Lucas Jansen Psychiater GGZ Westelijk Noord-Brabant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
medische psychologie, brug tussen lichaam en geest
Advertisements

1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
polikliniek gecombineerde problematiek
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
De Huisartsopleiding in Nederland
Disclosure belangen spreker (potentiële) Belangenverstrengeling Geen
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Burgerschap en vraagsturing Het netwerk van eigen krachten Slim organiseren van behoeften 18 mei 2006 Jan van Lieshout Eigen Kracht Centrale.
Priska israel Registratie in het HIS POH ggz februari 2014 priska israel
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Toekomst van de GGZ en de ziekenhuispsychiatrie
Anorexia en Boulimia Nervosa
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Diseasemanagement in de praktijk
Voorzitter programmacommissie NPO
Ouderenpsychologie: een divers vak Angeline Swank
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Presentatie Axel Liégeois
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
eerste psychoanalytische patiënt zien en begeleiden.
Thema 13 Psychiatrische verschijnselen
De nieuwe voorschrijvers
Postanoxische encephalopathie
Mw dr Wil Buis, voorzitter NFZP
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Niet aangeboren hersenletsel circuit
POH GGZ in Almere een uitdaging?.
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
Sociale buurt/wijkteam
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Participatie in de praktijk
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Beschikbaarheid en kwaliteit van relevante zorginformatie over dakloze harddrugsverslaafden in zorgcentra in Utrecht Paul Engelhardt Praktijk MotivAid,
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Verpleegkundig redeneren
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Zelfmanagement Longpunt
Workshop Assen1 Stichting Nieuw Nabuurschap (een ouderinitiatief)
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Huisartsverwijzingen naar de medische psychologie: doen of niet doen? Gerdien Schuitemaker Klinisch psycholoog.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Inleiding in de Psychopathologie
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Algemene ziekteleer (pathologie)
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Gedragsproblemen en stoornissen
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
F-ACT 27 april 2019 Adviesraad WMO.
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Transcript van de presentatie:

Lucas Jansen Psychiater GGZ Westelijk Noord-Brabant Profielschets psychiater - een reactie uit de GGZ Symposium NFZP, 12 maart 2004

Inleiding Hoofdlijnen Profielschets 1996 Radicale wijziging noodzakelijk? Psychiater: hersenspecialist of medisch specialist in hanteren bio-psycho-sociale model Cure of care? Cure én care! Psychiater: solist of “playing captain? Conclusie Enkele vragen

Profiel Grondwerk Veel deelgebieden Subspecialismen? Afgrenzen naar welzijnswerk Verhoudingen met anderen, verantwoordelijkheden Kerntaken Breed draagvlak

Profielschets Psychiater 1996 Medisch specialist Object: psychische ziekte met zijn gevolgen Procedure: medisch model “Playing captain” Bio-psycho-sociale model Nadere invulling en aanvulling nodig

Is nieuwe profielschets nodig? Conclusie: Concept 2003: niet overtuigend Herziene concept 2003: bijstellen 1996 voldoende

Psychiater: hersenspecialist? Geneeskunde is toegepaste biologie, met als subwetenschappen: fysiologie, genetica, farmacologie en ..………………………….. …..psychologie en sociologie Bio-psycho-sociale model: exit?

Cure……………………….care Cure en care Cure in de care: Biologische kennis: diagnostiek, polifarmaci, maskering somatiek, nieuwe psychofarmaca Psychologische kennis: Inzicht in gedrag, rehabilitatie Sociale kennis: Familie, maatschappij, milieutherapeut, sociale prothese

Psychiater Solist die spreekuur houdt voor enkelvoudige klachten waarvan de patiënt als regel geneest. “Playing captain” in samenwerking met andere in teamverband, verantwoordelijk voor het proces van de hulpverlening

Conclusie De ideale profielschets: Afbakening, werkgebied Kerncompetenties basisarts en medisch specialist, uitgangspunt opleiding Integratie relevante basiswetenschappen Maatschappelijk relevant Kort en helder Herkenning door vele beroepsbeoefenaren en splitst niet

Enkele vragen 1. Geen gezamenlijke meningsvorming commissie, waarom? 2. Waar zijn de “onverkorte geldige formuleringen gebleven? 3. Waarom zo’n haast?

Enkele vragen 1. Geen gezamenlijke meningsvorming commissie, waarom? 2. Waar zijn de “onverkorte geldige formuleringen gebleven? 3. Waarom zo’n haast? 4. Is theologie ook een subwetenschap van de biologie?