26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Onze kernwaarden.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Social media gebruiken om een baan te vinden
STRATEGISCHE PLANNING
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
WERKEN AAN NETWERKEN Jo Stas9 december Persoonlijke, eigen unieke verzameling relaties - Verschillende netwerken en kruisverbanden (familiebedrijf,…)
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Educatief partnerschap en VVE
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Onthaalbeleid stad Dendermonde
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Werkgeversservicepunt
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Lessen uit een praktijkovername
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Personeelsessie LOKO.
Visie & Strategie.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
UVW LinkedIn Presentatie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
De N-factor, lessencyclus over netwerken
“Google+ en Linkedin” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sara, communicatieverantwoordelijke Sophie, arbeidsbemiddelaar.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Hoe kan je > voor KiKa ophalen? ●Plan van aanpak. ●Begin zo vroeg mogelijk. ●Welke acties passen bij jou? ●Blijf dicht bij jezelf!!! ●Commitment.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Wie is Altersum Onafhankelijk adviseur. Altersum verkoopt geen producten en heeft geen aanstelling bij een bank en/of verzekeraar. Sterker.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Cursus vrijwilligers werven
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Welkom bij GO.
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Voorbeeldpresentatie Informatiebijeenkomst ondernemers BloggersEvent
Transcript van de presentatie:

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Wat IS NETWERKEN, EEN NETWERK? - Persoonlijke, eigen unieke verzameling relaties - Verschillende netwerken en kruisverbanden (familie<>bedrijf,…) - Net+werken: - “net”= knooppunten, draden, samenhang - “werken”= inspanningen, lange termijn

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen -Van Dale: Contacten leggen die nuttig kunnen zijn voor de eigen carrière -PLATO-Social-Profit: Doelgericht, persoonlijk en actief alle formele en informele mogelijkheden benutten om nu of in de toekomst uit een unieke groep mensen de juiste informatie of de juiste input van de juiste personen op het juiste moment te verkrijgen Wat IS NETWERKEN, EEN NETWERK?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WAAROM NETWERKEN? Strategisch - Informatie - beïnvloeden van de omgeving - klanten, leveranciers, personeel - opvangen gebrek eigen knowhow - sociale identiteit

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK? Persoonlijk netwerk Familie + Uitgebreide familie Vrienden Kennissen - verleden - heden - zelf - via kinderen Vrije tijd - hobby - sport - cultuur - vereniging Buitenland

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Professioneel netwerk 1. Structureel Voormalige werkgevers en collega’s Klanten en prospecten -aankoopverantwoordelijken -andere personeelsleden -bedrijfsleiding Leveranciers -vertegenwoordiger -salesmanagers -andere personeelsleden -bedrijfsleiding Personeel -personeel zelf -familie van personeel -oud-personeel WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Professioneel netwerk …/… structureel Adviseurs Beroepsverenigingen Collega’s Professionele dienstverleners Pers Politici/ambtenaren (lokaal, regionaal, nationaal) Sponsoring Internet Buitenland WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Professioneel netwerk 2. Occasioneel Beurzen Recepties Studiedagen & cursussen Evenementen Invitaties... WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen VORMEN VAN NETWERKEN Afzonderlijke vragen: * Informatie uitwisselen * Samen belangen verdedigen * Kennis uitwisselen Projecten * Samen kennis ontwikkelen * Samen een dienst verlenen

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen MET WELKE PARTNERS NETWERKEN? PROJECTEN * Wat is onze missie? * Welke strategische keuzen maakten we? * Welke partners kunnen ons helpen bij het (sneller) realiseren van onze doelstellingen? AANDACHTSPUNTEN: Streef naar - een win-win-effect - gelijkwaardig partnerschap - duidelijke afspraken

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE SAMENWERKEN? Maak een plan: * Wat is het beoogde resultaat? * Maak een concreet stappenplan? * Wie is verantwoordelijk voor welke taken? * Wanneer moet wat gerealiseerd zijn? Spreek af: * Hoe beslissingen worden genomen? * Hoe de financiele opbrengsten en kosten worden verdeeld? * Hoe geschillen worden opgelost?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? OPBOUWEN: - Lange termijn: Reservoir - Toevallig>doelbewust>doelgericht 4 W-vraag: Waar sta ik? Waar wil ik naartoe? Welke weg volg ik? Was het de juiste weg?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? Waar sta ik nu? Inventaris welke info/klanten/leveranciers etc langere termijn (cfr met doelgroepklanten) terugkoppeling voorwaarden sterk netwerk Soorten sleutelpersonen

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Waar wil ik naar toe? Strategische keuzes van toetreding, selectie, … Investering: tijd én geld Lidmaatschappen Activiteitsgraad = resultaatsgraad “Boodschappenlijstje” God-en-klein-peerke syndroom HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? * Identificeer mogelijke partners * Identificeer plaatsen waar u mogelijke partners kan ontmoeten: - vereniging - overlegplatform - beroepsfederatie - PLATO-Social-Profit -...

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen TOOLS -Sleutelpersonen - toegang tot breed netwerk - toegang tot een sector - beslissingsmacht -Lidmaatschappen Wees selectief, maar...actief!!! Besteed er tijd aan. Vraag wat u wil weten! Gebruik het! Informele evenementen Blijf voor de receptie Bijkomend doel voor elke bijeenkomst (bekend, onbekend) HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? TOOLS (2) - Telefoon, , fax: gebruik hem! - Ledenboeken: Bekijken!!! Wie is nuttig? - Ledentijdschriften, nieuwsbrieven en websites - Internet: alles, snel maar onpersoonlijk - Media als bron (tv, radio,kranten, tijdschriften)

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Kom op tijd én blijf!!!! Ga met iemand anders (introducties) Deelnemerslijsten-sleutelfiguren? Targetcontacten (1 of 2) Truukjes: hand uitsteken, 2 glazen Alleen staan Bekend groepje Deels onbekend, maar interessant groepje Iemand vinden? Vraag het! Emotioneel intelligent Benut het moment!!!!! Naamkaartjes!!! (geven én krijgen!) TIPS RECEPTIE HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Naamkaartje van een ander Geheime schat: de witte achterkant!!! Informatie opschrijven: waar, met wie, hoe, gespreksonderwerp,.. HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Bekijk vooraf: wie is aanwezig? Bekenden? Nodig vandaag? Bepaal 1 of 2 targetcontacten. Nut KT/LT? Wie kan introduceren? TIPS Deelnemerslijsten (Studiedagen, recepties, beurzen,…) HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Conclusie Sociale organisatie leeft niet geïsoleerd Investeer actief in Netwerkvorming Kijk naar de criteria voor een sterk netwerk Pak het gestructureerd en selectief aan Van persoonsgebonden naar bedrijfsgebonden Van toevallig naar bewust Sleutelfiguren: kwaliteit i.p.v. kwantiteit Maak optimaal gebruik van alle tools. KORTOM:... WERKEN AAN NETWERKEN?

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERK aan netwerken!!!