Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker
Kort bezoek van vincent bij gijs Albert Plesman School Rotterdam (alexander)
Gijs deeltijd leerkracht (ma, di) ruim lokaal rustige sfeer 23 leerlingen 3 allochtone leerlingen
algemeen godsdienst rekenen - instructie rekenen - zelfstandig werken overgang van rekenen naar taal taal – klassikaal
Rekenen - oefenen (8.50) wis en reken, groep 4, werkboek 2a, oefenen blok 12 dag 10, p. 37, tempo-oefening 6 In dit geval is het smartboard nog slechts een whiteboard.
Rekenen – instructie Gijs heeft een klein uur gepland om een cyclus af te werken met klassikale instructie, leerlingen individueel aan RekenWeb en individueel werken aan het variaboek (diverse onderwerpen rekenen).
toetsenbord
Hoe zit het nou?
beamer
Postzegels: de tafels
Doelen RekenWeb 1.aanbod voor basisscholen 2.onderzoek ict-gebruik in de les 3.onderzoek games/spelelement 4.onderzoek techniek en rekenen
aanbod voor basisscholen ict materialen –oefeningen in een spelomgeving –exploratieve software
Info over werkblad
werkblad
Terug naar de les van Gijs
Individueel werk
samenvattend In de Albert Plesman school is van groep 3 t/m 8 de volgende setting aanwezig: 1 smartboard 1 beamer 1 computer op het bureau van de leerkracht 2 computers achterin
En dan heb je dus veel tot je beschikking Het hele internet!
Ingebouwde mogelijkheden
Onderzoek komende 2 maanden Achterhalen op welke manier webgebaseerde lessen geïmplementeerd kunnen worden in het rekenonderwijs en wat de randvoorwaarden zijn voor leerkrachten om dit soort lessen te geven. Een subdoel van dit onderzoek is om de waardering van leerlingen voor deze manier van lesgeven te achterhalen.
Voorbereiding onderzoek Literatuuronderzoek Wensen leerkrachten inventariseren Geschikte ‘applet’ zoeken op Rekenweb Lessenserie ontwerpen Instructie leerkrachten Starten lessenserie
Lessenserie (voor groep 7) Kennismakingsles computerprogramma ‘In kaart’ geïntroduceerd en de bediening uitgelegd. Er is dan ruimte om even te ‘spelen’ met het programma. Zelfstandig werken in tweetallen achter de computer, maar ook klassikale momenten. Communicatie tussen leerlingen van belang.. Reflectie moment aan het einde van de dag worden verschillende oplossingen (en bijbehorende strategieën) gepresenteerd door de tweetallen en wordt hierbij een klassengesprek gevoerd.
In Kaart
Uitwerking van het onderzoek Observaties lln achter computer Observatie leerkracht bij klassikale les Vragenlijst voor kinderen Interviews met directie en betrokken leerkrachten.
Wanneer is onderzoek geslaagd? Als leerkrachten Rekenweb vaker gaan inzetten tijdens lessen. Kinderen positief zijn tegenover deze manier van lesgeven. Interesse gewekt? Na afloop intekenlijst om op de hoogte gebracht te worden van de resultaten.
Verwijzingen