Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Hoe pak je een ‘tekst’ aan?
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Basisvorming.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Geletterdheid….. Wat is dat?
Secundair onderwijs Studieaanbod.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Taalontwikkeling in mbo
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
1. Levensbeschouwing en communicatie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Clusteroverleg groen ’11
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
CAMBRIDGE ENGELS.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
GROEP 8.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Lezen: doe het goed voor
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Vaco’s
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Krachtige leeromgevingen
Wat is het Europees raamwerk?
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Creatopia| Basisonderwijs
nieuwe leerplannen DKO
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Voorstelling & toelichting nieuwe leerplannen Duits
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge

via je Europees project Hier moet je de link nog leggen met de PP van de quiz als je die wilt doen. Ik heb ook een apart vragenblad en antwoordblad online gezet en ook een vraag-en antwoordblad in één. Volgende dia is niet nodig als je de quiz doet. realiseer je eindtermen moderne vreemde talen

accenten bij de eindtermen MVT operationeel; aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs; minimaal herkenbaar beheersingsniveau; link ERK Waarom spreken we van MVT en niet gewoon Frans? sluiten aan bij de doelstellingen van het MVT-aanbod in het basisonderwijs (talensensibilisering, eindtermen Frans), zoals dit is vastgelegd in het decreet basis-onderwijs van 25 februari 1997, gewijzigd op 7 mei 2004; geven, overeenkomstig de Europese aanbevelingen, iedereen bij het einde van het leerplichtonderwijs - met uitzondering van BSO - de mogelijkheid persoonlijke en professionele contacten te leggen in twee vreemde talen op een minimaal beheersingsniveau; is omwille van de transparantie voor de onderwijsverstrekkers en -gebruikers, voor de basisvorming van alle structuuronderdelen (onderwijsvormen en graden) vastgelegd in operationele ontwikkelingsdoelen/eindtermen, met een herkenbare aanduiding van het gewenste beheersingsniveau, getoetst aan het Europees Referentiekader voor moderne vreemde talen (ERK).

leerlijn basisonderwijs: TS, TI Frans, formeel Frans A-stroom 1ste graad secundair: Engels en Frans verplichte vakken. ET Frans secundair bouwen verder op de ET Frans BaO. B-stroom 1ste graad secundair: ET geherformuleerd als operationele doelstellingen, niveau dat niet hoger ligt dan de eindtermen Frans van het basisonderwijs. taalportfolio: 10-14 jaar Overgang basisonderwijs – secundair onderwijs

Eindtermen Frans operationeel, herkenbaar beheersingsniveau, link naar ERK 5 vaardigheden tekstsoorten, tekstkenmerken strategieën, attitudes

tekstsoorten informatieve; prescriptieve; narratieve; artistiek-literaire.

tekstkenmerken onderwerp taalgebruikssituatie structuur / samenhang / lengte uitspraak, articulatie, intonatie tempo en vlotheid woordenschat en taalvariëteit

strategieën O.a. zich blijven concentreren ondanks het feit dat leerlingen niet alles begrijpen of kunnen uitdrukken; het doel van de interactie bepalen; gebruik maken van ondersteunende lichaamstaal; ondanks moeilijkheden via omschrijvingen de correcte boodschap overbrengen; vragen om langzamer te spreken, iets te herhalen, iets aan te wijzen; iets op een andere wijze zeggen; gedeeltelijk herhalen wat iemand zegt of iets aanwijzen om wederzijds begrip na te gaan. …

attitudes Lln tonen: bereidheid en durf om te luisteren, te lezen, te spreken, gesprekken te voeren en te schrijven in het Frans en in het Engels; bereidheid tot taalverzorging; belangstelling voor de aanwezigheid van moderne vreemde talen in hun leefwereld, ook buiten de school, en voor de socio-culturele wereld van de taalgebruikers;  Lln stellen zich open voor de esthetische component van teksten. …

je eigen context welke kansen biedt het Europees project om leerlingen: te sensibiliseren voor talen; te initiëren in talen; zin te laten krijgen om vreemde talen te leren: luisteren, lezen, mondelinge interactie, spreken, schrijven; de eindtermen te helpen bereiken.

eigen context linken aan realiseren van eindtermen… even oefenen: kies: vaardigheid (luisteren, lezen, mondelinge interactie, spreken, schrijven) binnen je niveau (basis – secundair); ga na aan welke eindtermen je via je project werkt; bespreek kort met andere deelnemers.

