Nibi-conferentie 2012 Het Centraal Examen Biologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
De normering van de examens in vogelvlucht
Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
10 juni 2014 Wim Mulder en Lobke Spruijt
Zakelijk lezen Nederlands.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Onderzoeksvaardigheden
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Academische vaardigheden - C1.5
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Workshop “Beoordelen”
Beschouwing – De Laatste Tips
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Centraal Examen Nederlands
Toetsing en toetsontwikkeling
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Van rapport naar portfolio
De juiste route naar het juiste doel
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Toetsen in nieuwe scheikunde
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Onderwijskunde en vakdidactiek
Transcript van de presentatie:

Nibi-conferentie 2012 Het Centraal Examen Biologie xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Nibi-conferentie 2012 Het Centraal Examen Biologie John Huizinga André van der Aa xxxxxxxxxxxxx

Plan voor vandaag Stukje theorie toetsconstructie. Het Centraal Examen. Zelf een cluster maken. Zelf een correctievoorschrift maken. Is dit co-co?

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Functie Toetsing Meetinstrumenten die tot doel hebben de kwaliteit van een onderwijssysteem te beoordelen Meetinstrumenten die tot doel hebben de kwaliteit van de leerling te beoordelen selectie, classificatie, plaatsing, certificering (beheersing) Meetinstrumenten die tot doel hebben het onderwijsleerproces te beoordelen leerlingvolgsysteem xxxxxxxxxxxxx

Summatief vs Formatief xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Summatief vs Formatief Een summatieve toets heeft de functie een oordeel over de kennis en vaardigheden van een leerling uit te spreken. Het eindexamen is dus in de eerste plaats summatief. De formatieve evaluatie heeft een functie naar je onderwijstaak: je gaat na hoe de leerling er voor staat en wat daar nog aan gedaan moet worden. xxxxxxxxxxxxx

Hoe maak je een examen? Totaal ca.1200 uur per examen! xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Hoe maak je een examen? Cluster maken door CG*-lid Redigeren cluster door CG-lid Bespreken cluster in CG Redigeren cluster door CG Samenstellen CE CE bespreken in CG CE bespreken in College voor de Examens Redigeren CE Pretest op scholen Nederlandse redactie Uiteindelijk CE samenstellen Totaal ca.1200 uur per examen! * CG = Constructie Groep xxxxxxxxxxxxx

Toetseisen Betrouwbaarheid [representatief / herhaalbaarheid] xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Toetseisen Betrouwbaarheid [representatief / herhaalbaarheid] Specificiteit [onderscheidend vermogen] Validiteit [meet wat je wilt weten] Transparantie [de lln weet ook dat/wat je toetst] Bruikbaarheid [voldoende tijd?] xxxxxxxxxxxxx

Kwaliteitseisen Relevantie: directe relatie met een leerdoel. Objectiviteit: score is onafhankelijk van degene die het item ontworpen heeft of degene die de scoring uitvoert. Efficiëntie: items moeten zo efficiënt mogelijk geformuleerd worden. Juiste moeilijkheidsniveau: aanvaardbaar gegeven het te verwachten niveau

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Betrouwbaarheid Een toets wordt betrouwbaar genoemd als het bij herhaalde afname onder dezelfde omstandigheden eenzelfde resultaat laat zien. Formuleer helder en eenduidig Vermijd extreem moeilijke of gemakkelijke opgaven Discrimineer Gelijke omstandigheden afname Resultaten worden gelijk beoordeeld [halo-effect - Hawthorne-effect] xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Validiteit De validiteit van een toets is de eigenschap dat de toets meet wat de constructeur bedoeld heeft ermee te meten. Aanvaardbaarheid - cesuur procedure voor de bepaling van het cijfer Ongeveer: xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Transparantie Transparantie betreft vooral de inhoud van de vragen en de berekening van het cijfer Hoeveel punten nodig zijn voor een voldoende Verwijzen naar herkenbare begrippen, situaties of vaardigheden Voorbereidingstoetsen xxxxxxxxxxxxx

