Dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 Aimé Van Hecke VRT - Algemeen Directeur Televisie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

De organisatie van de toekomst
Telenet Televisie Wat heb je nodig??.
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Ervaringen in samenwerking
Hoe ontstond dit initiatief ?
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
INSPIRATIEMARKT HV Inleiding Ineke de Vries
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Samenwerken in burgerschap
Filip Coussée Referentie:
1 Presentatie radioscenario Raad van Bestuur NOS Integrale radiostrategie 2006.
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Intro Pussy Galore INMIDDELS IN 15 BOSCOPEN IN BINNEN- EN BUITENLAND.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Ketnet.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Cultuurparticipatie bij jongeren
Het UiTnetwerk en de regionale media UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Canal Digitaal Digitale Televisie via de satellietschotel De meeste kanalen met de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Kees Färber Directeur Operations.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Een bewegingsbeleid op school
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
EMuziek Stand van zaken rond digitale muziek diensten voor bibliotheken Middelburg, 12, 13 en 14 december, Sander van Kempen (Bibliotheek.nl) en Margreet.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Lezen les 3.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Tv is passÉ!.
Radicaal, orthodox of extremist?
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Adviesraad Sociaal Domein
Verwijzen naar kookboek.
WAT IS HET MAATSCHAPPELIJK MIDDENVELD 1
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Het waagstuk van de opvoeding
H2 Soorten media.
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 Aimé Van Hecke VRT - Algemeen Directeur Televisie

VRT-televisie – geschiedenis van een succesverhaal

Geschiedenis van een succesverhaal … Evolutie marktaandeel VRT Televisie bij alle Vlamingen van 4 jaar en ouder, over 24u Bron: VRT Studiedienst – CIM Audimetrie

Geschiedenis van een succesverhaal Gefaseerde aanpak 1.Aansluiting met de kijker herstellen 2.Kwalitatief onderscheid maken 3.Missie publieke omroep duidelijker en explicieter in kaart brengen

1997 – 2000 : Fase 1 Aansluiting met de kijker herstellen

Ideaalpositionering TV1 en Canvas Individuele bekwaming Sociale relaxatie Uitleven van spanning TV-verslaafden Gezinskijkers Spontane genieters Rustelozen Meerwaarde zoekers Actieve ontdekkers Onderdrukken van spanning

Beleidsopties 1996 Twee generalistische televisienetten –prioritair naar de “Actieve ontdekkers”, “Spontane genieters” en “Gezinskijkers” –komt tegemoet aan de wens van deze kijkers om op een ontspannen en ongedwongen manier in contact te staan met de buitenwereld. –prioritair naar de “Meerwaarde zoekers” en “Actieve ontdekkers” –komt tegemoet aan het streven van deze kijkers naar meerwaarde, bekwaamheid en zelfbewustzijn. De “Rustelozen” en de “TV-verslaafden” vertonen een behoeftenpatroon dat niet verenigbaar is met de rol van de publieke omroep

2001 – 2004 : Fase 2 Kwaliteit = het verschil maken

Rol openbare omroep: VRT Zo veel mogelijk kijkers bereiken Met een gevarieerd aanbod dat de interesse opwekt en aan de noden van het publiek tegemoetkomt Informatie : onafhankelijk & waarheidsgetrouwInformatie : onafhankelijk & waarheidsgetrouw Kwaliteitsvolle programma’s: informatie, educatie & ontspanningKwaliteitsvolle programma’s: informatie, educatie & ontspanning Sociale cohesieSociale cohesie Pluriformiteit Verpersoonlijking & verscheidenheid Vlaamse cultuurVerpersoonlijking & verscheidenheid Vlaamse cultuur Overdracht van kennisOverdracht van kennis Bevorderen van democratisch burgerschapBevorderen van democratisch burgerschap

De waarden Kern: –Respectvol –Authentiek –Betrouwbaar –Toegankelijk –Herkenbaar –Open Ondersteunend: –Optimistisch –Verfrissend –Hartelijk –Nuttig – Stimuleert – Met Klasse – Alert – Ruim – Gelaagd – Durf – Veilig – Onder vrienden – Fantastisch – Avontuur – Speels – Echt

