Alles woelt hier om verandering... Aarzeling..... Denken over..... bevorderen WAT? Voor WIE? HOE? 50 jaar onderwijservaring Retrospectie? Onbetrouwbaar!!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiskunde in de Tweede fase
Advertisements

havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Wiskunde A of wiskunde B?.
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Samenvatting H29 Parabolen
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
WISKUNDIGE FORMULES.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
Kwadratische verbanden
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Wat is Analytische Meetkunde
wiskunde in vernieuwd vmbo
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
Regels voor het vermenigvuldigen
Omtrekshoeken Stelling van de constante hoek:
∙ ∙ f(x) = axn is een machtsfunctie O n even n oneven y y y y a > 0
Lineaire functies Lineaire functie
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Tweedegraadsfuncties
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Wiskunde A of wiskunde B?.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 3
Oude wijn in nieuwe zakken?
Denkactiviteiten Standpunt 4
Wim Doekes - hoofdauteur
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Wiskunde in de bovenbouw havo
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
M A R T X I W K U N E D S 2 M31 Bewijs: de eigenschap van de basis- hoeken in een gelijkbenige driehoek © André Snijers.
Bewijs: de eigenschap van een buitenhoek van een driehoek
Bewijs: de eigenschap van de bissectrice van een hoek
Extra oefening Gevraagd: CD en CE zijn raaklijnen aan c(M,r)
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
Bewijs: eigenschap van de som van de hoeken in een vierhoek
Bewijs: de eigenschap van de som van de hoeken in een driehoek
Transcript van de presentatie:

Alles woelt hier om verandering... Aarzeling..... Denken over..... bevorderen WAT? Voor WIE? HOE? 50 jaar onderwijservaring Retrospectie? Onbetrouwbaar!!! Bewijsvoering!

Voor wie? 1954 Schooltype Nijverheids- onderwijs 34,1 %TL 23% Ulo30,6 %Havo 25% Vhmo12,3%Vwo 18% Geen VO23,0 % BB-KB 24%

Toelating tot hbs 1959 Arbeider A doet het werk in 6 dagen Arbeider B doet het werk in 3 dagen Hoeveel dagen als ze samenwerken? Kraan X vult een tank in 6 uur Kraan Y vult een tank in 3 uur In hoeveel uren is de tank gevuld als beide kranen open staan?

Leerlingenpopulatie 1964 hbs – gymna- sium mulonijver- heids- onder- wijs arbeids markt 15 %30 %35 %20 %

Klas 1 hbs 1964

Ingangstoets TU Delft 2003/4 av Score 50,4 % 2004-Score 50%

Begrip van een formule 18 % streept x 2 weg 16% streept nog even door of...?

Ingangstoets TU Delft 2003/4 av Score 26,5% 2004-Score 62%

Klas 2 hbs Herleid:

Introductie wortels 2 hbs

Klas 3 hbs

log 83,65 =..,....log 3=..,.... : 4 =..,....log 265,1=..,.... log 0,1256 =..,....: 2 =..,.... _______+log 52,7 =..,.... log teller =..,....x 2=..,.... :3=..,... _______+ log noemer =..,.... log teller =..,.... log noemer =..,.... ________- log x=..,.... x=

TU Eindhoven Wisk.-Inf.

Algebra, rijk aan betekenis? Ontbind

Grafische betekenis van een formule 22 % goed

Formules grafisch interpreteren Ljr. 3: algebraïsch – grafisch Uit: y = 2x x + 10 volgt… Uit: y = 2x(x - 6) + 10 volgt … Uit: y = 2(x - 5)(x - 1) volgt … Uit: y = 2(x - 3) volgt … Herleiden naar gelang de vraag!

Plaatjes schetsen!!! Families van grafieken schetsen. y = a(x + 1)(x - 3)(x - 9)(x + 5) y = √(x + a) y = x 2 - ax + 6 y = (x - 2)(x + b) Eerst schetsen dan de (g)rm...

Mavo D omstreeks 1988

Functies in 1958

Functies na 1968

Functies na 1968 en nu

Integreren Schatten?

PROBLEEMAANPAK meetkunde Verkennen Verkennen Analyseren Analyseren –Vooruitdenken –Terugdenken Plan maken Plan maken Bewijs geven Bewijs geven Terugkijken Terugkijken Kennis ordenen met het oog op de meetkundige situatie.

Voorbeeld De omgeschreven cirkel van driehoek ABC heeft middelpunt M. De drie bissectrices snijden elkaar in het punt I, het middelpunt van de ingeschreven cirkel. Punt C doorloopt de omgeschreven cirkel. Wat doet punt I?

DE MEETKUNDIGE PLAATS

HET BEWIJS  ACD =  BCD ( gegeven)  boog AD = boog BD (gelijke bogen en omtrekshoeken)  |AD| = |BD| (gelijke bogen en koorden)(1) Bekijk driehoek DIB.  DIB =  IBC +  ICB (buitenhoek van een driehoek) )   DIB =  +  (gegeven)(2)  ABD =  ACD =  (gelijke bogen en omtrekshoeken)   IBD =  IBA +  ABD =  +  (3) Uit (1) en (2) volgt dat  DIB =  IBD  |DI| = |DB| (gelijkbenige driehoek) Combinatie van de resultaten (1) en (3) geeft |DA| = |DI| = |DB|. Het punt I ligt op de cirkelboog met D tot middelpunt en |AD| = |BD| als straal.

Mammoet en Moderne Wiskunde Spoetnik, wiskunde voor allen! Structuren en {…}, De Bruyn-Freudenthal-van Hiele WISKOBAH Wiskunde 1 voor de B-opleidingen? “moderne wiskunde” WN

Een lang en taai leven …

WERKVORMEN

HEWET eindverslag1987 Deelname wiskunde vwo- havo Wiskunde A F. v.d. Blij Voor verbetering vatbaar

Programma en basisvorming Euclides 1985 Nieuwe leerlijnen?!!! Euclides 1990 Wishful Thinking.... Newsweek 1991 Greydanus!!!!! Beperkingen in onderwijsstructuur Plussen en minnen: –aansluitingsproblemen –paraat hebben –interactie leraar-leerlingen

Onderbouw havo-vwo Voortzetting van de rekenlijn PO Samenwerking andere vakken b.v. Verbanden beter structureren Algebra rijk aan betekenis Ontwerp redeneren in de Mtk Ontwerp gegevensverwerking

Programma Tweede Fase Zwaarder en algemener 40x40 uur Studiehuis? OCW 1991:Van Streun kan niet rekenen Beperking programma’s Inbreng leraren? cTWO

Tweede fase havo-vwo Mislukking structuur/doel 2e fase Verschraling programma’s Bescheiden vernieuwing WAT (A, B, C,D) en voor WIE? Paraat hebben/houden Digitale oefening&toetsing&feedback Tijd voor evaluatie/invoering?

TERUGkijken en VOORUITdenken Veel meer leerlingen volgen hoger onderwijs, ook in wiskunde Maatschappelijke behoeften veranderen Ambities in onze cultuur verschuiven Er is zoveel meer dan de school Samen en interactief leren

Wiskunde is Een catechismus? Nuttig voor later? Boeiende denkactiviteit? Samen en interactief leren