De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Handelingsgericht werken en de IB
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Hogescholen in Dialoog
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Probleem gestuurd onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Gepersonaliseerd leren
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Begeleiden van het B-leerproces
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Begeleiden van Praktijkonderzoek
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Onderzoek doen een methodische aanpak
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Voortgangsgesprek LiO 2014
HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Bijeenkomst September 2015
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Mondzorg - persoonsgericht
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Daphne Keller 30 augustus 2017
Terugkoppeling herijkingswensen
Terugkoppeling herijkingswensen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
De didactiek van ontwerpen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Eigenaarschap.
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo 15.15-15.20 uur inloop en introductie Joop   15.20-15.40 uur Marian 15.40-16.00 uur Gert Jan 16.00-16.20 uur Henk Mezelf nog voorstellen? Marian Blankman, Hogeschool Inholland

Onderwerpen Wat ga ik onderzoeken: onderzoeksvraag Hoe ga ik dat doen: aanpak van het onderzoek Resultaten tot nu toe Discussie KNAG Onderwijsdag 2010

Onderzoeksvraag Wat is de huidige kwaliteit van het aardrijkskunde- onderwijs op de lerarenopleiding basisonderwijs en hoe kan de kwaliteit verhoogd worden? Het onderzoek bestaat uit een aantal componenten, te weten: 1. Verwerven van inzicht in opvattingen van docenten van de opleiding voor leraar basisonderwijs en andere stakeholders voor het aardrijkskundeonderwijs over : de benodigde pedagogical content knowledge voor het vak aardrijkskunde (PCK-A) van de toekomstige leraar basisonderwijs. de pedagogisch-didactische aanpak voor het vak aardrijkskunde op de opleiding. de benodigde randvoorwaarden voor de opleiding 2. Verwerven van inzicht in de ontwikkeling van de pedagogical content knowledge voor het vak aardrijkskunde van studenten in samenhang met hun motivatie ten aan zien van het vak aardrijkskunde en hun visie op hun leerproces. Hoofdvraag opgesplitst in een aantal deelvragen komt verderop aan de orde Overkoepelend begrip is de Pedagogical Content Knowledge. Ofwel alles wat je nodig hebt om je vak goed te kunnen onderwijzen niet alleen kennis, maar ook didactische vaardigheden. Van de door Turner-Bisset Turner-Bisset, R. (1999). The Knowledge Bases of the Expert Teacher. British Educational Research Journal, 25(1) , 39-55.onderscheiden “Knowledge bases for teaching” zullen in dit onderzoek, analoog aan MartinMartin, F. (2005). The relationship between beginning teachers' prior conceptions of geography, knowledge and padagogy and their development as teachers of primary geography. Coventry: Unpublished PhD thesis., de drie kennisbases worden betrokken die een relatie hebben met vakinhoudelijke kennis: Substantive knowledge (what am I going to teach?), ofwel het geografisch besef Syntactic knowledge (how am I going to teach it?), ofwel de pedagogisch-didactische vaardigheden nodig om het vak op een goede wijze te kunnen geven in het basisonderwijs Beliefs about the subject (why am I going to teach it in this way?), ofwel de visie op en de doelstellingen van het vak aardrijkskunde.   KNAG Onderwijsdag 2010

Hoe: aanpak van het onderzoek analyse: aardrijkskunde-onderwijs op de pabo eigen probleem/ ervaren knelpunten delen met vakcollega's (en studenten) vorm: enquete ontwerp: cursus bewust aardrijkskunde onderwijzen Literatuur-studie Expert-groepen --> Module bewust aardrijks-kunde onderwijzen evaluatie en bijstelling prototypes en effectmeting zie opzet ontwerpon-derzoek criteria voor evaluatie (logboek) Meetinstrumen ten tbv ontwikkeling PCK en motivatie product: module AK onderwijs op de pabo reflectie en opstellen design principes en implemen-tatie hoe werkt het product, waarvoor en waarom Ontwerponderzoek: Uitgangspunten (tenets) (Van den Akker, Gravemeijer, Mckenney, & Nieveen, 2006, p. 77) Stevigheid (Rigor) Het onderzoek moet voldoen aan stringente standaarden: Validiteit (intern en extern) Betrouwbaarheid Bruikbaarheid   Relevantie Het (educatieve) product moet goed bekeken worden en zo nodig bijgesteld voor de context en de cultuur waarin het geïmplementeerd wordt In samenwerking met Ontwerp en ontwikkeling van educatieve producten moeten plaatsvinden in samenwerking met de betrokkenen, met wederzijdse profeit ervan. KNAG Onderwijsdag 2010

