Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie 17-3-2006 freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Allemaal hartelijk welkom
Computers op Sint Ursula S.G.Sint Ursula januari 2001.
vrije basisschool De Bloesem
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Informatie over opzet onderbouw
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Het digitaal schoolbord
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
<Naam spreker en school/ gemeente
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
….een korte presentatie
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Van idee tot digitaal materiaal
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Lesgeven en begeleiden
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
wiskunde in vernieuwd vmbo
RekenWeb.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
Portfolio
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Freudenthal Instituut
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Werkwijze groep 5a
Informatie- avond groep 6
Leerlijnen in een Wiki
Tessa Alexander Karima Ettayebi
Het is hier TE GEK!.
Onze nieuwe rekenmethode
Onze nieuwe rekenmethode
Welkom op de informatieavond
Informatie-avond groep 4-5
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Ouderkring groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
“Help mij het zelf te doen”
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Op de informatieavond van de groepen 5
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
December 25, 2018.
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Basisschool St. Lambertus September 2018
Transcript van de presentatie:

Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker

Kort bezoek van vincent bij gijs Albert Plesman School Rotterdam (alexander)

Gijs deeltijd leerkracht (ma, di) ruim lokaal rustige sfeer 23 leerlingen 3 allochtone leerlingen

algemeen godsdienst rekenen - instructie rekenen - zelfstandig werken overgang van rekenen naar taal taal – klassikaal

Rekenen - oefenen (8.50) wis en reken, groep 4, werkboek 2a, oefenen blok 12 dag 10, p. 37, tempo-oefening 6 In dit geval is het smartboard nog slechts een whiteboard.

Rekenen – instructie Gijs heeft een klein uur gepland om een cyclus af te werken met klassikale instructie, leerlingen individueel aan RekenWeb en individueel werken aan het variaboek (diverse onderwerpen rekenen).

toetsenbord

Hoe zit het nou?

beamer

Postzegels: de tafels

Doelen RekenWeb 1.aanbod voor basisscholen 2.onderzoek ict-gebruik in de les 3.onderzoek games/spelelement 4.onderzoek techniek en rekenen

aanbod voor basisscholen ict materialen –oefeningen in een spelomgeving –exploratieve software

Info over werkblad

werkblad

Terug naar de les van Gijs

Individueel werk

samenvattend In de Albert Plesman school is van groep 3 t/m 8 de volgende setting aanwezig: 1 smartboard 1 beamer 1 computer op het bureau van de leerkracht 2 computers achterin

En dan heb je dus veel tot je beschikking Het hele internet!

Ingebouwde mogelijkheden

Onderzoek komende 2 maanden Achterhalen op welke manier webgebaseerde lessen geïmplementeerd kunnen worden in het rekenonderwijs en wat de randvoorwaarden zijn voor leerkrachten om dit soort lessen te geven. Een subdoel van dit onderzoek is om de waardering van leerlingen voor deze manier van lesgeven te achterhalen.

Voorbereiding onderzoek Literatuuronderzoek Wensen leerkrachten inventariseren Geschikte ‘applet’ zoeken op Rekenweb Lessenserie ontwerpen Instructie leerkrachten Starten lessenserie

Lessenserie (voor groep 7) Kennismakingsles computerprogramma ‘In kaart’ geïntroduceerd en de bediening uitgelegd. Er is dan ruimte om even te ‘spelen’ met het programma. Zelfstandig werken in tweetallen achter de computer, maar ook klassikale momenten. Communicatie tussen leerlingen van belang.. Reflectie moment aan het einde van de dag worden verschillende oplossingen (en bijbehorende strategieën) gepresenteerd door de tweetallen en wordt hierbij een klassengesprek gevoerd.

In Kaart

Uitwerking van het onderzoek Observaties lln achter computer Observatie leerkracht bij klassikale les Vragenlijst voor kinderen Interviews met directie en betrokken leerkrachten.

Wanneer is onderzoek geslaagd? Als leerkrachten Rekenweb vaker gaan inzetten tijdens lessen. Kinderen positief zijn tegenover deze manier van lesgeven. Interesse gewekt? Na afloop intekenlijst om op de hoogte gebracht te worden van de resultaten.

Verwijzingen