Comenius… …in het “Een Leven Lang Leren Programma” (LLP) 2007-2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
18/5, Alden Biesen – 27/5, Brugge P 1 18 mei 2010, Alden Biesen 27 mei 2010, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Een leven lang leren – Study Visits Praktische infosessie Brussel 7 september 2011.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Strategische partnerschappen PO/VO
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Europese samenwerking in het volwassenenonderwijs
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
ERASMUS+ in onderwijs en opleiding. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren (+ Youth in Action) :
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Europees Plattelandsontwikkelingsbeleid Concurrentievermogen steunverleningLeefkwaliteit.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Erasmus for All Het nieuwe EU-programma voor onderwijs en jeugd Judith Dayus-Brouwer – Europees Platform Peter van Deursen – CINOP Internationaal.
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
COMENIUS COMPLEMENTAIRE ACTIES Brugge, 29 mei 2008.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z Gent, 24 april 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het basis- en secundair onderwijs Gent, 11 maart 2010.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Internationalisering van A tot Z voor het secundair onderwijs Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap Gent, 28 november 2012.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
ERASMUS+ STARTVERGADERING KA1.
Waarom is talenkennis zo belangrijk? Daarom!. Resultaten en bevindingen permanente vakvergaderingen: denktanks (taal)lessen in niveaugroepen verplichte.
De school in Europa - Europa in de school
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Workshop internationalisering
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Transcript van de presentatie:

Comenius… …in het “Een Leven Lang Leren Programma” (LLP)

Het “Een Leven Lang Leren Programma” (LLP)… Duur: Januari 2007 – December 2013 Deelnemende landen: 27 Lidstaten van de EU Noorwegen, IJsland, Liechtenstein Turkije (Landen van de westelijke Balkan) (Zwitserland) Deelnemende landen: 27 Lidstaten van de EU Noorwegen, IJsland, Liechtenstein Turkije (Landen van de westelijke Balkan) (Zwitserland)

Het “Een Leven Lang Leren Programma” (LLP): structuur Comenius Schoolonderwijs Erasmus Hoger onderwijs & voortgezet onderwijs Grundtvig Volwassenen- onderwijs Leonardo da Vinci beroepsonderwijs en - opleiding Transversale programma’s 4 kernactiviteiten: Beleidssamenwerking en vernieuwing, taalonderwijs, ICT, verspreiding en benutting van resultaten Jean Monnet programma 3 kernactiviteiten – Jean Monnet Actie; Europese instituten; Europese associaties

Nationaal LLP-Agentschap (NA) voor Vlaanderen: EPOS vzw = Agentschap voor Europese Programma’s voor Onderwijs, Opleiding en Samenwerking Via een hervorming van het vroegere Leonardo da Vinci Agentschap Het vroegere Socrates-Agentschap hield op te bestaan Adres : nog 2 “zetels”: H. Consciencegebouw (COM, ERA, LDV, GRU, Studiebezoeken) Europass – NEC (VDAB)

Wie was Comenius? Jan Amos Comenius Bisschop in Tsjechië een “founding father” van het moderne onderwijs”

Comenius – Algemene doelstellingen Bij jongeren en onderwijspersoneel de kennis en het begrip ontwikkelen over de culturele en taalkundige diversiteit in Europa en de waarde daarvan Jongeren de vaardigheden en competenties bijbrengen die nodig zijn voor persoonlijke ontwikkeling, toekomstige tewerkstelling en actief Europees burgerschap

Comenius – Operationele doelstellingen Mobiliteit van leerlingen en onderwijspersoneel in de verschillende Lid-Staten kwantitatief en kwalitatief doen toenemen Partnerschappen tussen scholen in de verschillende Lid-Staten kwantitatief en kwalitatief doen toenemen Het leren van moderne vreemde talen bevorderen; De ontwikkeling van vernieuwende op ICT gebaseerde inhoud, diensten, pedagogische benaderingswijzen en praktijken De kwaliteit van en de Europese dimensie in de opleiding en nascholing van leerkrachten versterken; Verbeteringen in pedagogische benaderingswijzen en van schoolmanagement ondersteunen

