Belang van zorgpaden/ klinische paden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Porter en toekomst medisch specialistische zorg
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Aanpassing en implementatietraject van het klinisch pad.
Multidisciplinaire gegevensdeling
Zorgleidraad Laatste Levensdagen op Geriatrie: Reflecties vanuit verpleegkundige praktijk.
Medico-legale status van richtlijnen
Werkhervatting bij/na borstca?
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
The CAF Procedure voor externe feedback
Unieke elementen van opleiden
Zorgprogramma’s in Houten
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Patiëntveiligheid Onbedoelde schade in Nederland
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Commentaar Rien van Voorst, ANP Psychiatrie Afdeling Psychiatrie AZG
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Nationale Campagne Safe Surgery Checklist Eerste resultaten en doelstellingen van de federale overheid Stéphanie Maquoi Dr. Margareta Haelterman Louiza.
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
Inpassing in een uniform patiëntendossier
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Clinical audit Ervaringen in Engeland
ZIEKENHUISOVERSCHRIJDEND ? 06 juni 2006
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens Overdracht Contact (v 1.0)
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
© de vries business consultancy, 2008
Ilse Stohr+Franchette vd Berkmortel
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
De 7 fasen methodiek van zorgpaden volgens CBO/NKP
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Van profielen naar “zorg en service” –paden Ahaus, Van Offenbeek, Broekhuis en Van der Laan, Oktober 2010 Netwerk Ouderenzorg Regio Noord.
ICPS-taxonomie… over een bos, bomen, takken en bladeren
Bijlage: Resultaten cultuurmeting i. f. v
Inleiding COPD: chronische zorg met grote variatie in klachten en patiënten Optimale zorg voor iedereen: geïntegreerd zorgprogramma met samenwerking tussen.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Minor Project- en Programmamanagement
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
‘Seksualiteit bespreekbaar?’ Dirry Keurhorst Master Health Care & Social Work 3 juni 2014.
Triple Aim geldt voor alle partijen in de zorg (verbeteren van gezondheid, verhogen van kwaliteit van zorg, gelijk blijven van kosten Voordracht van prof.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
Digital Data Conservation Joeri Both BMI dag 31 mei 2016 NKI.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Zorgpad functionele obstipatie e/o fecesincontinentie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
 .
Zorgpad Stervensfase Zorg en Kwaliteit van leven in de stervensfase
Arrange Agree Assess Advise Assist
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Disclosure belangen NHG spreker
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Belang van zorgpaden/ klinische paden? Patrick van Daele Kwaliteitscoördinator © Belgisch-Nederlands Netwerk Klinische Paden, 2007

Waarom Klinische Paden ? Chapter 4: Taking the First Steps (p.98) “Health care has safety and quality problems because it relies on outmoded systems of work. Poor designs set the workforce up to fail, regardless of how hard they try. If we want safer, higher-quality care, we will need to have redesigned systems of care …” Organize and Coordinate Care Around Patient Needs The primary purpose of identifying priority conditions is to facilitate the organization of care around the patient’s perspective and needs rather than, as in the current system, around types of professionals and organizations. Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 364 pages, 2001 How Physicians can change the future of health care. Porter, M.E. & Olmsted Teisberg E. in JAMA, 2007, 297, 10, 1103-1111. The goal is value for patients, Medical practice should be organized around medical conditions and care cycles, (3) Results—risk-adjusted outcomes and costs—must be measured. “Every system is perfectly designed to achieve the results it. gets”. Don Berwick

Resultaten Imelda enquête patiëntveiligheidscultuur (2006) Respons 88% (artsen en zorgverleners) Elementen die patiëntveiligheid gunstig beïnvloeden: Teamwork binnen de afdelingen scoort hoog, Management / supervisor scoort eveneens hoog maar iets minder dan andere ziekenhuizen . Elementen die patiëntveiligheid negatief beïnvloeden: Overdracht en transfer scoort aanmerkelijk zwakker dan bij de andere ziekenhuizen. Voor artsen zelfs negatief! Bij transfer en overname blijkt veel informatie verloren te gaan De samenwerking tussen ziekenhuisafdelingen kan beter. Acties: Elektronisch patiëntendossier Klinische paden 5/jaar

