UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Dienst Time Out Projecten
Het secundair onderwijs
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Leer- en ErvaringsbewijzenDatabank (LED)
Samen grenzen verleggen voor elk talent
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Onderwijs op maat.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
De Modernisering van het secundair onderwijs
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
LOB 3 HAVO Schooljaar
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Toelichting biologie in GWW
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Welkom! structuur van onze school
Modernisering SO 30 mei 2018.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Onze regio, onze toekomst!
Infosessie Modernisering SO
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
Flexibele leertrajecten
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS

OVERZICHT Waarom een visiedag? Premissen Doelstelling van een toekomstig SO Wat is de finaliteit van SO? Getrapte studiekeuze Continuüm Plaats van Leren en werken Methodiek Ter afronding

VISIEDAG Resultaat van een 2-jarig traject Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … Draagvlak: geen 100 % consensus Bescheidenheid –Principes versus concrete invulling –Nieuwe structuren kunnen faciliteren –Nood aan mentaliteitswijziging –Scoop beperkt tot de structuur Katholiek onderwijs als een constructieve partner

PREMISSEN SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig

PREMISSEN LLn zijn niet gelijk –Gelijke behandeling is het doel –Oog voor het ontwikkelingsperspectief

PREMISSEN SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig LLn zijn niet gelijk –Gelijke behandeling is het doel –Oog voor het ontwikkelingsperspectief Katholiek onderwijs vraagt de nodige ruimte –Inhoud –Methode –Schoolstructuur/klassamenstelling Loskomen van de kwalificatiestructuur Bevestiging van de rol van de SG Implementatietraject

DOELSTELLING VAN EEN TOEKOMSTIG SO Transparant continuüm van studierichtingen Maximaal inspelen op talenten van leerlingen –Gedifferentieerde Algemene Vorming –Types van studierichtingen

Hiërarchische perceptie wegwerken

DOELSTELLING VAN EEN TOEKOMSTIG SO Transparant continuüm van studierichtingen Maximaal inspelen op talenten van leerlingen –Gedifferentieerde Algemene Vorming –Types van studierichtingen Hiërarchische perceptie wegwerken –Brede eerste graad –Continuüm –Diploma na 6 jaar SO Studieaanbod –Rationeel –Complementair –Gedifferentieerd

FINALITEIT VAN SO Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming Drie aspecten Sociaal kapitaal Cultureel kapitaal Economisch kapitaal

FINALITEIT VAN SO Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming Drie aspecten –Sociaal kapitaal –Cultureel kapitaal –Economisch kapitaal Katholiek onderwijs voegt aspect toe –Levensbeschouwelijke en zingevende

GETRAPTE STUDIEKEUZE Behoud van de gradenstructuur Keuze wordt steeds fijnmaziger

3de graad –Sterk geprofileerde studierichtingen 1ste graad –Zonder basisopties met klemtoon op algemene vorming –Einde 1ste graad: keuze voor studiedomein zonder voorafname situering op het continuüm 2de graad –Brede studierichtingen met overgangsmogelijkheden tijdens en na de 2de graad

Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur Welzijn en maatschappij Wetenschappen en techniek transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek PRINCIPES

Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling CONTINUÜM: PRINCIPES

Maximale transparantie

Alternatief voor de onderwijsvormen Doelstelling –Maximale transparantie Studiekeuze-instrument –Focus op alle talenten van alle jongeren Positionering van studierichtingen CONTINUÜM: PRINCIPES

Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren Dimensie 2 –Inhoud: cfr. 5 studiedomeinen CONTINUÜM: DIMENSIES

Finaliteit op basis van de uitstroom 4 types van studierichtingen gelinkt aan leerlingenprofielen Einde van de derde graad voorbereiding op: –brede academische doorstroming –gerichte doorstroming (in hoofdzaak professionele bachelor) –arbeidsmarkt (= 1 of meer beroepskwalificaties) en/of beperkte professionele bachelor/HBO 5 en Se-n-Se. –arbeidsmarkt (1 of meer beroepskwalificaties) Diploma na 6 jaar Secundair Bijkomende beroepskwalificatie: certificaat via Se-n-Se CONTINUÜM: DIMENSIES

Binnen elk studiedomein –Invulling in de volle breedte: 4 types zijn aanwezig Sommige lln maken definitieve keuze na SO Toetsing huidig studieaanbod –Overlap –Lacunes CONTINUÜM: PRINCIPES

POSITIONERING VAN LEREN EN WERKEN Leerlingenprofiel –Jongeren die gebaat zijn met een individueel traject waarbij opleiding en vorming hand in hand gaan met een praktijkopleiding op de werkvloer –Jongeren in multiproblematische situaties Plaats op het continuüm: –Rechts i.f.v. het behalen van een beroepskwalificatie –Geen opname in studiedomeinen Trajecten –Individueel met begeleidingstraject –Looptijd is afhankelijk van de vordering van de jongere –Geen gradenstructuur

TER AFRONDING Signaal vanuit het katholiek onderwijs Stranden … of landen? Mogelijkheden binnen de huidige structuur