Iedereen die betrokken is bij het schoolonderwijs: Scholen van het schoolonderwijs (van het kleuter- tot en met het secundair onderwijs), hun personeel en hun leerlingen De initiële lerarenopleidingen, hun personeel en hun studenten De organisaties voor de nascholing van leraren, en hun personeel Andere organisaties (en hun personeel) actief op het terrein van het schoolonderwijs en/of de initiële opleiding en/of nascholing van onderwijspersoneel (van lokale en regionale overheden over centra voor leerlingenbegeleiding en ouderverenigingen tot onderzoekscentra). Comenius – Wie kan deelnemen?

Comenius Acties 1.Multilaterale Samenwerkingsprojecten (gecentraliseerd) 2.Comenius Schoolpartnerschappen en Comenius Regio Partnerschappen (vanaf 2009) 3.Individuele mobiliteit: van leerlingen (vanaf 2010); nascholing voor onderwijspersoneel; Comenius Assistent(schappen) 4.Comenius Netwerken (gecentraliseerd) 5.Begeleidende maatregelen (o.a. eTwinning)

Comenius - Nascholing voor personeel in het schoolonderwijs en de lerarenopleiding Deelname aan Europese nascholingsactiviteiten (in het buitenland!) Thema’s: onderwijstechnieken en –methodologieën, elementen van schoolbeleid en –bestuur,… Naast cursussen ook (volg)stages Duur: 5 dagen – 6 weken (doorgaans 1-2 weken) Budget: individuele beurs = tegemoetkoming in reis- en verblijfs- en inschrijvingskosten Selectie : door het Nationaal Agentschap Prioriteiten: cf. Schoolpartnerschappen ! Deadlines: 07/01/2009, 30/04/2009, 15/09/2009 (start nascholing vanaf 1/4/2009, 1/9/2009 en 01/01/2010) Cursusdatabank (= mogelijkheden maar niet de enige!) :

Ontvangen van een Comenius Assistent Ontvangen van een leerkracht-in-opleiding uit een ander Europees land Duur: 3 maanden tot max. 1 volledig schooljaar Budget: Assistent krijgt individuele beurs Selectie: door het Nationaal Agentschap Prioriteiten: voorrang voor aanvragen uit het kleuteronderwijs, TSO, (D)BSO en buitengewoon (basis- en secundair) onderwijs; van scholen die nog nooit eerder een Comenius (taal)Assistent ontvingen; van scholen die een Comenius Assistent vragen om een "kleinere" taal (dus bvb. niet het Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Pools of Turks) te geven of die een "kleinere" taal als moedertaal heeft Deadline: ± januari 2010

eTwinning: schoolpartnerschappen via het Internet Samenwerkingsprojecten tussen scholen rond eender welk thema Minstens 2 scholen uit 2 verschillende landen Geen formele selectie(procedure) Scholen krijgen ondersteuning, advies, ICT tools en opleiding (o.a. via Europese en nationale workshops voor leerkrachten rond samenwerking tussen scholen en rond onderwijskundig gebruik van ICT.

Schoolpartnerschappen Multilaterale* partnerschappen tussen scholen (= min. 3 scholen uit 3 verschillende landen) Activiteiten kunnen Leerling-georienteerd en/of school-georienteerd zijn (* uitz.: bilaterale partnerschappen indien focus op talen leren via een klasuitwisseling – enkel met leerlingen +12j)

Kenmerken Activiteiten: lokale projectactiviteiten en internationale mobiliteit van personeel en leerlingen (evt. Klasuitwisseling) Duur: 2 jaar Budget: forfait in functie van het geplande aantal mobiliteiten Selectie: door de Nationale Agentschappen Deadline: ± februari 2010

Kunst en ambachten Europees burgerschap Literatuur Media Milieu Cultureel erfgoed Wetenschap & technologie School - werk Talen … Specifieke pedagogische thema’s Schoolbeleid Gelijke kansen Mogelijke thema’s

