Introductie Oude Geschiedenis 15 september 2010
Weekopdrachten moeten op maandag vóór 16.30u worden ingeleverd in postvak op Drift 10 Werkboek staat online Powerpoints van zowel de hoor- als werkcolleges staan ook online oudheid.wordpress.com
Vertalingen [romein]aanvulling van een lacune die vrijwel zeker is cursiefeen vertaling – die een aanvulling van een lacune kan zijn – die niet helemaal zeker is ……er is wel tekst maar de tekens hebben (nog) geen bevredigende interpretatie of lezing gevonden [……]lacunes in een vers of regel; het aantal puntjes zegt niets over de lengte van lacune, of het aantal tekens dat zich in de lacune bevond [cursief]aanvulling van verloren tekst die waarschijnlijk maar onzeker is; bij grotere twijfel wordt nog een vraagteken toegevoegd (romein)aanvulling die slechts dient om de Nederlandse zin beter te laten lopen 15’de regelnummering berust op giswerk omdat een onbekend aantal verzen verloren is gegaan
Gilgameš-epos Inhoud epos Ontstaan en overlevering
Gilgameš-epos Thema’s: o.a. vriendschap, verlies, probleem van de dood en de betekenis van het leven Maar ook: zondvloed en beschrijving van andere natuurlijke verschijnselen –“... en de zeven rechters van de hel... hielden hun toortsen in de lucht, het land verlichtend met hun duivelse vlam. Een gevoel van wanhoop steeg ten hemel toen de stormgod het daglicht in duisternis veranderde nadat hij het land als een bord in scherven had geslagen.”
Zondvloed Bijbel Gilgameš-epos Utnapishtim-epos Atrahasis-epos Masai (Oost-Afrika) Satapatha Brahma (India) Griekse zondvloedverhalen Koran Eskimo’s van Herschel- eiland Lakota-indianen
Samenvatting Wat is de vraag die de auteur zichzelf stelt? Wat wil deze met het artikel? Tot welke conclusie(s) komt hij/zij? Hoe komt de auteur tot de conclusie(s)? Wat zijn de gebruikte argumenten? Hoe komt de auteur aan die argumenten? Welke bronnen (literaire bronnen, documenten, materiële overblijfselen) worden gebruikt? Beroept de schrijver zich op een bepaalde methode? Welke voordelen worden verwacht van de toepassing daarvan? Wat ziet de auteur precies als oorzaak, met welke gevolgen, in de ontwikkelingen die worden beschreven?
Artikel K.-J. Hölkeskamp, ‘Arbitrators, lawgivers and the “Codification of Law” in Archaic Greece. Problems and perspectives’, Metis 7 (1992) 49-61; 72-81
Samenvatting Hölkeskamp Hoofdvraag? Deelvragen? Argumenten? Bronnen? Aanwijzingen in de tekst
Volgende week: Maandag 20 september voor 16.30u opdrachten werkboek blz inleveren (Opdr. A t/m D) Dinsdag en woensdag tijdens college bespreking van de opdrachten door middel van powerpoint en discussie(leiders) Zorg voor een eigen kopie van je antwoorden! Kijk bij de toelichting in het werkboek voor hulp