Islam en biomedische ethiek:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Palliatieve Sedatie Hot item?
Advertisements

Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Medico-legale status van richtlijnen
Grenzen aan medisch handelen Mw B (oud) VG/ Paar jaar geleden CVA  woonachtig in vplg huis de Rijp. 3 weken geleden nogmaals groot bloedig.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Evangelie der genade Vragen :
Beslissingen rondom het levenseinde
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
De Islam.
Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde
Palliatieve sedatie Nancy Criel De dood in de ziekenkamer (1892)
Welkom kruis Lijden hoort tot het standaardpakket en het basisonderwijs van het christen-zijn. Petrus’ eerste reactie daarop was: God verhoede het Heer!
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Marianne Soomers Turlings
Euthanasie: Schuivende panelen?
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Medische beslissingen rond het levenseinde
Symposium Palliatief Netwerk
Godsdienst.
Denk aan de sociale competentie
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
‘Beschouwing’ over samenwerking
Startles Humanitair Oorlogsrecht
ISLAM.
Onverdiend lijden in het Oude Testament. Onverdiend lijden Soms is verband tussen zonde en lijden aanwijsbaar. Soms is dit niet aanwijsbaar. Het is de.
Palliatieve sedatie en euthanasie transmuraal
De kerkvader Augustinus over
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Genade, zo oneindig groot
Jakobus: In moeilijke tijden overeind blijven.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Strijd tegen de zonde?.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Deel 3 Paneldiscussie. Krijgt de christelijke invalshoek voldoende aandacht in de medische zorg? Lieverse: Christenen zijn als minderheid vaak bang om.
Goden in verschillende religies
Moslims en medisch begeleid sterven
Chronische ziekte – dood (vervolg)
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
STOPPEN MET DIALYSEREN
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
H3.4 De verbreiding van de Islam
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
Euthanasie Mannenontbijt Aalsmeer 13 februari 2016.
De rechtvaardige God kiest en verwerpt – wees stil en geef hem eer! (DL I, art.15) DE RECHTVAARDIGE GOD KIEST EN VERWERPT – WEES STIL EN GEEF HEM EER!
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
EMGO Institute for Health and Care Research Ethiek van de zorg voor kwetsbare ouderen Het zelfgekozen levenseinde bij dementie en de rol van de arts: een.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
Els van Wijngaarden Carlo leget Anne gossensen
15 mei 2015 Urk 10 kenmerken van Gods geest in Romeinen 8.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Ethische Visies.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Euthanasie en Palliatieve sedatie
EUTHANASIE.
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
Eerste impressies zijn belangrijk..
DEEL III Euthanasie.
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Brugge-Heidehuis 18 november 2017
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Levenseindebeleid 12 september 2019 Boswijk.
Transcript van de presentatie:

Islam en biomedische ethiek: Perspectieven op levensbeëindiging (euthanasie) Mohammed Ghaly (m.ghaly@religion.leidenuniv.nl) Universitair docent, Islamitisch recht en ethiek Universiteit Leiden

Wetenschap en ethiek

The Islamic Organization for Medical Sciences (IOMS) 1984, Kuwait. 1999 [ouderdom] The Islamic Fiqh Academy (IFA) 1977 Mecca Saudi Arabia. - 1987 The International Islamic Fiqh Academy (IIFA) 1981 Jeddah Saudi Arabia. - 1985, 1986

De problematiek van terminologie Yusuf al-Qaradawi: “euthanasie is het beëindigen van het leven van een patiënt en dus zijn dood bespoedigen door een dodelijke injectie, elektrische schok, een scherp wapen of welke andere manier dan ook”. Definitie: “Het verlichten van het meestal ondraaglijke lijden van een terminale patiënt door een 'pijnloze' beëindiging van zijn leven.” De traditionele onderwijsachtergrond van de religieuze moslimgeleerden . De pre-islamitische periode (Asr al-Jahiliyya): ‘ouderwetse’ euthanasie. Actieve versus passieve euthanasie

