26-04-2012 Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Ziggo Challenge 2 Ziggo en de Open Samenleving De Nederlandse samenleving is een van de meest open samenlevingen ter wereld. Ziggo gelooft dat de kwaliteit,
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Flow als sturingsprincipe
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Onderzoek en CBS-data Symposium: Bouwen op het CBS 27 oktober 2011
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
ICT in een dynamische context
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Naam van de presentatie Onderzoeksinstituut OTB 29 januari Achter de voordeur meer mans? De (on)mogelijkheden van herhuisvesting om sociale problemen.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Participatie en een Klantenraad
Implementatie strategieën
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Deel anders, mijn organisatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Beleidsinformatie Jeugd
Project Proceshuis Road show
Kenmerk:18 juni 2015 ONDERZOEKSDATA ONDERZOCHT Datamanagement bij Avans Hogeschool Marjon Warmerdam Marijke Rinkel.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
2 juni 2012 Kennismaking met de organisatie Met elkaar. Voor elkaar. Welkom.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Aan de slag met loondispensatie De praktijk in beeld.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Duurzaamheid in Gennep
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
The psychotherapy single case database
Succesvol implementeren in de zorg
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’ Dr. Reinout Kleinhans, Onderzoeksinstituut OTB

2 Inleiding Uitgangspunten monitoringsinitiatief, betrokkenheid VSS Doe mee!! (O ja, waarom dan?) Koppeling met databank “Wat werkt in de wijk” Hoe gaan we te werk?

3 Uitgangspunten Initiatief sluit aan bij wens VSS / Platform Corpovenista Werkzame mechanismen in kaart brengen Grootschaligheid niet nodig, kleinschalig panelstudies Aanhaken bij lokale initiatieven en trajecten Kwalitatieve aanpak; corporatiemedewerkers zelf aan de slag Voorstel voor ondersteuning en begeleiding ontwikkeld met kerngroep VSS (inbouw tussentijdse go/no-go momenten)

4 “Waarom zou ik meedoen” Van ‘zuiver’ wetenschappelijk naar praktijkgericht onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde manier Overzichtelijke aanpak, medewerkers volgen zelf (eigenaarschap) Niet het wiel zelf opnieuw moeten uitvinden -> professionalisering Betere internalisering kennis in de organisatie zelf ‘t Is crisis……. Forse besparing t.a.v. uitbesteding Kies je eigen project voor monitoring Uitwerking basismethodiek (geen beton) en intensieve uitwisseling

5 Koppeling met WWidW databank Gekozen trajecten worden ontleed met het format van WWidW: Scherpe analyse alle facetten van het gekozen traject Correctie gebrekkigheden in bestaande projectomschrijvingen Uitwerking open vragen in monitoringsmethodiek t.a.v. de specifieke kenmerken van het gekozen traject (output) Veranderingstheorie!! Schrappen van vragen en indicatoren uit basisversie monitoring Vanwege irrelevantie gezien de doelgroep, veranderingstheorie, etc. Omschrijving van verwacht effecten (aard, richting, ontvanger, VT) scherpt toetsing aan, maar ook weer terugkoppeling naar WWidW

6 Hoe gaan we te werk? Eerste trap Wie doen er mee? Lift-off!! Goed werkend procesdesign en afspraken Tweede trap Verdere ontwikkeling basisversie methodiek Selectie lokale case studies Invoer selectie in database WWidW (check VT) Inbedding in organisatie en ondersteuning Derde trap Feitelijke volgen van een panel Periodieke uitwisseling ervaringen en resultaten Korte rapportages, terugkoppeling naar WWidW

7 Angels en voetklemmen Literatuur: meer aandacht voor wegnemen barrières of faciliteren van initiatieven dan voor werkzame mechanismen zelf Onderwijs, scholing en taalbeheersing werken wél Scherp krijgen van de onderliggende veranderingstheorie Wiens verantwoordelijkheid? Individueel en operational excellence versus bemoeizorg (ADV) Sociale stijging is géén lineair proces: Kleine stapjes, terugval mogelijk, tijdrovend proces Lang niet iedereen wil vooruitkomen in het leven Stijging vaak een brug te ver; stabilisatie soms het maximaal haalbare