Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Action Design Principles , Hilversum, Th!nk Games, 28 Februari 2013
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Presentation Of Learning
User Centred Development
Marketing Werkgroep 6.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Deltion College Engels A2 schrijven [Edu/001]
‘Geef uw team vleugels’
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Visie & Strategie.
English and IPC How to teach content through English.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Volksuniversiteit Zwolle
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Presenteren en communiceren
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Mondzorg - persoonsgericht
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
De taaltaak
Thema 4: Zo bereik je meer
Much / many / a lot of (a) few / (a) little
Gedragsproblemen en stoornissen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Testphases still relevant?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Introductie: Gerard Mulder Spelontwerper, Wiskundig bioloog Mede-eigenaar Mindgame. -Specialiteit: Vertalen van lastig verhaal naar spel. (Wiskundige) principes achter spelmechanismen. Sociale interactie binnen en rondom spelen. Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Voor wie maakt Mindgame spellen? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 20 Februari 2012, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Mindgame maakt spellen voor het verbeteren van communicatie door interactie. Door de afzender wordt ook ontvangen. Door de ontvanger ook gezonden. Spellen voegen een interactieve dimensie toe aan traditionele print en audiovisuele media. Mindgames brengen mensen in beweging, meningen zeggen weinig, gedrag veel meer. Action Design principles, Hilversum, 20 Februari 2012, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 20 Februari 2012, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Action Design principles, Hilversum, 20 Februari 2012, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 20 Februari 2012, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Action Design principles, Hilversum, 20 Februari 2012, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Wat maakt Mindgame voor spellen? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Doel van deze workshop: Leerdoel: “Een solide design aanpak voor een Serious Game”. Werkvorm: Groepen, zelfde als project, mbv canvas model. Manier van toetsen: Groepsrapport over research aanpak. Programma: Sessie1: Het verhaal achter het spel (21 feb) Sessie 2: De sociale context van het spel (28 feb) Sessie 3: De mechanismen die het spel laten draaien (7 maart) Sessie 4: Game balance, killing your darlings (14 maart) Sessie 5: De wetten van Kans en Aantallen (21 Maart) Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Opdracht en cijfer voor deze workshop: Manier van toetsen: Groepsrapport over research aanpak. Wat is het leerdoel, welk verhaal wil je vertellen? Wie is je doelgroep, voor wie is het verhaal bestemd? Wie is de zender, wie heeft er belang bij het verhaal? Verantwoordt je Designkeuzes. Waarom bereikt wat jouw game doet het best het beoogde doel? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Mini enquête gaming Wie Speelt graag spellen? Wie speelt regelmatig? Wat voor spellen? Wie speelt geen spellen? En loterijen? En sporten? Persoonlijke records? Casual games? Sudoku,Woord Puzzles? Sociale `spelletjes`? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. “Serious Games”, wat zijn dat? Spellen waar je iets van leert dat je buiten de context van het spel een beoogd effect heeft. H.G. Wells (Little Wars, 1913) “How much better is this amiable miniature then the real thing? Here is the premeditation the thrill the strain of accumulating victory or disaster -and no smashed bodies, no petty cruelties, none of that awful universal boredom and embitterment, the tiresome delay, the embarrassment of every gracious and charming thing that we know to be the reality of belligerence.” http://www2.hn.psu.edu/faculty/jmanis/hgwells/Little-Wars.pdf Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

5. Mechanismen van het Spel Een Serious game… 3. Kans 3. Strijd 3. Puzzelen 5. Mechanismen van het Spel 2. Sociale Setting 1. Uitdaging 2. Sociale Context Klasgenoten Vrienden Familie Peers Groep Solo Teams 1. Kennis/Verhaal Setjes Ketens Webben Keuze Leren Action Design principles, Hilversum, 201Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Serious games: Wat voor leerervaringen kennen we? Gevolg van leren: Awareness Attitude/Mening Kennis/Inzicht Gedrag/Actie Manieren om te leren: -Kennisoverdracht -Leren door Imitatie -Leren door meedoen -Leren door Oefening -Innovatie Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Hoe denk je erover? Attitude Kennis Gedrag Nieuwsgierig Informatie - + Onwetend Naïef Voorbereid (Eigen)wijs `When fighting, use the local people as guides to understand terrain and roads. (100 Strategies of war, Asiapac 