Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Eindwerk zesde jaar.
Formatief - summatief evalueren
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Projectonderwijs in het HBO
Operatie geslaagd Dimitri Hanssens
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Werkcollege Elektrotechniek
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
Ingenieursvaardigheden
Toelichting examenreglement academiejaar
Meten en experimenteren
Meten en Experimenteren omkadering
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Portfolio Faculteit der Letteren
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Project Fermentatie: studenten doen onderzoek in een imaginair bedrijf
Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Gebruik van video in de stagebeoordeling
Evaluatie Leerlijnen.
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Workshop evalueren Dcp
Bachelor Medische Hulpverlening
Startcollege B2 Psychologie
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Toelichting Masterproef
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Greet Langie greet.langie@denayer.wenk.be

in de Industriële Wetenschappen situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Situering (algemeen) labo fysica in de Industriële Wetenschappen Academische bachelor opleiding tot industrieel ingenieur Master

Situering (specifiek) doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Situering (specifiek) Labo fysica 4 zittingen van 3u 20-tal studenten 8 verschillende opstellingen 2 begeleidende docenten

voldoende objectieve evaluatie? situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Doelstellingen voldoende objectieve evaluatie? voldoende feedback? voldoende spreiding in de punten? aandacht voor ‘denken en redeneren’ gemiddelde = 12,9 spreiding = 1,6

Aanpak (voorbereiding) situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Aanpak (voorbereiding) 2 competenties: - praktische vaardigheden - denk- en redeneervaardigheid 3 gedragsindicatoren (analyseren, problemen oplossen, synthetiseren) handleiding voor de student

praktische vaardigheden situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Aanpak (evaluatie) praktische vaardigheden - lijst - summatief groepscijfer na elk labo denk- en redeneervaardigheid - groeiproces - nulmeting - via observatie: individueel formatief cijfer - via interview: individueel summatief cijfer

Aanpak (scenario’s) nul-meting scenario 1 scenario 2 student docent situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen Aanpak (scenario’s) nul-meting scenario 1 “interview, mondelinge presentatie” scenario 2 “peer evaluation, schriftelijk verslag” student docent scenario 3 “bespreking, mondelinge presentatie” scenario 4 mede-student “interview” 180° feedback

** meer spreiding ** positief veel ruimte voor feedback studenten zijn veel beter voorbereid labo’s beter opgeruimd scenario’s: afwisseling en veel interactie negatief scenario’s: meer alertheid arbeidsintensiever gemiddelde = 14,7 ± 1,8 situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen ** meer spreiding **

** objectieve evaluatie ** positief veel variatie aandacht voor ‘andere dingen’ directe feedback negatief nulmeting beter ook laten uitvoeren door vrienden peer evaluatie is moeilijk meer voorbereidingsdruk beoordeling docentafhankelijk situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen ** competenties ** ** meer feedback ** ** objectieve evaluatie **

content laten vallen ten voordele van vaardigheden situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten studenten tips/valkuilen communicatie content laten vallen ten voordele van vaardigheden begin en pas aan (kritiek aanvaarden) bevraag studenten