Een project aanvragen Hoe begin je eraan?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Masterproef en Onderzoek Prof. Dr. Eva Van den Bussche.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Eindwerk zesde jaar.
STRATEGISCHE PLANNING
Schoolpartnerschappen in Europa
The CAF Procedure voor externe feedback
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Doelstellingen Formuleren
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Medmec04 – Engagement Les 5
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Sittard, 30 juni 2009 Het geheel is meer dan de som van delen. Een onderzoek naar de manier waarop NVP Limburg een afdeling van het NVP kan zijn, die voldoet.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Academische vaardigheden - C1.5
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
Workshop Fondsen werven
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
EDO-Platform 12 mei 2015 Innovatielabs.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Thomas Belmans Marijn Peeters
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
INFORMATIE OVER PPL-INNOVATIEPROJECTEN
SET schrijfvaardigheid H5
The psychotherapy single case database
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Een vergadering organiseren
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Vergadering Personeelsdienst
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Persoonlijk Leiderschap
OZR Reglement Humane Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Een project aanvragen Hoe begin je eraan?

Het begin… Ruw projectidee vs. Concrete oproep of financieringsinstantie

Projecten i.f.v. oproepen Projecttekst uitschrijven in functie van specifieke call Vb: FP7-calls Callfiche: kernwoorden en referentieteksten: ALLEMAAL verwerken in projecttekst

Overzicht Tijdslijn en stappenplan Aanvraagdossier Inzicht evaluatieprocedure Uitrijpen idee Overtuigen commissie Als je het niet haalt… Waar hulp vinden?

1. Tijdslijn & stappenplan Onderzoeksfinanciering aanvragen – Karen Vandevelde – 23/10/2007 Directie Onderzoeksaangelegenheden

Info over onderzoeksfinanciering Website Onderzoek UHasselt http://www.uhasselt.be/UH/nl/Onderzoek/Financiering Overzicht financieringskanalen https://cidintra.uhasselt.be/portamundi

1. Tijdslijn en stappenplan Planningsfase Schrijffase Indienfase Planningsfase Schrijffase Indienfase 1 / 10 / 2006 - 1 / 01 / 2007 1 / 01 / 2007 - 7 / 06 / 2007 1 / 04 / 2007 - 30 / 07 / 2007 3 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Aantal maanden voorafgaand aan 1 indiendatum Bepaal structuur en / 01 / 2007 - 5 / 04 / 2007 Interval Description doelstellingen Indiendatum 30 / 07 / 2007 Beoordeel jezelf , je Feedback vakgebied , je Edit onderzoeksomgeving Proofread Contacteer mogelijke partners Onderzoek alle mogelijke financieringskanalen

1. Tijdslijn en stappenplan: noodscenario / 10 2006 - 31 04 2007 30 07 3 01 7 06 9 8 6 5 4 2 Planningsfase Schrijffase Indienfase 3 maanden vooraf 2 1 Indiendatum Kleinere onderzoeksprojecten Feedback Edit Proofread Onderzoekscontext en doelstellingen zijn reeds bekend

2. Aanvraagdossier Onderzoeksfinanciering aanvragen – Karen Vandevelde – 23/10/2007 Directie Onderzoeksaangelegenheden

Missie Beperkt timeframe Commissie overtuigen Jouw onderzoek is noodzaak Jij geknipt voor uitvoering onderzoek

Vuistregel 1: ken evaluatieprocedure Onderzoeksfinanciering aanvragen – Karen Vandevelde – 23/10/2007 Directie Onderzoeksaangelegenheden

Vuistregel 1: Ken de evaluatieprocedure Waarnaar is financier op zoek? Fundamenteel vs. toegepast onderzoek ? Individueel project – consortium – internationale samenwerking ? Specifieke thema’s ? Zoek de “call” waarin jouw project het beste past Vraag extra informatie, indien mogelijk

Vuistregel 1: Inzicht in de evaluatieprocedure Waarnaar is financier op zoek? Samenstelling jury? Academici, overheid, zakenlui ? Experts vs. algemene commissie? Selectie op afstand of interview? Contacten met selectiejury, vorige kandidaten… Lobbyen?

