Welkom bij Project Nim Documentaire didactiek Wat zou je willen Good practice Project NiM Verantwoording Gesprek over de inzet van documentaires tijdens de les (hoe en welke?) Afsluiting
Project NiM Trailer van Project Nim.
Kiezen van een biologische insteek Wij zien de volgende mogelijkheden; Gedragsmotivatie Nature vs Nurture discussie Leerprocessen Het opzetten van een goed experiment Ethisch: Omgang met de aap Ethisch: Omgang met de betrokken mensen Wetenschappelijk: Interpreteren van verzamelde data
Nature/Nurture Wat kan een chimpansee leren als hij als jong in een mensengezin wordt geplaatst? Denk aan: Relaties Taal Etiquette Seksualiteit/lichamelijkheid Voeding en gewoontes … Even aangeven dat we hier dus bedoelen de dingen die hij ‘menselijk’ gaat doen. Mensen mogen in groepjes van drie even twee minuten overleggen, daarna terugkoppeling naar de ‘klas’.
Documentaire Kijken: http://www.youtube.com/watch?v=F1a8taKgng8 Leuke werkvorm bedenken (beweegredeneren ofzo)
Nature/Nurture Reageer op de volgende tegenspraken: 1. Nature/nurture Het gedrag van chimpansees is 100% aangeboren (10 rode fiches) Het gedrag van chimpansees is 100% aangeleerd (10 gele fiches) Of iets daartussenin….. 2. Onderzoek Dit soort onderzoek moet gedaan worden (10 blauwe fiches) Dit soort onderzoek moet verboden worden (10 groene fiches) Of iets daartussenin… 3. Relatie mens/aap Ik voel me verwant met deze aap (dichtbij) Een aap en een mens zijn totaal gescheiden (veraf) Leuke werkvorm bedenken (beweegredeneren ofzo)
Hoger orde denken Documentaires zijn frisse mogelijkheden om meer aan ‘hoge’ doelen te doen. Het gaat vaak over de interpretatie van onderzoek, het evalueren van beslissingen of het veranderen van gedrag
Wat verstaan we onder een documentaire? documentaire:do - cu - men – tai - re [-` tèr ` ] de -woord (mannelijk) documentaires informatieve film over aspecten van de werkelijkheid documentaire:Beschrijvend verhaal, met de intentie om een beeld van de realiteit weer te geven met audio-visuele middelen Inleiding: Anekdote, voorbeeld, startpunt zijn mensen Contextinformatie (wie, wat, waar etc) Centrale probleem of vraag Midden: Selectie van gebeurtenissen en feiten Interpretaties van experts, voors en tegens Indien mogelijk van alles fases ‘iets’ kijken Slot: Antwoord op de vraag of oplossing probleem Illustratie, voorbeeld of anekdote
Authentieke leeromgeving Met een documentaire kunnen leerlingen meedoen aan een echte maatschappelijke discussie
Predict Observe Explain Onderliggende heuristiek om het denken echt op gang te brengen Predict Explain Observe 1 2 3 4
Rol docent De docent: Begeleidingsvaardigheden: LSD Luisteren Samenvatten Doorvragen Empathiseren Erkennen Bevestigen Consistentie zoeken Verhelderen Expliciteren Rubriceren Verkennen Richten Rol docent De docent: Begeleidingsvaardigheden: LSD Organiseert (advanced organiser) de input van de leerlingen
Audiovisuele ondersteuning Selecteer streng je audiovisuele ondersteuning. Gebruik het wel!
Werkvormen voor ‘zachte’ standpunten Nature Nurture
Werkvormen
Vier alternatieven voor het gebruik van documentaires Er bestaat geen goed/fout, wel beter/slechter/anders, afhankelijk van je doel Starter of toepassing Bioscoop Beeld met kijkwijzer Geïntegreerd deelnemen documentaire Wanneer? Start of afsluiting van de les Hele les (Gedeelte) les Gedeelte van de les Functie Context of voorbeeld Beloning (motivatie) Nuttig vullen lege ruimte (voor een vakantie, invalles) Begrip, toepassing, verwerking etc van concepten, zie doelen ecent Deelgenoot maken (maatschappelijke) discussie, perifeer deelnemen Selectie Gekozen fragment (kort!) Helemaal (niet geselecteerd) Gekozen fragment (kan helemaal zijn) Gekozen fragment Rol docent Inspireren, link-making Aanwezig Doceren Dialoog voeren Materiaal Vraag Geen Werkblad met focusvragen of kijkkader Opdracht
Elevator Pitch docs