Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Edushock leerfestival
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Liefde en vriendschap Dit is mijn opdracht:
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Pastoraal op school.
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Echt of nep?.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Al doende leren training docenten
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Best practice Doel: voorlichting team
Onderzoekend leren bij Nederlands
Invalshoek: Niet-Europese invloeden
Ideeen voor immersive spaces. Kan alle kanten op. Beklemmend
Verhalend Ontwerpen Training.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
Inzicht in Leerprocessen
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe pedagogisch handelen?
Lesbrief – Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba.
Lesbrief – Tony. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF geweest?
Stappenplan film project-4H/V
Communicatie 7e les.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Eindopdracht Robinson
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Activernde didactiek & passende werkvormen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek Wat zou je willen Good practice Project NiM Verantwoording Gesprek over de inzet van documentaires tijdens de les (hoe en welke?) Afsluiting

Project NiM Trailer van Project Nim.

Kiezen van een biologische insteek Wij zien de volgende mogelijkheden; Gedragsmotivatie Nature vs Nurture discussie Leerprocessen Het opzetten van een goed experiment Ethisch: Omgang met de aap Ethisch: Omgang met de betrokken mensen Wetenschappelijk: Interpreteren van verzamelde data

Nature/Nurture Wat kan een chimpansee leren als hij als jong in een mensengezin wordt geplaatst? Denk aan: Relaties Taal Etiquette Seksualiteit/lichamelijkheid Voeding en gewoontes … Even aangeven dat we hier dus bedoelen de dingen die hij ‘menselijk’ gaat doen. Mensen mogen in groepjes van drie even twee minuten overleggen, daarna terugkoppeling naar de ‘klas’.

Documentaire Kijken: http://www.youtube.com/watch?v=F1a8taKgng8 Leuke werkvorm bedenken (beweegredeneren ofzo)

Nature/Nurture Reageer op de volgende tegenspraken: 1. Nature/nurture Het gedrag van chimpansees is 100% aangeboren (10 rode fiches) Het gedrag van chimpansees is 100% aangeleerd (10 gele fiches) Of iets daartussenin….. 2. Onderzoek Dit soort onderzoek moet gedaan worden (10 blauwe fiches) Dit soort onderzoek moet verboden worden (10 groene fiches) Of iets daartussenin… 3. Relatie mens/aap Ik voel me verwant met deze aap (dichtbij) Een aap en een mens zijn totaal gescheiden (veraf) Leuke werkvorm bedenken (beweegredeneren ofzo)

Hoger orde denken Documentaires zijn frisse mogelijkheden om meer aan ‘hoge’ doelen te doen. Het gaat vaak over de interpretatie van onderzoek, het evalueren van beslissingen of het veranderen van gedrag

Wat verstaan we onder een documentaire? documentaire:do - cu - men – tai - re [-` tèr ` ] de -woord (mannelijk) documentaires informatieve film over aspecten van de werkelijkheid documentaire:Beschrijvend verhaal, met de intentie om een beeld van de realiteit weer te geven met audio-visuele middelen Inleiding: Anekdote, voorbeeld, startpunt zijn mensen Contextinformatie (wie, wat, waar etc) Centrale probleem of vraag Midden: Selectie van gebeurtenissen en feiten Interpretaties van experts, voors en tegens Indien mogelijk van alles fases ‘iets’ kijken Slot: Antwoord op de vraag of oplossing probleem Illustratie, voorbeeld of anekdote

Authentieke leeromgeving Met een documentaire kunnen leerlingen meedoen aan een echte maatschappelijke discussie

Predict Observe Explain Onderliggende heuristiek om het denken echt op gang te brengen Predict Explain Observe 1 2 3 4

Rol docent De docent: Begeleidingsvaardigheden: LSD Luisteren Samenvatten Doorvragen Empathiseren Erkennen Bevestigen Consistentie zoeken Verhelderen Expliciteren Rubriceren Verkennen Richten Rol docent De docent: Begeleidingsvaardigheden: LSD Organiseert (advanced organiser) de input van de leerlingen

Audiovisuele ondersteuning   Selecteer streng je audiovisuele ondersteuning. Gebruik het wel!

Werkvormen voor ‘zachte’ standpunten   Nature Nurture

Werkvormen  

Vier alternatieven voor het gebruik van documentaires Er bestaat geen goed/fout, wel beter/slechter/anders, afhankelijk van je doel Starter of toepassing Bioscoop Beeld met kijkwijzer Geïntegreerd deelnemen documentaire Wanneer? Start of afsluiting van de les Hele les (Gedeelte) les Gedeelte van de les Functie Context of voorbeeld Beloning (motivatie) Nuttig vullen lege ruimte (voor een vakantie, invalles) Begrip, toepassing, verwerking etc van concepten, zie doelen ecent Deelgenoot maken (maatschappelijke) discussie, perifeer deelnemen Selectie Gekozen fragment (kort!) Helemaal (niet geselecteerd) Gekozen fragment (kan helemaal zijn) Gekozen fragment Rol docent Inspireren, link-making Aanwezig Doceren Dialoog voeren Materiaal Vraag Geen Werkblad met focusvragen of kijkkader Opdracht

Elevator Pitch docs