>> Als het gaat om energie en klimaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Waterschap Rivierenland
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen Themabijeenkomst klimaatneutrale bedrijfsvoering overheidsorganisaties Utrecht, 23 september 2013 Stefan.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.
Startbijeenkomsten ondersteunings programma Energie
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
de werkgever van de toekomst
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
7 juni 2011 Stiller op Weg - SoW Het agenderen en het toepassen van (bron)maatregelen (geluid) in het wegverkeer Auteur Marien G. Bakker.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
De energieneutrale stad visievorming met stakeholders Rob Folkert.
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Emissies ruimtelijk verdeeld
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
Toelichting op programma GGiM Partnerplatform, 24 maart 2015 Marcel Vos.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Manifest Gezonde Leefomgeving
Gezondheid & de Omgevingswet
Els de Wit Ministerie IenW
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Aardgasvrije wijken, regionale energiestrategie & Klimaatakkoord
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

>> Als het gaat om energie en klimaat

Klimaat & duurzame mobiliteit 7 juni 2011 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Duurzame Mobiliteit gemeenten >> Als het gaat om energie en klimaat

Het probleem/de uitdaging Mobiliteit zorgt voor ca. 20-25% van totale CO2-emissie; lokaal/regionaal kan percentage verschillen Duurzame mobiliteit is dus belangrijk thema binnen lokaal klimaatbeleid én: CO2-reductie is óók doel van mobiliteitsbeleid Vooral nodig: uitrollen van (mix van) bekende maatregelen: er is meer dan techniek en innovatie Effect maatregelen integraal bekijken: klimaat, lucht, geluid, ruimte, economie, bereikbaarheid, etc >> Als het gaat om energie en klimaat

Klimaatbeleid en CO2-reductie Aandeel van verkeer in totale CO2-uitstoot groeit omdat in andere sectoren meer resultaat wordt bereikt (gebouwde omgeving, energie-efficiency industrie) Effecten schone/zuinige techniek vallen (na 2020) weg tegen volumegroei en toenemend voertuiggewicht >> Als het gaat om energie en klimaat

Beleidskader klimaatbeleid (CO2-reductie) Doelen: -20% CO2 in 2020 (-16% t.o.v. 2005) Klimaatakkoord gemeenten en provincies: decentrale inspanningen dragen bij aan Rijksdoelen CO2-reductie Veel gemeenten met ambitie ‘klimaatneutraal’, nu ruim 300 met klimaatbeleid Duurzaam Inkopen = o.a. voertuigen, vervoersdiensten Techniek: Europese normen auto’s en vracht zijn effectief Veel effect: fiscale vergroening (BPM, RMB, bijtelling) en subsidies NB: uitstoot NOx en CO2 valt in praktijk dikwijls hoger uit >> Als het gaat om energie en klimaat

Doelen CO2 - verkeer Rijksoverheid Doel voor 2020: 13 tot 17 Mton CO2-reductie t.o.v. ongewijzigd beleid (35 ipv 47 Mt/jr) (PM effect 130 km/u). 2009: 38 Mton Door: Stimuleren alternatieve (bio)brandstoffen Energie-efficiency voertuigen • Europese normering CO2 personenauto’s (130 gr/km in 2015), norm bestelauto’s • Innovatie: Duurzaam inkopen, Demonstratie en marktintroductie (proeftuinen diverse transitiebrandstoffen) Fiscale vergroening Gedrag: mobiliteitsmanagement, modal split personen en goederen NSL: breed scala maatregelen, CO2-reductie als ‘neveneffect’ >> Als het gaat om energie en klimaat

Themateam Duurzame Mobiliteit gemeenten Aanleiding: Klimaatakkoord gemeenten 2008-2012 In opdracht van ministerie Infrastructuur en Milieu Wie: koplopergemeenten, dg Infra, dg Milieu, VNG, KpVV en AgNL Inspireren & Versnellen koplopers en peloton ‘Trias Mobilica’ als onderliggende visie ‘Tien maatregelen voor Duurzame Mobiliteit’ als kapstok Knelpunten gemeenten  Rijksoverheid Agenderen van mobiliteit als klimaatthema bij ‘afdeling milieu’ Agenderen CO2-reductie als thema bij ‘afdeling verkeer’ >> Als het gaat om energie en klimaat

Activiteiten Handboek duurzame mobiliteit gemeenten Kennis en voorbeeldprojecten actief delen (Viadesk klimaat) Ambassadeur (wethouder Helms Eindhoven): agenderen, lobby Themabijeenkomsten www.agentschapnl.nl/gemeenten Benchmark/monitoring Duurzame Mobiliteit-prestaties >> Als het gaat om energie en klimaat