1993) Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Wat moet je weten? Attitude Kennis Gedrag Wolf Prooi- dieren Kamp- volger Huis- dier Kat Dog Vleeseter Blaffen Hond Voedsel Leef- omgeving Mens Setje Web Keten Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Wat doe je ermee? Kennis Attitude Gedrag Risicovol Beïnvloedbaar - + Stabiel(saai) Experimenteren Meelopen Gangmaken For it is just as difficult and dangerous to try to free a people that wants to remain servile as it is to enslave a people that wants to remain free. Machiavelli Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Voorbeeld “Monopoly” Feiten: Bezit, Huur, Belasting, Onderhoud. Meningen: Rol van verdiensten en mazzel. Gedrag: Samenwerken, Scherpst v.d. Snede spelen. “Monopoly gevoel” De voorloper van Monopoly (“The Land Lords Game”) werd bedacht als serious game met een politieke boodschap. De bedoeling was om mensen iets over de handel in en exploitatie van onroerend goed te leren en met name over de nadelen van concentratie van bezit…. Alle leerervaringen van Monopoly…. Manieren om te leren: -Kennisoverdracht -Leren door Imitatie -Leren door meedoen -Leren door Oefening -Innovatie Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Deathbed regrets Happy Aging: Groepswerk: Mind Map (20 minuten) Happy Aging: Alles wat jullie er nu over weten. Luister vooral niet naar de anderen, ga uit van je eigen kennis en ervaring. Opsplitsen, (10 minuten) 5 minuten “spioneren” feedback geven op mindmaps. 5 minuten aanpassen eigen mindmap. Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Serious games vs andere manieren van leren: Groepswerk: Placemat. Praktijk oefening (Rijles) Theoretische opgave (Som) Lezen van een tekst (Leerboek) Hoorcollege (Les ) Debat (Discussie) Film kijken (Instructiefilmpje) Vragen stellen (Interview) Voordoen (Instructie) Overhoren (Toets) Navertellen (Mondeling) Copieren (Nadoen) Demonstreren (Voordoen) Trial en error (Uitproberen) Enquete (Peiling) Dialoog (Gesprek) Evalueren (Bespreken/Overdenken) Cursus Workshop E-learning Opleiding 10 minuten groepswerk, waarin iedere groep een formele manier van leren kiest en in gaat op wat een game daaraan kan toevoegen. Presentatie: 2 minuten per groep. Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Serious games, wat zijn dat? Eerst het verhaal, dan de game (En daarna andersom!). de Boodschap. “Then, a miracle occurs” de Speelervaring. Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. De Boodschap (leerdoelen): Welk verhaal willen jullie vertellen? Wie heeft er belang bij dat jullie verhaal verteld wordt? Aan wie wordt het verhaal verteld? Wat moet je nog weten om dit verhaal te vertellen? Hoe kom je aan die informatie? Wat is je anker voor informatievoorziening? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. De speelervaring. “Niet in ieder verhaal zit een fijne game. Niet iedere geslaagde game ervaring vertelt een goed verhaal.” Wie speelt? Waar wordt gespeeld? Wanneer wordt gespeeld? Hoe lang duurt een spel? Waardoor begin je te spelen? Waardoor blijf je spelen? Wat vertel je erover aan anderen? Wie heeft er belang bij dat het spel gespeeld wordt? Wat is de leerstijl die je in het spel benadrukt? http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/conkers.html Leerstijlen: Kennis verwerven Leren door imitatie Leren door meedoen Leren door oefening Leren door ontdekken Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Hoe meet je je doelstelling? “Kijken in het hoofd van je spelers…” -Zichtbaar maken resultaten. -Contact met de spelers. Meten Awareness: Voor/na, Aantal spelers. Meten Atttitude: Groei, Community. Meten Kennis: Toetsen, Game prestaties. Meten Vaardigheid: Echte Prestaties? Beloning: Hoe belonen? Hoe creëer je ambassadeurs? Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Het plan Groepswerk: Communicatiedoelen. Presentatie: 2 minuten per groep Huiswerk volgende college: Presenteer: -Het hoofd-leerdoel en maximaal 4 ondersteunende doelen. “5 Dingen die iedereen weten moet over…” -De researchdoelen plus acties. -De speelervaring. -De meetmethode van het leereffect. “Er was eens…” “En toen…” “En ze leefden…” Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games

Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games Werkcollege Game Design, Het verhaal. Recap: Is iedereen tevreden over zijn eigen opzet? Iets gemist in de workshop? Wrap-up: Over 2 weken beginnen we met terugpresenteren van wat er gerealiseerd is van de plannen van vandaag. Leestips: Liefde voor leren (Ruijters, Kluwer,(2006)) Why do Games work? (de Caluwé, Kluwer (2008)) Instant Creativity (Clegg, Cogan Page (2007)) 100 Strategies of war (Wang, Asiapac (1993)) The Discourses (Machiavelli , Penguin classics (1970)) http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_the_game_that_can_give_you_10_extra_years_of_life.html `I hate books for they only teach people to talk about what they do not understand’ -Jean Jaques Rousseau Action Design principles, Hilversum, 21 Februari 2013, Th!nk Games