Analyse: resultaten enquete: mening vakcollega’s Bereikt niveau Gewenst niveau N= 39 Gem Geografisch wereldbeeld Studenten kunnen op de wereldkaart zaken als klimaat, landschapszones, bevolkingsspreiding, arme en rijke gebieden aangeven. 2,9 4,5 Studenten kunnen alle 300 topografische namen uit de topografielijst van het Cito aanwijzen op de kaart. 2,1 4,0 Ruimtelijke vraagstukken verklaren* 2,5 4,3 Vakdidactische kennis* 3,2 Motivatie voor het vak aardrijkskunde* 3,0 4,2 Achterliggende variabelen zijn samengenomen na controle op interne consistentie (Cronbach’s alpha steeds groter dan 0,8) 1=<10%, 2=10-40%, 3=41-60%, 4=61-90%, 4= >90% van de studenten 1=helemaal niet nodig, 2=niet nodig, 3=enigszins, 4=wel nodig, 5=zeer zeker nodig Verwerven van inzicht in opvattingen van docenten van de opleiding voor leraar basisonderwijs en andere stakeholders voor het aardrijkskundeonderwijs over : de benodigde pedagogical content knowledge voor het vak aardrijkskunde (PCK-A) van de toekomstige leraar basisonderwijs. de pedagogisch-didactische aanpak voor het vak aardrijkskunde op de opleiding. de benodigde randvoorwaarden voor de opleiding Dmv onderzoeksvragen: Wat vinden docenten van de lerarenopleiding basisonderwijs en andere stakeholders een voldoende niveau op het gebied van PCK-A voor studenten aan het eind van de lerarenopleiding basisonderwijs? 2. Welke randvoorwaarden achten vakdidactici aardrijkskunde essentieel om studenten goed te kunnen trainen in het ontwikkelen van voldoende PCK-A? Zie verder de uitwerking + belemmerende en bevorderende factoren KNAG Onderwijsdag 2010

Analyse 2 KNAG Onderwijsdag 2010

Wat zeggen de studenten? Meer uren aardrijkskunde. Meer aandacht voor vakinhoud. Praktische lesideëen met: transfer naar andere onderwerpen, Koppeling naar de theorie (verdieping). Duidelijke structuur mbt lesopzet goede AK les. KNAG Onderwijsdag 2010

Module: bewust aardrijkskunde onderwijzen Module aardrijkskunde voor 1stejaars pabo studenten waarin, ingrediënten voor een goede aardrijkskundeles (geografische besef en vakdidactiek) worden ingeoefend en die uitgaat van bewustwording studenten t.a.v. hun leerproces. 3. In hoeverre draagt een experimentele module aardrijkskunde, die uitgaat van de bewustwording van studenten ten aanzien van hun leerproces bij aan een goede ontwikkeling van PCK-A bij eerstejaarsstudenten? 4.1. In hoeverre beschikken studenten over geografisch besef/ PCK-A en bestaan hierin verschillen tussen studenten met een verschillende vooropleiding (Havo/ MBO/ VWO en HBO/WO (Verkorte deeltijd) en leeftijd (voltijd en deeltijd)? 4.2. Welke relatie is er tussen de motivatie van studenten voor het vak aardrijkskunde en de ontwikkeling van hun PCK-A? 4.3. Hoe ontwikkelt zich bij studenten het verwerven van PCK-A? 4.4. Hoe ervaren studenten zelf hun leerproces in het verwerven van PCK-A indien zij werken met de experimentele module aardrijkskunde? KNAG Onderwijsdag 2010

Ingrediënten goede aardrijkskundeles GEOGRAFISCHE AANDACHTSPUNTEN 1. Waar is dat? Beschrijven wat je waar ziet bij voorkeur met behulp van kaart of atlas 2. Waarom daar? Verklaren van wat je ziet m.b.v. de relatie mens - natuur 3. In- en uitzoomen levert een ander beeld. Op andere schaalniveaus zie je soms andere dingen 4. Hoe verandert het? Hoe was het vroeger en straks? 5. Wat zijn de gevolgen of de voor- en nadelen? De effecten (of voor- en nadelen) worden bekeken vanuit verschillende invalshoeken DIDACTISCHE AANDACHTPUNTEN 6. De les heeft een motiverende start De les start zo dat de leerlingen worden uitgedaagd mee te doen in de les. 7. De les kent een afsluiting waarin de docent met de leerlingen praat over het bijzondere en algemene (transfer) De les kent een afsluiting waarin besproken wordt waarom het nuttig is om iets over het onderwerp te weten KNAG Onderwijsdag 2010

Ontwerp en evaluatie KNAG Onderwijsdag 2010 Ontwerp: -. stramien goede AK les (versie 1) in drie rondes expertggesprekken steeds verder verfijnd -. Inclusief literatuurstudie:Resultaat: versie 2 : cursus bewust aardrijkskunde onderwijzen Evaluatie: Wat wordt er gemeten Hoe ga ik dat meten Met wie wanneer PCK- vakkennis (wat)   Entreetoets Mens & Wereld Alle 1ste studenten van de pilotscholen T1 PCK- Wat/hoe (begrip van het concept goede AK les) Toets Beoordelen lesontwerpen Alle pilotstudenten T1 en T2 PCK- Wat/ hoe en waarom ( concept goede AK les bewust gebruiken) Eigen les ontwerpen ahv. een van te voren opgesteld format T2 en T3 Leereffecten van de cursus BAO Learner report (alle) pilotstudenten T2 Motivatie voor aardrijkskunde Vak belevingstest Alle eerstejaars studenten van de pilotscholen. Invloed van vooropleiding en leeftijd, sexe etc. Vragenlijst persoonlijke kenmerken KNAG Onderwijsdag 2010

Discussie De aanpak kan pas succesvol zijn als: er ook aandacht besteed wordt aan de kennisbasis van de studenten; de praktijk van het basisonderwijs de noodzaak er van inziet. Discussievraag: KNAG Onderwijsdag 2010