Modellen en monitoring www.klimaatmonitor.databank.nl www.bereikbaarheidskaart.nl www.kpvv.nl (dashboard duurzame mobiliteit) Combinatie van landelijke data (bijv. MON) en lokale project-output Veel kwalitatieve deel-monitoring, bijv. modal-shift, brandstoffen, deelauto’s, niet of beperkt op CO2 Ook DM/V&V-monitors bij andere organisaties: Bovag/IvdM GFK (consumentenvoorkeuren duurzame mobiliteit) Motivaction/Goudappel (leefstijlen & mobiliteitsvoorkeuren) PBL (luchtkwaliteit, ontkoppeling omvang/uitstoot verkeer) >> Als het gaat om energie en klimaat

CO2 v&v inw/gem bron: bereikbaarheidskaart.nl >> Als het gaat om energie en klimaat

Visie: Trias Mobilica 1) Verminder de vraag (volumebeleid) 2) Verander (modal split) 3) Verbeter (voertuigen, brandstoffen, gedrag) In de praktijk ligt de focus vaak op stap 3, terwijl ook veel CO2-reductiepotentieel in stap 1 en 2 zit. Juist vanuit rollen gemeenten/regio’s/provincies veel aangrijpingspunten op 1 en 2. >> Als het gaat om energie en klimaat

‘Tien maatregelen’ Duurzame Mobiliteit Niveau: gemeenten, regio’s, provincies * Verbind klimaatbeleid en verkeersbeleid * Ruimtelijk:preventie mobiliteit, kortere afstanden * Mobiliteitsmanagement, groene arbeidsvoorwaarden * Fietsbeleid (infra, fietsparkeren) * Stimuleren deelauto’s (meer gemeenten, hogere dichtheid) * Het Nieuwe Rijden * Duurzame logistiek en stadsdistributie * Zuinige voertuigen en brandstoffen (DI) * Duurzaamheid in concessies OV en contractvervoer * Vulpunten alternatieve brandstoffen/oplaadpunten elektrisch Communicatie! >> Als het gaat om energie en klimaat

Planvorming Ruim 300 gemeenten hebben klimaatbeleid; deel van de gemeenten wil klimaatneutraal worden Gemeenten/provincies zijn niet verplicht om klimaatbeleid te hebben/uit te voeren; CO2-reductie mobiliteit niet verplicht Veel gekozen door gemeenten/provincies: stimuleren groen gas/biobrandstoffen/elektrisch, maatregelen eigen wagenpark Nog relatief weinig gemeenten die verkeer & klimaatdoelen koppelen; goede voorbeelden zijn: Rotterdam, Zaanstad, Amsterdam, Den Bosch en Breda >> Als het gaat om energie en klimaat

Rollen gemeente Reguleren Parkeertarieven/parkeervergunningen, Milieuzone, Wm Stimuleren/communiceren Campagnes, prijsvraag, voorbeeldfunctie, Europese mobiliteitsweek, bijeenkomsten Faciliteren Oplaadpunten, vulpunt/tankstation, fietsparkeren, deelauto’s Financieren, eigen inkoop Sloopregeling, subsidieregeling, duurzaam inkopen (wagenpark, vervoer, woon-werkverkeer personeel) >> Als het gaat om energie en klimaat

Actuele ontwikkelingen Klimaatneutraal-gemeenten: mobiliteit onderbelicht thema Rijk: Proeftuinen elektrisch rijden, Truck v.d. toekomst, aanschafsubsidie zware voertuigen (1 juli), >60 vulpunten alternatieve brandstoffen Duurzaam Inkopen (update criteria mbt voertuigen/vervoer) Verhoging naar 130 km/u – CO2-effect? Veel activiteit/publiciteit rond elektrisch rijden/oplaadpunten en groen gas/vulpunten >> Als het gaat om energie en klimaat

Slotopmerkingen: Duurzaam mobiliteitsbeleid kan (ook) inzetten op CO2-reductie Kies maatregelen die luchtkwaliteit, geluid, bereikbaarheid én klimaatbeleid dienen – kijk dus verder dan wegvakken & knelpunten bij het bepalen van effectiviteit maatregelen Focus niet alléén op voertuigen & brandstoffen, aangrijpingspunten gemeenten zitten juist op volume/modaliteit Draag voorbeeldfunctie actief uit naar burgers en bedrijven: be good and tell it CO2-reductie = extra argument voor duurzaam mobiliteitsbeleid >> Als het gaat om energie en klimaat

Tot ziens! Martien.das@agentschapnl.nl Meer informatie: www.bereikbaarheidskaart.nl ‘Handreiking duurzame mobiliteit gemeenten’ te downloaden via www.agentschapNL.nl/gemeenten >> Als het gaat om energie en klimaat