Vuistregel 1: Inzicht in de evaluatieprocedure Waarnaar is financier op zoek? Samenstelling jury? Selectiecriteria? Innovatie Valorisatie Haalbaarheid Internationale uitstraling

Vuistregel 1: Inzicht in de evaluatieprocedure Waarnaar is financier op zoek? Samenstelling jury? Selectiecriteria? Slaagkansen en budget? Totaal beschikbare budget Slaagpercentages Verdeelsleutel / verdeelcriteria

Evaluatiecriteria FWO (Nieuwe Onderzoeksprojecten): Internationaal wetenschappelijk niveau onderzoeksgroep Methodologie Originaliteit en vernieuwend karakter project Belang project Doelgerichtheid project Haalbaarheid project Samenwerking en coördinatie onderzoekseenheden Noodzaak begrote middelen

Evaluatiecriteria IWT (Strategisch BasisOnderzoek – SBO) Wetenschappelijke kwaliteit Strategisch karakter project Bijdrage tot uitbouw ruim kennisplatform Kwaliteit onderzoeksaanpak Value for money Competentie consortium Valorisatiepotentieel: Dienst TechTransfer, ICL

Evaluatiecriteria Europese Commissie (FP7) S&T kwaliteit Implementatie Concept, doelstellingen, werkplan Implementatie Individuele deelnemers en het consortium als geheel Kennis van het ‘werkveld’ (stakeholders) Toekenning van middelen Impact Bijdrage aan de verwachte impactfactoren opgelijst in het werkprogramma Disseminatie- en exploitatieplannen

Evaluatiecriteria PWO Haalbaarheid doelstellingen en resultaten Projectdesign voldoende uitgewerkt / realistisch Planning Logistiek Budgettering Meerwaarde onderwijs, maatschappelijke/wetenschappelijke verankering PHL Originaliteit Benutting samenwerkingsmogelijkheden

Evaluatiecriteria BOF (UHasselt-promotor) Nieuwe Initiatieven Gelinkt aan projectaanvragen FWO Doctoraatsaanvragen (DOC, associatie) Wetenschappelijke excellentie Fundamenteel onderzoek Grensverleggend Andere BOF-kanalen

Vuistregel 2: Laat je projectideeën uitrijpen Onderzoeksfinanciering aanvragen – Karen Vandevelde – 23/10/2007 Directie Onderzoeksaangelegenheden

Vuistregel 2: Laat je projectideeën uitrijpen Anderen van je “idee” overtuigen Vang je “idee” in een abstract met: Probleemstelling Doelstelling Methodologie

Basisconcepten Strategic Objectives (Why) Specific Objectives (What) Algemene doelstelling: moet passen binnen algemene doel van de oproep Specific Objectives (What) Specifieke stappen om algemene doel te bereiken Werkplan (What & How) Definieer work packages (deliverables en milestones) Richt consortium op Plan staff effort en resources WP: duur – doelstellingen – gedetailleerde opgave werk – link met andere WPs

Vuistregel 3: Overtuig de commissie Onderzoeksfinanciering aanvragen – Karen Vandevelde – 23/10/2007 Directie Onderzoeksaangelegenheden

Vuistregel 3: Overtuig de commissie Aandacht trekken Innovatief onderwerp Verzorgde voorstelling Aandacht houden Evenwicht tussen gespecialiseerd taalgebruik en ‘leken’-taal Zo simpel mogelijk: vermijd herhalingen en details

Vuistregel 3: Overtuig de commissie Zware evaluatiedruk referenten Tijdsdruk Referees zijn mensen… Heldere, compacte samenvatting Typfouten Duidelijke taal Goed gestructureerde inhoud Nuttige en begrijpelijke diagrammen Knippen en plakken Ontbrekende bladzijden Getallen die niet kloppen (percentages, opsommingen, …) Specifieer: waarom goed project? Gebruik de beschikbare ruimte: niet meer of minder…

