UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
OVERZICHT Waarom een visiedag? Premissen Doelstelling van een toekomstig SO Wat is de finaliteit van SO? Getrapte studiekeuze Continuüm Plaats van Leren en werken Methodiek Ter afronding
VISIEDAG Resultaat van een 2-jarig traject Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … Draagvlak: geen 100 % consensus Bescheidenheid –Principes versus concrete invulling –Nieuwe structuren kunnen faciliteren –Nood aan mentaliteitswijziging –Scoop beperkt tot de structuur Katholiek onderwijs als een constructieve partner
PREMISSEN SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig
PREMISSEN LLn zijn niet gelijk –Gelijke behandeling is het doel –Oog voor het ontwikkelingsperspectief
PREMISSEN SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig LLn zijn niet gelijk –Gelijke behandeling is het doel –Oog voor het ontwikkelingsperspectief Katholiek onderwijs vraagt de nodige ruimte –Inhoud –Methode –Schoolstructuur/klassamenstelling Loskomen van de kwalificatiestructuur Bevestiging van de rol van de SG Implementatietraject
DOELSTELLING VAN EEN TOEKOMSTIG SO Transparant continuüm van studierichtingen Maximaal inspelen op talenten van leerlingen –Gedifferentieerde Algemene Vorming –Types van studierichtingen
Hiërarchische perceptie wegwerken
DOELSTELLING VAN EEN TOEKOMSTIG SO Transparant continuüm van studierichtingen Maximaal inspelen op talenten van leerlingen –Gedifferentieerde Algemene Vorming –Types van studierichtingen Hiërarchische perceptie wegwerken –Brede eerste graad –Continuüm –Diploma na 6 jaar SO Studieaanbod –Rationeel –Complementair –Gedifferentieerd
FINALITEIT VAN SO Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming Drie aspecten Sociaal kapitaal Cultureel kapitaal Economisch kapitaal
FINALITEIT VAN SO Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming Drie aspecten –Sociaal kapitaal –Cultureel kapitaal –Economisch kapitaal Katholiek onderwijs voegt aspect toe –Levensbeschouwelijke en zingevende
GETRAPTE STUDIEKEUZE Behoud van de gradenstructuur Keuze wordt steeds fijnmaziger
3de graad –Sterk geprofileerde studierichtingen 1ste graad –Zonder basisopties met klemtoon op algemene vorming –Einde 1ste graad: keuze voor studiedomein zonder voorafname situering op het continuüm 2de graad –Brede studierichtingen met overgangsmogelijkheden tijdens en na de 2de graad
Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur Welzijn en maatschappij Wetenschappen en techniek transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek PRINCIPES
Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling CONTINUÜM: PRINCIPES
Maximale transparantie
Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling –Maximale transparantie Studiekeuze-instrument –Focus op alle talenten van alle jongeren Positionering van studierichtingen CONTINUÜM: PRINCIPES
Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren Dimensie 2 –Inhoud: cfr. 5 studiedomeinen CONTINUÜM: DIMENSIES
Finaliteit op basis van de uitstroom 4 types van studierichtingen gelinkt aan leerlingenprofielen Einde van de derde graad voorbereiding op: –brede academische doorstroming –gerichte doorstroming (in hoofdzaak professionele bachelor) –arbeidsmarkt (= 1 of meer beroepskwalificaties) en/of beperkte professionele bachelor/HBO 5 en Se-n-Se. –arbeidsmarkt (1 of meer beroepskwalificaties) Diploma na 6 jaar Secundair Bijkomende beroepskwalificatie: certificaat via Se-n-Se CONTINUÜM: DIMENSIES
Binnen elk studiedomein –Invulling in de volle breedte: 4 types zijn aanwezig Sommige lln maken definitieve keuze na SO Toetsing huidig studieaanbod –Overlap –Lacunes CONTINUÜM: PRINCIPES
POSITIONERING VAN LEREN EN WERKEN Leerlingenprofiel –Jongeren die gebaat zijn met een individueel traject waarbij opleiding en vorming hand in hand gaan met een praktijkopleiding op de werkvloer –Jongeren in multiproblematische situaties Plaats op het continuüm: –Rechts i.f.v. het behalen van een beroepskwalificatie –Geen opname in studiedomeinen Trajecten –Individueel met begeleidingstraject –Looptijd is afhankelijk van de vordering van de jongere –Geen gradenstructuur
TER AFRONDING Signaal vanuit het katholiek onderwijs Stranden … of landen? Mogelijkheden binnen de huidige structuur