Arteveldehogeschool - Geert Kraeye1 ICT integratie in het onderwijs Interactieve edusoft met PowerPoint Lesgever: Geert Kraeye
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye2 Doelgroep en uitgangspunten Geschikt voor … –Kleuteronderwijs –Lager onderwijs –Secundair onderwijs –Bijzonder onderwijs –Basiseducatie Indien het inhoudelijk wordt aangepast.
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye3 Doelgroep en uitgangspunten Klemtoon ligt op … –Visueel attractief –Visueel attractief beeldmateriaal: prenten, foto’s, animaties,… –Auditieve mogelijkheden –Auditieve mogelijkheden geluidsmateriaal: stem, muziek, geluiden,… –Animaties en beweging –Animaties en beweging aandachttrekkers –‘klikken’ met de muis –‘klikken’ met de muis kinderen moeten enkel muisvaardig zijn geen bediening van het toetsenbord
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye4 Wat heb ik nodig ? Als leerkracht … –Een PC –Software ‘PowerPoint’ –Een microfoontje –Een microfoontje om eigen stem op te nemen –Eventueel een scanner –Eventueel een scanner inscannen van beeldmateriaal –Eventueelinternetverbinding –Eventueel internetverbinding zoeken naar beeld- en geluidsmateriaal –Eventueel een CD-schrijver –Eventueel een CD-schrijver opslaan van grote bestanden
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye5 Wat heb ik nodig ? Voor de leerling, het kind … –Een PC met muis –Software ‘PowerPoint’ –Een hoofdtelefoon –Een hoofdtelefoon om het storen van anderen te vermijden –Eventueel een CD-romstation –Eventueel een CD-romstation indien de bestanden niet meer via diskette over te zetten zijn wegens de grootte
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye6 Wat moet men kunnen ? Als leerkracht … –Basisvaardigheden –Basisvaardigheden met de PC ‘PowerPoint’ –Basiskennis ‘PowerPoint’ –Beeldmateriaal –Beeldmateriaal beschikbaar maken –Geluidsmateriaal –Geluidsmateriaal beschikbaar maken –Planmatig –Planmatig werken –Creatief –Creatief denken –Tijdplezier –Tijd vrijmaken en er plezier aan beleven
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye7 Wat moet men kunnen ? Als leerling … –‘klikken’ muis –‘klikken’ met de muis lezen –Eventueel lezen luisteren –Eventueel luisteren observeren –Vooral aandachtig observeren (kijken)
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye8 Wat gaan we doen ? Enkele voorbeelden bekijken vertelboek –Interactief vertelboek puzzel –Interactieve puzzel rekenoefeningen –Interactieve rekenoefeningen ontdekkingstocht –Interactieve ontdekkingstocht De handleiding even doorlopen naslagwerk –Vooral als naslagwerk Zelf aan de slag –Stapstap –Stap voor stap begeleiding –Onder begeleiding –Haalbaarheid –Haalbaarheid ervaren
Arteveldehogeschool - Geert Kraeye9