Toetsmatrijs Overzichtstabel Bouwplan van een toets xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Toetsmatrijs Overzichtstabel Bouwplan van een toets Bevat concreet de inhoud van het PTA xxxxxxxxxxxxx

Toetsmatrijs Wat is het nut van een toetsmatrijs? xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Toetsmatrijs Wat is het nut van een toetsmatrijs? Inhoud toets zichtbaar Gelijkwaardigheid van toetsen vergroten Verantwoordingsmodel naar de inspectie Hulpmiddel toetsconstructie Voorbereiding op examen xxxxxxxxxxxxx

Voorbeeld toetsmatrijs xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Voorbeeld toetsmatrijs p’ % van de lln heeft het goed beantwoord O/G open/gesloten vraag Informatieverwerking Argumenteren Onderzoeksvraag Rekenvaardigheden xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 www.examenblad.nl xxxxxxxxxxxxx

Taxonomie Ordening van leerdoelen xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Taxonomie Ordening van leerdoelen Hulpmiddel bij interpretatie eindtermen Invulling geven van onderwijsproces en toetsvorm Romiszowski Bloom Et cetera xxxxxxxxxxxxx

Taxonomie Romiszowski xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Taxonomie Romiszowski kennis vaardigheden feiten [F] begrip [B] reproductie [R] productie [P] xxxxxxxxxxxxx

Toetsconstructie Hoe maak ik gesloten vragen? xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017

Soorten gesloten vragen xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Soorten gesloten vragen Stam In welke plaats is Cito gevestigd? Alternatieven Arnhem sleutel Den Haag afleider Groningen afleider Zoetermeer afleider xxxxxxxxxxxxx

Tips Begin met het juiste antwoord xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Tips Begin met het juiste antwoord Neem alleen de afleiders die je verwacht, dat leerlingen ook echt kunnen kiezen Formulier bij voorkeur positief Accentueer de negatieve vraagstelling xxxxxxxxxxxxx

Constructie afleiders xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Constructie afleiders Het goede of beste antwoord Formuleer het goede antwoord eerst Is het geformuleerde antwoord ook werkelijk goed? Is het goede antwoord volledig? Vermijd formuleringen waarbij het goede antwoord opvalt, door bijvoorbeeld hele lange en uitsluitende antwoorden te maken waarbij direct opvalt dat dit het goede antwoord wel moet zijn…. xxxxxxxxxxxxx

Constructie afleiders xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Constructie afleiders De afleiders Afleiders moeten helder geformuleerd worden De essentiële verschillen moeten helder zijn Afleiders moeten plausibel zijn Afleiders moeten elkaar uitsluiten xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Tot slot…. Alternatieven in logische volgorde rangschikken, bij voorkeur alfabetisch Het alternatief “geen van bovengenoemde” of “alle bovengenoemde” is niet wenselijk De verschillen tussen de alternatieven mogen niet te groot zijn Zorg dat de alternatieven niet het juiste antwoord aanwijzen. xxxxxxxxxxxxx

Kwaliteitseisen Relevantie: directe relatie met een leerdoel. Objectiviteit: score is onafhankelijk van degene die het item ontworpen heeft of degene die de scoring uitvoert. Efficiëntie: items moeten zo efficiënt mogelijk geformuleerd worden. Juiste moeilijkheidsniveau: aanvaardbaar gegeven het te verwachten niveau

Voorbeeld Relevantie 1) Komt niet voor in de syllabus 2) Welke prokaryoten? Zijn er meer antwoorden goed?

Voorbeeld Relevantie Kan in een een Hardy-Weinberg evenwicht het aandeel heterozygoten groter zijn dan 50%?

