Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’ Dr. Reinout Kleinhans, Onderzoeksinstituut OTB
2 Inleiding Uitgangspunten monitoringsinitiatief, betrokkenheid VSS Doe mee!! (O ja, waarom dan?) Koppeling met databank “Wat werkt in de wijk” Hoe gaan we te werk?
3 Uitgangspunten Initiatief sluit aan bij wens VSS / Platform Corpovenista Werkzame mechanismen in kaart brengen Grootschaligheid niet nodig, kleinschalig panelstudies Aanhaken bij lokale initiatieven en trajecten Kwalitatieve aanpak; corporatiemedewerkers zelf aan de slag Voorstel voor ondersteuning en begeleiding ontwikkeld met kerngroep VSS (inbouw tussentijdse go/no-go momenten)
4 “Waarom zou ik meedoen” Van ‘zuiver’ wetenschappelijk naar praktijkgericht onderzoek op een wetenschappelijk verantwoorde manier Overzichtelijke aanpak, medewerkers volgen zelf (eigenaarschap) Niet het wiel zelf opnieuw moeten uitvinden -> professionalisering Betere internalisering kennis in de organisatie zelf ‘t Is crisis……. Forse besparing t.a.v. uitbesteding Kies je eigen project voor monitoring Uitwerking basismethodiek (geen beton) en intensieve uitwisseling
5 Koppeling met WWidW databank Gekozen trajecten worden ontleed met het format van WWidW: Scherpe analyse alle facetten van het gekozen traject Correctie gebrekkigheden in bestaande projectomschrijvingen Uitwerking open vragen in monitoringsmethodiek t.a.v. de specifieke kenmerken van het gekozen traject (output) Veranderingstheorie!! Schrappen van vragen en indicatoren uit basisversie monitoring Vanwege irrelevantie gezien de doelgroep, veranderingstheorie, etc. Omschrijving van verwacht effecten (aard, richting, ontvanger, VT) scherpt toetsing aan, maar ook weer terugkoppeling naar WWidW
6 Hoe gaan we te werk? Eerste trap Wie doen er mee? Lift-off!! Goed werkend procesdesign en afspraken Tweede trap Verdere ontwikkeling basisversie methodiek Selectie lokale case studies Invoer selectie in database WWidW (check VT) Inbedding in organisatie en ondersteuning Derde trap Feitelijke volgen van een panel Periodieke uitwisseling ervaringen en resultaten Korte rapportages, terugkoppeling naar WWidW
7 Angels en voetklemmen Literatuur: meer aandacht voor wegnemen barrières of faciliteren van initiatieven dan voor werkzame mechanismen zelf Onderwijs, scholing en taalbeheersing werken wél Scherp krijgen van de onderliggende veranderingstheorie Wiens verantwoordelijkheid? Individueel en operational excellence versus bemoeizorg (ADV) Sociale stijging is géén lineair proces: Kleine stapjes, terugval mogelijk, tijdrovend proces Lang niet iedereen wil vooruitkomen in het leven Stijging vaak een brug te ver; stabilisatie soms het maximaal haalbare