Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Greet Langie greet.langie@denayer.wenk.be
in de Industriële Wetenschappen situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Situering (algemeen) labo fysica in de Industriële Wetenschappen Academische bachelor opleiding tot industrieel ingenieur Master
Situering (specifiek) doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Situering (specifiek) Labo fysica 4 zittingen van 3u 20-tal studenten 8 verschillende opstellingen 2 begeleidende docenten
voldoende objectieve evaluatie? situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Doelstellingen voldoende objectieve evaluatie? voldoende feedback? voldoende spreiding in de punten? aandacht voor ‘denken en redeneren’ gemiddelde = 12,9 spreiding = 1,6
Aanpak (voorbereiding) situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Aanpak (voorbereiding) 2 competenties: - praktische vaardigheden - denk- en redeneervaardigheid 3 gedragsindicatoren (analyseren, problemen oplossen, synthetiseren) handleiding voor de student
praktische vaardigheden situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Aanpak (evaluatie) praktische vaardigheden - lijst - summatief groepscijfer na elk labo denk- en redeneervaardigheid - groeiproces - nulmeting - via observatie: individueel formatief cijfer - via interview: individueel summatief cijfer
Aanpak (scenario’s) nul-meting scenario 1 scenario 2 student docent situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Aanpak (scenario’s) nul-meting scenario 1 “interview, mondelinge presentatie” scenario 2 “peer evaluation, schriftelijk verslag” student docent scenario 3 “bespreking, mondelinge presentatie” scenario 4 mede-student “interview” 180° feedback
** meer spreiding ** positief veel ruimte voor feedback studenten zijn veel beter voorbereid labo’s beter opgeruimd scenario’s: afwisseling en veel interactie negatief scenario’s: meer alertheid arbeidsintensiever gemiddelde = 14,7 ± 1,8 situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen ** meer spreiding **
** objectieve evaluatie ** positief veel variatie aandacht voor ‘andere dingen’ directe feedback negatief nulmeting beter ook laten uitvoeren door vrienden peer evaluatie is moeilijk meer voorbereidingsdruk beoordeling docentafhankelijk situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen ** competenties ** ** meer feedback ** ** objectieve evaluatie **
content laten vallen ten voordele van vaardigheden situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen communicatie content laten vallen ten voordele van vaardigheden begin en pas aan (kritiek aanvaarden) bevraag studenten