Voorbeeld Relevantie

Een item is niet relevant als het kennis en vaardigheden meet, die niet in de leerdoelen omschreven zijn; het verkeerd beantwoorden van het item veroorzaakt wordt door andere aspecten dan het niet bereikt zijn van het leerdoel; er een andere activiteit wordt gevraagd dan in het leerdoel beoogd wordt; geen probleem gesteld wordt in de stam (bijvoorbeeld door het ontbreken van een werkwoord); het met gezond verstand kan worden opgelost; het een strikvraag is; woorden als ‘nooit’, ‘alleen’, ‘altijd’, ‘alle’ gebruikt worden en deze een aanwijzing kunnen geven voor het juiste alternatief;

Een item is niet relevant als het juiste alternatief langer of juist korter is dan de overige alternatieven; enkele alternatieven hetzelfde zeggen; de alternatieven er ‘met de haren bijgesleept zijn’; het juiste alternatief systematisch op een bepaalde plaats staat; de onjuiste alternatieven elkaar overlappen; niet alle alternatieven aansluiten op de stam (logisch of grammaticaal); een woord uit de stam terugkomt in het juiste alternatief; de alternatieven te heterogeen en daardoor niet geloofwaardig zijn.

Voorbeeld Objectiviteit Wat synthetiseert het SER? eiwitten koolhydraten lipiden nucueïnezuren Het glad ER [SER] bevat wel DNA [via DNA binding sites] én synthetiseert vetten Bron: 2000 JBC Wang and Shen.pdf

Een item is niet objectief als het vraagt naar de mening van de student; het niet éénduidig waar is (of bij stelling juist of onjuist); niet duidelijk is wat met een bepaald woord in het item wordt bedoeld; onvoldoende informatie in de stam is opgenomen om het juiste alternatief te kunnen aanstrepen; meer dan één alternatief juist is (behalve bij het ‘meerdere antwoorden juist-type!); meerdere deskundigen een verschillende opvatting hebben over het juiste antwoord; een ander alternatief ook te verdedigen is, maar dat staat niet in de cursus vermeld.

Voorbeeld Efficiëntie

In welk deel van de lever van de lever vindt opslag van zouten en afbraakproducten uit de lever plaats? 1 2 3 4 5 6 7

Een item is niet efficiënt als het niet duidelijk is geformuleerd; er irrelevante inleidingen in de stam, stelling of uitspraak staan; er een dubbele ontkenning in voorkomt; het onnodig negatief is gesteld; het grammaticaal niet juist geformuleerd is (bijv. enkelvoud in de stam, meervoud in één van de alternatieven); er ingewikkelde zinsconstructies en woorden in voorkomen;

Een item is niet efficiënt als de zinnen te lang zijn (het streven is zinnen van maximaal vijftien woorden te gebruiken); er een (voor de student) onbekend woord in staat; alternatieven in decimalen zijn gegeven, terwijl het juiste antwoord een geheel getal is; tussenvoegsels de leesbaarheid verlagen; er onnodige verwijzingstekens ingevoerd zijn; er in de alternatieven steeds één zinsdeel uit de stam herhaald wordt.

TIP http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/toetsenopschool/toetsenopschool.pdf http://www.examenblad.nl/ http://www.ecent.nl/artikel/1390/Gebruik+van+de+concept-contextbenadering/view.do

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 OPDRACHT 1 Maak 3 vragen bij het artikel “Rijst produceert menselijk bloedeiwit” xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 OPDRACHT 2 Bepaal in groepjes (ca. 3 pers) het domein en het taxonomisch niveau voor jullie cluster; Maak een beoordelingsinstrument; Kom tot overeenstemming! xxxxxxxxxxxxx

OPDRACHT 3 Kijk elkaars werk na. xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 OPDRACHT 3 Kijk elkaars werk na. Gebruik strikt het beoordelinginstrument. xxxxxxxxxxxxx

OPDRACHT 4 Herschrijf het artikel in een context xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 OPDRACHT 4 Herschrijf het artikel in een context leefwereld, beroepencontext, wetenschappelijke context (vwo) Kom tot overeenstemming! xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 xxxxxxxxxxxxx