Mobiliteit duurzaam maken Rudy de Jonge Directeur VBS De Smalle www.desmalle.be
Aarzelende start Eerste Comenius deelname in 2003 Aanvankelijk alleen de directie. Verse zuurstof in mijn eigen carrière: boeiend maar vermoeiend. Eenzaam met je verhaal…
Meer mensen betrekken Met twee weet je meer dan alleen… Nieuwe ideeën kunnen makkelijker worden geïntroduceerd. Internationalisering vormt pioniers die collega’s motiveren.
Comenius Eerste project in 2006 Aanvankelijk weerstand door de thuisblijvers Driejarig project waarin de helft van het team uiteindelijk betrokken was. Betere organisatie Goesting naar meer… Tweede project in 2010
Bredere visie Nieuwe inzichten veranderen de visie van de school grondig. Mensen hoef je nu niet meer te overtuigen… Werken met een wachtlijst… 25 leerkrachten: 20 leerkrachten gingen internationaal.
Effecten Team bewust van de eigen werksituatie op school. ‘Wij hebben het nog zo slecht niet’. Of: dat zouden we nog beter kunnen doen Vriendschappen voor het leven. Een meer doorleefde visie. Van aarzelend naar beslist! (We want more!!!) Ideeën vallen als rijpe appelen uit de boom. Geloven in en ontwikkelen van sterktes bij leerkrachten.
Do’s Leerkrachten motiveren. Probeer zoveel mensen in het project te betrekken. Collega’s helpen elkaar over de brug. Goede organisatie op school. Soms wat extra geld investeren zodat er meer collega’s mee kunnen (hoe meer collega’s je betrekt, hoe beter een idee verankert – vermijden van top-down syndroom) Werken met een vaste kern en met wisselende deelnemers zorgt voor stabiliteit
Don’ts Geen mensen dwingen. Hun tijd komt wel. Leg de lat nooit te hoog en stel af en toe je doelen bij. Het heeft geen zin om mee te stappen in een project waarvan je weet dat het geen enkele leerkracht interesseert.