ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Evaluatie van mentorprojecten
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Marieke Kessels-Habraken –
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Eindwerk zesde jaar.
Onderzoekscompetenties en VOET-en
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Schoolpartnerschappen in Europa
The CAF Procedure voor externe feedback
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Logical Framework Approach
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Het geven van een workshop
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Presentation Of Learning
Bestrijd een vooroordeel
Proces en Product.
Wat is een communicatieplan?
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Portfolio
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
Basis communicatieplan
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Communicatie met ouders
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Inzicht in Leerprocessen
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Workshop evalueren Dcp
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Timemanagement.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Niets is wat het lijkt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Evaluatie Cursus.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Cursus vrijwilligers werven
What is the meaning of? Student centered learning
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Lesgeven zonder cijfer?
Methoden om te werken aan continue verbetering
Team charter Instrument.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN WAT WILLEN WE BEREIKEN? HOE WETEN WE DAT? WAT IS DE VOLGENDE STAP? Guy Tilkin Alden Biesen

INTRODUCTIE 1 Evaluatie is een proces dat: een project ondersteunt door na te gaan in hoeverre de doelstellingen worden gehaald de successen aan het licht brengt die gebieden identificeert die voor verbetering in aanmerking komen aanzet tot het nemen van beslissingen zoals het aanpassen van de doelen en de project-methodologie.

INTRODUCTIE 2 Evaluatie kan, indien toegepast van bij het begin van het project, u helpen bij: het vereenvoudigen van de ontwikkeling van uw project het bewijzen van wat u hebt bereikt, van de vooruitgang het openbaar maken van de resultaten het opmaken van de verslagen het verbeteren van een lopend project.

INTRODUCTIE 3 Het is onmogelijk om alles te evalueren. Selecteer de gebieden waarop u zich wil concentreren. Effecten kunnen liggen op korte of op lange termijn. Zoek altijd naar bewijzen: “Hoe weten we dit?” Leg een speciale map aan met verzameld bewijsmateriaal (nuttig voor vergaderingen, presentaties, onderzoek… Stel ook de vraag: ”Wat betekent dit voor ons? Wat gaan we hiermee doen? Vergeet de positieve elementen niet

STAPPEN Definieer de doelstellingen van het project en stel prioriteiten Definieer het onderwerp en het doel van de evaluatie Definieer de indicatoren Bepaal de juiste instrumenten Stel de juiste vragen Werk een evaluatieplan uit Interpreteer het materiaal Handel dienovereenkomstig

WAAROM GA JE EVALUEREN? om het project meer zichtbaarheid te geven om na te gaan welke elementen van het curriculum ingevuld kunnen worden via het project om na te gaan welke doelstellingen we gehaald hebben en in welke mate om de sterke en zwakke punten aan het licht te brengen en om het volgend jaar beter te doen om te leren evaluaren om de obstakels te identificeren die de ontwikkeling van het project in het eerste jaar verhinderd hebben om adviesen te geven naar het volgende jaar toe om een duidelijk dossier te hebben voor rapportering

DE BEGINSITUATIE Om een effect of vooruitgang te zien moet de oorspronkelijke situatie bekend zijn: Attitude (milieubewust, voeding, sociaal… Kennis (Europees burgerschap, taal, W.O. Vaardigheden (presentatie, ICT) Zichtbaarheid van de school….

DOELSTELLINGEN EN PRIORITEITEN Het MICE materiaal: bewijs van effect Op vier niveau’s: leerlingen, leerkrachten, school en partnerschap Verschillende toepassingsvelden: vakgebonden kennis of vaardigheden, ICT-vaardigheden, sociale vaardigheden, motivatie … Mogelijke effecten Prioriteiten leggen Leren zoeken naar indicatoren

WAT GA JE EVALUEREN? Het proces (vakoverschrijdende) samenwerking communicatie taakverdeling, management methodologie Het produkt boek, stand, artikel, Europese dag, CD-rom, evenement Het effect kennis, vaardigheden, attitudes

EVALUATIEPLAN: WIE, HOE, WANNEER? wie is verantwoordelijk? wie zijn sleutelpersonen? creëer een team WANNEER? hou een evaluatieplanningsvergadering bepaal de sleutelmomenten, timing,

HOE GA JE EVALUEREN? Indicatoren zichtbaar maken via instrumenten: Vragenlijsten Interviews Observatie Meten van deelname Document-analyse Groepsdiscussie Dagboek Bullseye Toekomstscenario

WAT NU ? Interpreteren van het materiaal Teamvergadering: “Wat betekent dit voor ons?” Besteed ook aandacht aan de positieve dingen Aanpassen van: doelstellingen, werkplan, activiteiten, produkt, communicatiemiddelen, management-structuur, bijscholing Maak een speciale map met bewijsmateriaal (portfolio of evidence) Neem de relevante elementen van de evaluatie op in het verslag

INDICATOREN (Hoe weet je dat…?) Planning en management Gelijkheid in deelname Duidelijkheid in in rollen en verantwoordelijkheid Duidelijke planning en richtlijnen Duidelijkheid ivm regelingen voor vergaderingen en deadlines Communicatie Elke partner beschikt over de geschikte communicatiemiddelen. Effectieve communicatie heeft regelmatig plaats. Materiaal en informatie wordt op een efficiënte manier verspreid. Alle woorden en concepten zijn duidelijk voor iedereen. Het kennisniveau van vreemde talen van de partners is bekend en er wordt rekening mee gehouden.

http://www. Alden-Biesen. be http://www. Mice-T. net http://www http://www.Alden-Biesen.be http://www.Mice-T.net http://www.I-Probenet.net http://www.Sealll.eu http://www.programkontoret.se/Default____5836.aspx