Stand van zaken anno 2005 … Opdracht volbracht ! Versterkte Vlaamse, openbare televisieomroep, die met passie en expertise zijn onderscheidende rol in het medialandschap vervult Omroepdecreet, 1996 –Marktleiderspositie Eén –CANVAS = grootste van de kleine zenders –KETNET = favoriete jeugdzender –Het Journaal en sportuitzendingen –vanuit politieke hoek –vanuit private omroepen –vanuit turbulent medialandschap ! MAD 37 % Maar... toenemende druk

2005 – 2006 : Fase 3 Missie VRT duidelijker en explicieter in kaart brengen

De culturele meerwaarde van de VRT Spelen op elkaar in en versterken elkaar Cultuurmerk op de drie sporen uitgerold SPOOR 1: Signaleren in toegankelijke programma’s SPOOR 2: Specifieke cultuurprogramma’s SPOOR 3: Thematisch aanbod

Driesporenbeleid cultuur VERBREDENVERDIEPEN SPOOR 1 SPOOR 2 SPOOR 3 SPOOR 1 SPOOR 2 SPOOR 3 Signaleren cultuur bij alle lagen van de bevolking Verruimen de kennis over kunst en cultuur Cultuurmerk Generalistische netten SPOOR 1 SPOOR 2 SPOOR 3 Expliciet crossmediaal aanbod voor een geïnformeerd publiek SPECIALISEREN & PARTICIPEREN

Naar een VRT-cultuurmerk

Doelgroep van het cultuurmerk Kerngroep : huidig publiek cultuurprogramma’s Klara Cultuurprogramma’s op Radio 1 en Canvas VRT bereikt heden vooral een ouder en hoger opgeleid publiek + uitbreiden met “jongere” mediagebruikers (culturele omnivoren)  wél: kwaliteit & authenticiteit Studio Brussel  niet: expliciete jongerencultuur  aanbod Studio Brussel DOELGROEP = “ Mediagebruikers met affiniteit voor cultuur “

Vlaamse identiteit  Thematische programmering  Thema’s uit culturele actualiteit  Aanknopingspunten in eigen programma- formats  Driesporen!  Cultuurmerk = baken voor Vlaamse identiteit (<> internationalisering) = promotor van Vlaamse cultuur in binnen- en buitenland Digitale thematische aanbod is sterk internationaal geprofileerd !

Lineair aanbod Nieuwsflash Radio op Televisie Magazine Documentaire Film Archiefprogramma Reportagereeks Podium Live Free zone “Nieuw” Lus Nieuwsflash+Magazine+Alinea Herhalingen Radio op TV 00:00 h 12:00 h 14:00 h 00:00 h week week-end 20:45 h Dagelijkse korte montage Signalisatiefunctie door eenvoudig format Culturele activiteiten in Vlaanderen en buitenland Verdieping culturele onderwerpen Alternatieve film, cinefiele film, auteursfilm en kortfilm Wekelijks programma rond een bepaald thema Tonen creatieve proces achter cultuurproductie Voorstellingen opnieuw bekijken en beleven Live-uitzending, evt. via EBU Audiovisuele kunst en experimenten Eigen productie Aankoop Eigen productie Aankoop Eigen productie Aankoop Eigen productie Aankoop Eigen productie

Niet-lineair aanbod Video on Demand “Net Gemist” Internetradiospeler

Multimediadiensten ACTUA SignaalfunctieACTUA PROGRAMMA’S GidsPROGRAMMA’S AGENDA Cultuurnet Vlaanderen Rechtstreekse linksAGENDA Cultuurnet Vlaanderen Rechtstreekse links Vlaamse Culturele Sector Sector MijnCultuurnet.beMijnCultuurnet.be CreatiefnetwerkCreatiefnetwerk Forum Opinies, blogs, markers,...Forum Opinies, blogs, markers,... INFORMEREN PARTICIPEREN BELEVEN

Belang van marketing voor de openbare omroep

Behoeften mediagebruiker Missie openbare omroep Kwaliteitsvolle programmering Belangrijke maatschappelijke functie MARKETING