(1)Actieve euthanasie: categorisch verboden Theologische argumenten Koran ‘‘… en stort u niet met uw eigen handen in het verderf (vernietigen)’’ [2:195 ] ‘‘En pleeg geen zelfmoord [anderen vermoorden]. Voorzeker, Allah is u Genadevol!’’ [4:29 ] Profetische tradities (1) De krijger die ernstig gewond geraakt was tijdens een slagveld. Hij vond de pijn ondragelijk en dus heeft hij zichzelf gedood. De zelfmoordmisdaad heeft al de verdiensten van deze krijger teniet gedaan en hij was veroordeeld tot de hel.

(1)Actieve euthanasie: zeer controversieel Theologische argumenten (2) Een wens om te overlijden:"Verjaag de wens om te sterven vanwege een ellende die jou heeft getroffen. Als het onvermijdelijk wordt, bid dan tot God: 'O God, indien het leven beter is voor mij, laat mij dan leven en als de dood beter is voor mij, laat mij dan sterven'.” Consensus: grote zonde (een opzettelijke, onverdiende en ongerechtvaardigde levensbeëindiging)

“Manipulatie” van ethische concepten Religieus (Islamitisch) discours Rationele argumenten “Manipulatie” van ethische concepten Seculier discours Religieus (Islamitisch) discours - (Uitgebreide vorm van) autonomie - Het recht om over eigen levensbeëindiging te beslissen (right to die). - Almachtigheid van God - Leven is een goddelijke gunst en mens is alleen maar een beheerder ervan (amana): zelfdoding is een verraad De plicht om leven te beschermen De basisdoeleinden van de islamitische wetgeving (Sharia) Hifz al-nafs staat boven hifz al-din Zinloos/nutteloos lijden - Zinloos? - Eeuwige bestraffing of beloning in het hiernamaals

(2) Passieve euthanasie (A) De ongenuanceerde visie Hani al-Jubayr, “Er is geen verschil in dit opzicht of de dood van de patiënt wordt teweeggebracht door het uitschakelen van een beademingsapparatuur, het staken van de medische behandeling of door het toedienen van medicijnen die de dood veroorzaken. Al deze handelingen zijn onwettig. Zij mogen niet worden uitgevoerd door iemand en niemand mag zijn toestemming hiervoor geven.”

(2) Passieve euthanasie B) De genuanceerde visie A) het toedienen van een middel om pijn te bestrijden maar ten gevolge waarvan de patiënt komt te overlijden: de rol van de intentie [indirecte euthanasie] Fatwa’s over pethidine en morfine: het gevaar van een verslaving. B) het staken van een uitzichtloze medische behandeling Medische behandeling (tadawi) is in principe niet verplicht in de islam vooral als er geen zekerheid of overwegende waarschijnlijkheid bestaat over de effecten ervan

(2) Passieve euthanasie B) De genuanceerde visie Het verlengen van de levensduur van zulke lijdende patiënt zou zelfs in strijd zijn met bepaalde ethische waarden zoals genade en ook tegen het algemeen belang van de samenleving (maslaha). C) het uitschakelen van een beademingsapparatuur of een andere apparatuur die de patiënt in leven houdt: na het vaststellen van een hersendooddiagnose. De fatwa van de IIFA, 2de sessie (1985), 3de sessie (1986) De fatwa van de IFA, 10de sessie (1987)

Fatwa’s IOMS, 1999: “Ouderdom en de positie van bejaarden in de islamitische traditie” Euthanasie staat haaks op de ethische kernwaarden van de islam Actieve euthanasie is categorisch verboden. Passieve euthanasie (A), als het gedaan wordt met de intentie van doding is verboden. Passieve euthanasie (B), staken van een zinloze medische behandeling: toegestaan. ECFR, 2003: Actieve euthanasie: verboden Passieve euthanasie (A): verboden. Geldt ook voor patiënten met ongeneselijke en besmettelijke ziektes zoals AIDS. Passieve euthanasie (C): toegestaan Nederland: IOMS 2000, ECFR, 2003