw bedrijf/wat doe jij in je bedrijf rond: opleidingen en trainingen? In welke mate vinden deze plaats? Hoe bepaal je welke opleidingen en trainingen mogen gevolgd worden? Bestaat er in jouw bedrijf het proces van beoordelings- of functioneringsgesprekken? Indien ja, hoever sta je hierin, indien neen, waarom doe je het (nog) niet?
SITUATIONEEL LEIDINGGEVEN Hulpmiddelen/procedures Situatie/Omgeving
SITUATIONEEL LEIDINGGEVEN
Leiderschap
Leiderschap
Leiderschap
Leiderschap
Leiderschap
Leiderschap
Leiderschap
Leiderschap
Feedback geven
Assertiviteit en bijsturen
Leiderschap
12 vragen
12 vragen