Bijeenkomst Pabo directeuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Werkveldconferentie maart 2006
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
Integreren van onderzoek in onderwijs
bekwaamheid op HO-niveau
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Docentontwerpteams en self-efficacy
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Opleiden in school 22 juni 2004
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het opleidingsprofiel:
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
De lerarenopleider gepositioneerd
Workshop Reflecteren.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Professional Development Schools - Rijnmond
Meer innovatieve professionals
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
De driehoeksverhouding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst Pabo directeuren Educatief Oostelijk Samenwerkingsverband Arnhem, 2 november 2006

Over onderzoek op de pabo 1. Waarom onderzoek op de pabo (in het hbo)? 2. Het soort onderzoek 3. Leren onderzoeken; de opbouw in het curriculum

1. Waarom onderzoek op de pabo (in het hbo)? Landelijk beleid (NVAO – WHOO) HAN kwaliteitskader Omdat middels onderzoek bewezen is dat het goed is voor professionals (literatuur)

Waarom onderzoek op de pabo? (vanuit de literatuur) Twee grote doelen: 1. Bijdrage aan de professionalisering van de student > Kennisontwikkeling 2. Bijdragen aan de professionalisering van het beroep

Hun hebben een taalachterstand. Kinderen moeten op school worden opgevoed omdat ouders werken. Mijn broertje heeft ook ADHD en vooral voor het eten (pillen uitgewerkt).

Waarom onderzoek op de pabo? (vanuit de literatuur) Twee grote doelen: 1. Bijdrage aan de professionalisering van de student > Kennisontwikkeling > Professioneel kunnen uitvoeren van de beroepstaken > Verhoging zelfsturend vermogen 2. Bijdragen aan de professionalisering van het beroep

Waarom met onderzoek? sterkere integratie tussen theorie en praktijk motiveert om nog meer uit te zoeken aanleren belangrijke vaardigheden stimuleren onderzoeksmatige aanpak nieuwsgierig naar ander onderzoek leerweg ontwikkelt zich door persoonlijk optreden

Lewin; Kolb; Korthagen 1 Ervaren 1a. Doelstelling 2 Verhelderen 2a. probleemstelling 3 Conceptualiseren 3a. Onderzoeksopzet en handelingsproject 4 Toepassen 4a. Uitvoering handelingsproject 5a. Evaluatie

2. Het soort onderzoek Types van onderzoek Praktijkgericht onderzoek Fundamenteel onderzoek Praktijkgericht onderzoek Toegepast wetenschappelijk onderzoek Actieonderzoek

Hbo – praktijk onderzoek Wo-onderzoek Beroepscontext-gebonden; vragen/ hypotheses vanuit de praktijk Vragen komen vanuit de wetenschap Weten hoe het zit: vanuit een verbeteringsperspectief ontwikkelingsgericht Weten wat het is: bijdragen aan de wetenschap; vragen beantwoorden Oplossingsgericht/uitvindingsgericht Vaak discipline overstijgend Vaak discipinair Minder strenge eisen aan betrouwbaarheid en validiteit Strenge eisen aan betrouwbaarheid en validiteit Betrokkenheid tussen onderzoeker en uitvoerder Onderzoeker is doorgaans niet de uitvoerder Kennis meer als vermogen Kennis als product

Uitgangspunten bij leerlijn onderzoek in het curriculum Koppelen aan andere vaardigheden en inhouden. Opbouwen van kennis en vaardigheden. Docenten moeten studenten kunnen begeleiden

Onderzoekscompetentie Een probleemstelling uit de beroepspraktijk kunnen uitwerken, relevante literatuur kunnen zoeken en bestuderen, op basis daarvan een onderzoek kunnen opzetten en verantwoorden, en de resultaten van dit onderzoek kunnen analyseren en presenteren

Opbouw in omvang en soort 1:voorwaardenscheppend Vb: Een vraag vanuit de praktijk beantwoorden middels een vergelijkende literatuurstudie 2: funderend Vb: een praktijk relevant probleem onderzoeken; inventariserend en beschrijvend onderzoek 3: verdiepend Vb: In de lange LIO stage een actieonderzoek uit te voeren

Niveaus (uit de literatuur) Leren over, van en in de praktijk (Fransen) Single loop Double loop Triple loop (Argerys & Schön) Verrichten Inrichten Richten (INK) Knows -Knows how -Shows how - Does (Miller, 1990)

Opbouw in aanleren vaardigheden Niveau 1: operationele vragen bedenken reflectief en onderzoeksmatig leren kijken Niveau 2 onderzoeksmethoden kennen kunnen rapporteren Niveau 3 onderzoek opzetten en uitvoeren innoveren

Opbouw in inhoud Niveau 1: Wil en kan ik dit? Niveau 2: Ben ik pedagogisch en didactisch goed bezig? Niveau 3: Hoe en waar wil ik werken?

Referenties Goegebeur, W. & Van Looy, L. (2004). De LIO en de leraar als onderzoeker: de utopie voorbij? In Velon Tijdschrift voor lerarenopleiders jrg. 25 (3). P. 45 - 54 Kolb, D. A. (1984). Experimental Learning. Experience as a Source of Learning and Development. Englewood Cliffs. New Jersey Fransen, J. (in voorbereiding). Je groeit in het (competentiegericht) onderwijs. Pleidooi voor een gefaseerde leerroute naar volwaardige competenties. Lewin, K. (1951). Field Theory in Social Science, ed. D. Cartwright. New York, Harper & Row. Miller, G. (1990). The assessment of Clinical Skills. Academic Magazine 65 (9). 63 – 67. Smith, M. K. (2001) 'Chris Argyris: theories of action, double-loop learning and organizational learning', the encyclopedia of informal education, www.infed.org/thinkers/argyris.htm. Geraadpleegd 1-11-2006 Teunissen, O. M. (2006). Kennis als vermogen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen: naar een kennisinstelling met onderzoekscompetenties. Interne publicatie van de HAN.

Met dank voor de aandacht Gerda Geerdink Pabo Arnhem Email: gerda.geerdink@han.nl http://home.tiscali.nl/gerdageerdink/index.php

Discussiestellingen Die onderzoekscompetentie is niet nodig voor een goede leerkracht basisonderwijs Niet alle leerkrachten hoeven onderzoekscompetent te zijn Dat krijgen we nooit voor elkaar in Oost Nederland