…mobiliteit van onderwijspersoneel Project meeting Leerkrachtenuitwisseling Lerarenstage Studiebezoek v/d schooldirectie …mobiliteit van leerlingen … lokale projectactiviteiten (begeleiding van een) klasuitwisseling (ENKEL BILATERALE PROJECTEN!) Comenius – School partnerschappen: financiële steun voor 2 jaar met…

Schoolpartnerschappen: - leerling-georiënteerd - zonder klasuitwisseling Gezamenlijke onderwijs- en leeractiviteiten Geïntegreerd in de dagdagelijkse schoolactiviteiten Element van het schoolbeleid Betrokkenheid van 1 of meerdere klassen/groepen Impact op de hele schoolpopulatie Min. 3 scholen van 3 verschillende landen

Schoolpartnerschappen - leerling-georiënteerd - mét klasuitwisseling 2 x 10 dagen klasuitwisseling (>12 jaar) actief leren van vreemde talen Bilaterale projecten: 2 scholen van 2 verschillende landen

Schoolpartnerschappen - school-georiënteerd - zonder klasuitwisseling Over school- & pedagogisch beleid Schoolleiding (in brede zin) Uitwisselen en toepassen van “goede praktijken” Min. 3 scholen van 3 verschillende landen

Budget voor Schoolpartnerschappen ( ): Multilaterale projecten (vrnl. onderwijspersoneel, enkele lln): Budget voor Vlaamse scholen: EUR EUR EUR EUR Bilaterale projecten: 12 (incl. 10 lln in één groep) 24 (incl. 20 lln in één groep) Budget voor Vlaamse scholen: EUR EUR

Europese prioriteiten Partnerschappen met “nieuwkomers” Projecten met specifieke maatregelen rond –de 8 kerncompetenties (EP/Raad 2006) (communicatie in de moedertaal; communicatie in vreemde talen; wiskundige competenties en basiscompetenties inzake exacte wetenschappen en technologie; digitale competenties; leercompetenties; sociale competenties en competenties m.b.t. burgerschap; zin voor initiatief en ondernemerschap; cultureel bewustzijn en culturele expressie) –bestrijden van socio-economische achterstelling en vroegtijdig schoolverlaten –Ontdekken, ontwikkelen en versterken van creativiteit en innovatie –verbreden van onderwijskansen via sportactiviteiten

Vlaamse prioriteiten 2009  (enkel) doelgroepgebonden prioriteiten:  Aanvragen uit het kleuteronderwijs en het TSO en (D)BSO +  Aanvragen van scholen met extra middelen o.b.v. het Gelijke Onderwijskansen (GOK)-decreet (“GOK-uren”) OF  Aanvragen uit het buitengewoon onderwijs

Aanvraag- en selectieprocedure  ± februari 2010: alle partnerscholen dienen hun gezamenlijke aanvraag in bij hun eigen NA  Ontvankelijkheidscontrole door elk NA  Kwaliteitsbeoordeling en ranking door het NA van de coördinerende school (=> belangrijke rol voor de coördinerende school!)  Europese “matching” om nationale prioriteiten toe te passen en budgetten toe te kennen  Einde van de selectieprocedure rond eind juli 2010 (?)  September 2010: start van de projecten

Comenius Regio 1.Bilaterale samenwerkingsprojecten 2.Gemeentelijke of provinciale diensten 3.Minstens 1 school en 1 niet-school per regio 4.Deadline: ± 02/10

Hoe beginnen?  Contactseminarie / voorbereidend bezoek  Advies van Ryckevelde / Alden Biesen 

BUURLANDENBELEID (bas.) / GROS (sec.)  Studiedagen  Personeelsbezoeken  Uitwisseling van leerlingen EUROKLASSEN (sec.)

KLAVERTJE DRIE  Intercommunautaire samenwerking  Leerlingen  Leerkrachten  directies 