Europees taalportfolio mobiliteit voor leraren en leerlingen; taalbeheersingsniveaus van het ERK; vertaling van ERK naar leerlingen: Europese Taalportfolio eenzelfde structuur; 1 versie/doelgroep. Deze dia kan je gebruiken ter vervanging van de quiz. Vrijheid van mobiliteit leidde tot de noodzaak neutrale niveaubepalingen te hebben… Taalbeheersingsniveaus van het ERK zijn dan ook voor alle talen, oorspronkelijk bedoeld om werkgevers te helpen maar… De ondertitel van het ERK wijst erop dat men er ook nut voor het onderwijs in zag; ERK inderdaad veel bruikbare tips voor leren, onderwijzen en beoordelen maar voor de leerlingen zelf te uitgebreid Daarom taalportfolio Voordelen van een Europees taalportfolio (daarna vanuit link met eindtermen en ev. Clef d’or² behoefte aan Vlaamse versie duiden)

Europees Referentie Kader

Stijgende gradatie taalvaardigheid zes taalbeheersingsniveaus A1  A2  B1  B2  C1  C2 Stijgende gradatie taalvaardigheid A1+A2 niveau basis-gebruiker B1+B2 niveau onafhankelijke gebruiker C1+C2 niveau vaardige gebruiker

vijf vaardigheden luisteren lezen mondelinge interactie spreken schrijven

nieuwe eindtermen moderne vreemde talen 19

Een Europees taalportfolio voor Vlaanderen

waarom een Vlaamse versie? overgang BaO – SO vergemakkelijken; het spoort met de eindtermen en dus leerplannen; goedgekeurd door de Raad van Europa. Misschien best het laatste argument weglaten? Het is nl. ook voor Engels bruikbaar. Hier kan je ook aanhalen dat voor de hogere jaren eventueel gewerkt kan worden met bestaande buitenlandse taalportfolio’s als het taalbeheersingsniveau van de lln. Dit toelaat (wat in sterke ASO richtingen zeker het geval is in de derde graad; tot dan en de andere richtingen vinden hun gading in ons taalportfolio)

Kennismaking wat kan je goed? wat doe je graag? Dankzij het taalportfolio is dit de manier waarop je kennis kan maken met je leerlingen. Je merkt onmiddellijk de positieve benadering: leerlingen aansporen nog beter te worden! Maar er schuilen nog veel meer principes achter het werken met een taalportfolio. Principes die in de hedendaagse didactiek hoog aangeschreven staan (en dus ook in eindtermen en leerplannen terug te vinden zijn). Vele gelden niet enkel voor het leren van talen maar voor het leren in het algemeen. wat kan je goed? wat doe je graag? wat wil je nog beter kunnen?

4 delen

UITLEG: WAT IS EEN TAALPASPOORT? UITNEEMBAAR BOEKJE (4 talen): Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

Raad van Europa Wie ben ik? Uitleg Europees Taalportfolio Mijn contacten met talen Taalattesten, wedstrijden en certificaten Mijn taalbeheersingsprofiel Schema voor zelfevaluatie Klassieke talen Wij zijn niet alleen!

4 delen

4 delen

4 delen

… Zelfreflectie Motivatie talentgericht buitenschools leren Differentiatie plurilinguïsme Zelfevaluatie samenwerkend leren Keuze taakgericht/"echt" Zelfsturing en planning van het eigen leerproces … culturele diversiteit

Voordelen van taalportfolio in de klas

CLEF D’OR² Taalportfolio: Talenbeleid(splan); Link ERK, ET, LP, taalportfolio; Werken met een taalportfolio in de klas; De rol van het taalportfolio bij evaluatie. Talenbeleid(splan); Aan de slag met het nieuwe leerplan Frans. (BaO) Het spel als ondersteuning bij het bereiken van de nieuwe leerplandoelen. (SO 1e graad) Luister-, spreek- en gespreksvaardigheid oefenen volgens de nieuwe leerplannen. (SO 1e graad) Differentiëren, niet enkel om te motiveren. (SO) Naar nieuwe vormen van taalevaluatie. (SO) Kies zelf maar deze of volgende dia (of geen van de twee).

Mijn Europees Taalportfolio ... ■ kost € 11,95 (excl. verzendkosten). ■ bestellen kan op www.nascholing.be (> info > DNI > publicaties > Mijn Europees Taalportfolio).

Info Nascholing www.nascholing.be nascholing@vsko.be 02/507 07 80 Annick.keunen@vsko.be 0475/89 26 02 Liesbeth.martens@vsko.be 0487/46 00 24