© Netwerk Klinische Paden, CZV-KULeuven, 2002

Wat? - Definitie “zorgpad” Een zorgpad/klinisch pad is een complexe interventie om de gemeenschappelijke besluitvorming en organisatie van zorgprocessen te verwezenlijken voor een specifieke groep van patiënten gedurende een gedefinieerd tijdskader. Eigenschappen van een zorgpad zijn: (i) Een expliciete vermelding van de doelen en de sleutelinterventies gebaseerd op evidentie, best practice en patiëntverwachtingen en kenmerken; (ii) Het faciliteren van de communicatie tussen teamleden en met patiënten en hun familie; (iii) Het coördineren van het zorgproces door het coördineren van de rollen en de opeenvolging van de aktiviteiten van het multidisciplinaire team, de patiënten en hun familie; (iv) Het documenteren, opvolgen en evalueren van afwijkingen en resultaten; en (v) Het identificeren van de verantwoorde middelen. Het streefdoel van een zorgpad is de kwaliteit van zorg, over de grenzen van een organisatie heen, te verbeteren door het verbeteren van “risk-adjusted” resultaten, het bevorderen van patiëntveiligheid, het verhogen van de patiënttevredenheid en het optimaliseren van het middelengebruik. E-P-A, 2006 Vanhaecht, De Witte, Sermeus, 2007

Management & organisatie Continuiteit Huisarts Technische oz Medisch Specialist Ziekenhuis Thuisverpleegkundige Coör- dinatie Kwaliteit Efficiëntie

Zorgpaden netwerk - NKP 111 organisaties CZV(60) – CBO(29) - ICL(22) ziekenhuizen Transmurale organisaties Thuis zorg Revalidatiecentra Psychiatrie ziekenhuizen 1064 klinische paden Opleiding, netwerking, begeleiding www.nkp.be

Zorgpaden in de praktijk !? EBM Praktijkrichtlijnen Thinking globally (Inter)nationaal Erkenning & Financiering FEEDBACK Lokale protocollen Organisatiebeleid Acting Locally Binnen organisatie wat, waarom Zorgpad voor patiëntengroep Hoe, wanneer, waar Patiëntendossier Zorgpad voor patiënt Evaluatie Resultaten Zorgtraject van patiënt bron: naar K. Deluc, Harrogate, 2002

Hoe? P-D-C-A cyclus van het Klinisch Pad - 30 stappenplan - Plan Fase (1-6): enkele weken populatie afbakenen, team samenstellen en eerste versie klinisch pad opbouwen Act Fase (21-30): implementatie van het pad & opvolging Do Fase (7-13): 1-2 maand gegevens verzamelen over huidige werkwijze en best practice Check/Study Fase (14-20): 1-2 maand gegevens fase 2 interpreteren en klinisch pad bijwerken op basis van resultaten © Belgisch-Nederlands Netwerk Klinische Paden, 2007

Resultaten literatuurstudie 2000-2002 Van Herck, Vanhaecht, Sermeus, Journal of Integrated Care Pathways, 2003   Literatuur i.v.m. concept  613 publicaties Evaluatie klinische paden  208 publicaties onderzocht   Positief effect Geen verschil Negatief effect Klinische outcome 65,6% 32% 2,4% Service 62,2% 29,7% 8,1% Proces 86% 6,9% Team 83,3% 6,3% 10,4% Financieel 82,5% 13,5% 4%   © Belgisch-Nederlands Netwerk Klinische Paden, 2007

Valkuilen One man show Onhaalbare doelstellingen Mono-disciplinair team Slechte timing Geen analyse van huidige situatie Geen opleiding van medewerkers Geen objectieve evaluatie Eens geïmplementeerd  geen opvolging © Belgisch-Nederlands Netwerk Klinische Paden, 2007

Self Evaluation and re-organisation of a care proces Patient Characteristics & Expectations O U T C M E Improvement Process T I M E © Vanhaecht, De Witte, Sermeus, CZV-K.U.Leuven, 2007