Vuistregel 3: Overtuig de commissie Reflectie literatuurstudie: relatie met voorgaand onderzoek Geschiktheid onderzoeksgroepen en onderzoekseenheden voor dit project Contacteer de Dienst Onderzoekscoördinatie

3. Als je het niet haalt…

Wat als je het niet haalt? Projecten aanvragen is geen verloren tijd: vooruitblikken reflecteren vage onderzoeksvragen verfijnen feedback krijgen Vraag feedback Probeer opnieuw: andere instantie, volgend jaar Alle toponderzoekers voorstellen ingediend die het niet gehaald hebben…

4. Waar hulp vinden?

Wie helpt u en waarmee? Dienst Onderzoekscoördinatie (DOC) Algemeen: ann.peters@uhasselt.be Mandaten: nele.nivelle@uhasselt.be Projecten: Ilse.Haeldermans@uhasselt.be Dienst TechTransfer (TTO) Valorisatie: annpascale.bijnens@uhasselt.be Interreg, EFRO, IOF: elke.piessens@uhasselt.be Spin-offprojecten en valorisatie: heidi.cardous@uhasselt.be InnovatieCentrum Limburg (ICL) Valorisatie: bruno.krekels@innovatiecentrum.be

Aanvraagdossier: Typische “zwaktes” Algemene beschrijving: situering & innovatie Het vernieuwende karakter is weinig helder aangetoond Een scherpe onderzoeksvraag ontbreekt De doelstellingen zijn veeleer vaag omschreven De literatuurbasis is smal Meerwaarde voor het vakgebied is zeer onduidelijk Eerder beschrijvend en exploratief onderzoek De derde onderzoeksvraag wordt niet geoperationaliseerd Dit project lijkt eerder beleidsondersteunend van karakter, en dus minder fundamenteel en innovatief

Aanvraagdossier: Typische “zwaktes” Doelstelling Er is nog een verdere uitwerking nodig om concrete doelstellingen te kunnen aflijnen. Het project beperkt zich tot een beschrijving van een aantal deelproblemen waarop gewerkt kan worden. Het is onduidelijk welke de onderzoeksresultaten zullen zijn. De projectambitites m.b.t. de output blijven onduidelijk.

Aanvraagdossier: Typische “zwaktes” 1. Doelstelling: Het doel van het project ‘Wel oud, niet out!’ is om de negatieve beeldvorming rond de seksualiteit en intimiteit van ouderen kritisch te belichten. Om op een realistische manier aan dat abstracte doel te werken werden twee concrete doelstellingen geformuleerd: 1) De ontsluiting van kennis over de seksualiteit en intimiteit van ouderen op een multidisciplinaire manier, teneinde recht te doen aan de vele facetten ervan 2) Jongeren, ouderen, zorgverleners, wetenschap-pers en beleidsmakers samenbrengen rond dat thema. Alg.: negatieve beeldvorming belichten Concr.: niet over negatieve beeldvorming, wel over topicalisatie ouderen en sexualiteit

Aanvraagdossier: Typische “zwaktes” Methodologie De relatie tussen vraagstelling en methodologie is niet duidelijk. Het projectvoorstel is vaag uitgewerkt rond een theoretisch concept. De methodologie is onvoldoende uitgewerkt. Een aantal veronderstellingen lijken elkaar tegen te spreken. Weinig ingebed in huidige internationale literatuur op dit domein. Haalbaarheid De titel suggereert een zeer breed onderzoeksonderwerp, wat vragen oproept m.b.t. de haalbaarheid. De onderzoeksdoelen worden omschreven met een zeer grote lijst aan vragen. Is dit haalbaar? Zijn er prioriteiten?

Aanvraagdossier: Typische “sterktes” Succesfactoren Originaliteit van het onderwerp Sterke argumentatie en opbouw Sterke focus, weinig “blabla” Degelijk onderbouwd met vakliteratuur, goed ingebed in “state of the art” Doelstellingen en methodologie zijn op elkaar afgestemd Beschikbare tijd en budget zijn afgestemd op project Ambitieus maar realistisch